Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Is There Life On Other Planets? / Czy jest życie na innych planetach?

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.2, V.6, V.8, VII.2, IX.1, IX.2, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozszerza zasób słownictwa dotyczącego Wszechświata oraz życia pozaziemskiego.

  2. Uczeń opisuje, w jaki sposób naukowcy poszukują życia pozaziemskiego.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń wzbogaca wiedzę na temat Wszechświata.

  2. Uczeń rozwija zainteresowanie astronomią.

  3. Uczeń kształtuje ciekawość poznawczą.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z filmem, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację przedstawiającą Układ Słoneczny (Przeczytaj), uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj), po czym nauczyciel prosi uczniów o nazwanie kolejnych planet. Zapisuje podawane nazwy na tablicy.

  2. Nauczyciel pyta uczniów: Do you think there is life on other planets? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Exoplanets and Life Out There i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy, powołując się na konkretne fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i w parach wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą zdania na tablicę.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 i 5 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a chętni prezentują je na forum klasy.

  4. Uczniowie pracują w parach. Opracowują krótką historię wymyślonej egzoplanety którą zaprezentują klasie. Wymyślają nazwę planety, opisują jej miejsce we wszechświecie, używając słownictwa z czytanki. Dodatkowo mogą narysować, a przede wszystkim opisać mieszkańca tej egzoplanety: jego wygląd zewnętrzny, zainteresowania, rodzaj wykonywanej pracy etc. Następnie, pary prezentują swoje prace na forum klasy.

  5. W ramach wprowadzenia do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  6. Uczniowie zapoznają się z filmem, a następnie wykonują Exercise 2 (Film). Odpowiedzi odczytują na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  7. Nauczyciel rysuje na tablicy podobiznę kosmity. I mówi: We have an alien in the classroom. What questions do you want to ask him? Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach lub na forum klasy i metodą burzy mózgów formułują i gromadzą pytania, które nauczyciel nanosi na tablicę. Następnie, uczniowie wybrani przez nauczyciela do odpowiedzi jako przedstawiciele innych cywilizacji odpowiadają na pytania z listy.

  8. Uczniowie słuchają nagrania i wykonują Exercise 3 (Film). Sprawdzają odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy oraz nanoszą na tablicę.

  9. Uczniowie w parach realizują Exercise 4 (Film). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  10. Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Film):

  • Why isn’t there life on planets which are similar to Earth?

  • What do scientists do to find life on other planets?

Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach przygotowują wpis na blog zgodnie z poleceniem w Exercise 8 (Sprawdź się): Last weekend you watched a film about looking for life on other planets. Share your impressions on the blog. In your entry:

  • explain why you decided to watch this film;

  • inform what you found out from the film;

  • mention if you believe in life on other planets.

Your answer should be between 50–120 words. Sign as XYZ.

Ochotnicy odczytują prace na forum klasy.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie w parach odgrywają scenę rozmowy przedstawionej w filmie. Jedna osoba odczytuje pytania z transkryptu, a zadaniem drugiej jest wcielić się w rolę astronoma Shawna Goldmana i udzielać odpowiedzi, używając jak najwięcej zwrotów z filmu. Następnie zamieniają się rolami. Ochotnicy odgrywają scenki na forum klasy.