Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Sondaż. Między prawdą a pół…
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
10) przygotowuje i przeprowadza w najbliższym otoczeniu minisondaż opinii publicznej na temat dotyczący polityki i interpretuje jego wyniki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje rolę prezentacji danych empirycznych uzyskanych z badań sondażowych;
ocenia różne sposoby graficznej prezentacji danych w zakresie ich poprawności;
tworzy przykładowe wykresy danych liczbowych prezentujące rozkłady odpowiedzi na pytanie sondażu politycznego przeprowadzonego w szkole.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
analiza materiału źródłowego;
badanie sondażowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją szukają w dostępnych źródłach różnego rodzaju sondaży i ich graficznych przedstawień. Ich zadaniem jest też ocena, czy sposób prezentacji danych jest poprawny/wiarygodny.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Sondaż. Między prawdą a pół…” i celów zajęć.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie próbują intuicyjnie odpowiedzieć na pytania zawarte we wprowadzeniu.
Faza realizacyjna:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej (lub za pomocą rzutnika) wykres prezentujący zyski z ZUS i OFE. Wykres jest widoczny tylko przez chwilę, tyle, ile np. widoczny byłby w programie informacyjnych w telewizji. Następnie wyświetlane jest pytanie sondażowe z sekcji „Badanie 1”. Uczniowie na telefonach komórkowych lub tabletach logują się do systemu, dołączają do lekcji i przystępują do odpowiedzi na zadane pytanie. Nauczyciel, korzystając ze swojego panelu użytkownika, wyświetla zestawienie odpowiedzi uczniów.
Podział klasy na grupy. Każdy zespół rozważa problemy przedstawione w ćwiczeniu 2 w sekcji „Badanie 1”. Następnie reprezentanci grup przedstawiają efekty pracy, które są wspólnie dyskutowane przez uczniów.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie dyskutują nt. ograniczeń poznawczych badań sondażowych.
Praca z animacją. Zespół klasowy zapoznaje się z materiałem. W trakcie projekcji uczniowie mają zwrócić uwagę na wskazane błędy w prezentacji danych.
Uczniowie przedstawiają przygotowane przed zajęciami badania sondażowe i omawiają znalezione w nich błędy.
Faza podsumowująca:
Zespół klasowy ponownie analizuje wykres prezentujący zyski z ZUS i OFE (tym razem poprawny) i odpowiada na pytanie sondażowe zadane na wcześniejszym etapie zajęć (w sekcji „Badanie 2”). Wyniki są wyświetlone na tablicy interaktywnej.
Podział na grupy. Każda z nich wykonuje ćwiczenie 2 w sekcji „Badanie 2”. Uczniowie porównują wyniki sondażu z Badania 1 i Badania 2 przeprowadzonych w klasie. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi, które są wspólnie omawiane i porównywane.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Przemysław Biecek, Info pomyłka oraz Percepcja danych, biecek.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedia z sekcji „Film” i „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.