Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Sondaż. Między prawdą a pół…

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

10) przygotowuje i przeprowadza w najbliższym otoczeniu minisondaż opinii publicznej na temat dotyczący polityki i interpretuje jego wyniki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje rolę prezentacji danych empirycznych uzyskanych z badań sondażowych;

  • ocenia różne sposoby graficznej prezentacji danych w zakresie ich poprawności;

  • tworzy przykładowe wykresy danych liczbowych prezentujące rozkłady odpowiedzi na pytanie sondażu politycznego przeprowadzonego w szkole.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza materiału źródłowego;

  • badanie sondażowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie przed lekcją szukają w dostępnych źródłach różnego rodzaju sondaży i ich graficznych przedstawień. Ich zadaniem jest też ocena, czy sposób prezentacji danych jest poprawny/wiarygodny.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Sondaż. Między prawdą a pół…” i celów zajęć.

  2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie próbują intuicyjnie odpowiedzieć na pytania zawarte we wprowadzeniu.

Faza realizacyjna:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej (lub za pomocą rzutnika) wykres prezentujący zyski z ZUS i OFE. Wykres jest widoczny tylko przez chwilę, tyle, ile np. widoczny byłby w programie informacyjnych w telewizji. Następnie wyświetlane jest pytanie sondażowe z sekcji „Badanie 1”. Uczniowie na telefonach komórkowych lub tabletach logują się do systemu, dołączają do lekcji i przystępują do odpowiedzi na zadane pytanie. Nauczyciel, korzystając ze swojego panelu użytkownika, wyświetla zestawienie odpowiedzi uczniów.

  2. Podział klasy na grupy. Każdy zespół rozważa problemy przedstawione w ćwiczeniu 2 w sekcji „Badanie 1”. Następnie reprezentanci grup przedstawiają efekty pracy, które są wspólnie dyskutowane przez uczniów.

  3. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Film”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie dyskutują nt. ograniczeń poznawczych badań sondażowych.

  4. Praca z animacją. Zespół klasowy zapoznaje się z materiałem. W trakcie projekcji uczniowie mają zwrócić uwagę na wskazane błędy w prezentacji danych.

  5. Uczniowie przedstawiają przygotowane przed zajęciami badania sondażowe i omawiają znalezione w nich błędy.

Faza podsumowująca:

  1. Zespół klasowy ponownie analizuje wykres prezentujący zyski z ZUS i OFE (tym razem poprawny) i odpowiada na pytanie sondażowe zadane na wcześniejszym etapie zajęć (w sekcji „Badanie 2”). Wyniki są wyświetlone na tablicy interaktywnej.

  2. Podział na grupy. Każda z nich wykonuje ćwiczenie 2 w sekcji „Badanie 2”. Uczniowie porównują wyniki sondażu z Badania 1 i Badania 2 przeprowadzonych w klasie. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi, które są wspólnie omawiane i porównywane.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Przemysław Biecek, Info pomyłka oraz Percepcja danych, biecek.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedia z sekcji „Film” i „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.