Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Ujęcie matematyczne geografii astronomicznej – powtórzenie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, budowa Wszechświata.
Uczeń:
2) podaje cechy ruchów Ziemi i charakteryzuje ich następstwa, z uwzględnieniem siły Coriolisa.
Zakres rozszerzony
II. Obserwacje astronomiczne i współczesne badania Wszechświata: wysokość górowania Słońca, wyznaczanie współrzędnych geograficznych, fazy Księżyca, zaćmienia Słońca i Księżyca, osiągnięcia badawcze w eksploracji Wszechświata.
Uczeń:
1) oblicza wysokość górowania Słońca na dowolnej szerokości geograficznej w dniach równonocy i przesileń w celu wykazania zależności między nachyleniem osi Ziemi w ruchu obiegowym a dopływem energii słonecznej do jej powierzchni;
2) wyznacza współrzędne geograficzne dowolnego punktu na powierzchni Ziemi na podstawie wysokości górowania Słońca w dniach równonocy i przesileń oraz obliczeń różnicy czasu słonecznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
identyfikuje poszczególne elementy sfery niebieskiej w terenie,
wymienia cechy i charakteryzuje następstwa ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi,
opisuje inne ruchy Ziemi (cykle Milankovicia, precesja, nutacja i in.),
rozwiązuje zadania obliczeniowe związane z następstwami ruchów Ziemi, z uwzględnieniem zadań dotyczących Polski.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, odwrócona klasa
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy, prezentacja multimedialna
Materiały pomocnicze
Interaktywna animacja dotycząca wysokości górowania Słońca, długości dnia, widomej wędrówki Słońca po sklepieniu niebieskim w dowolnych miejscach na Ziemi i w dowolnych dniach w roku: andrewmarsh.com, [online], dostępny w internecie: http://andrewmarsh.com/apps/staging/sunpath3d.html (dostęp 20.07.2021).
Rybka E., Astronomia ogólna, PWN, Warszawa 1978.
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na grupy (o ich liczbie decyduje nauczyciel) i prosi o przygotowanie prezentacji multimedialnych mających na celu podsumowanie wiadomości i umiejętności związanych z ujęciem matematycznym w geografii astronomicznej. Prosi o skorzystanie z treści zawartych w tym e‑materiale, w innych e‑materiałach oraz innych źródłach informacji geograficznej. Tematy dla grup:
układ horyzontalny i orientacja na niebie,
ruch obiegowy Ziemi i jego konsekwencje,
ruch obrotowy Ziemi i jego konsekwencje,
obliczenia związane z wysokością górowania Słońca i szerokością geograficzną,
obliczenia związane z czasem i długością geograficzną,
Polska – wysokość górowania Słońca i rachuba czasu.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Grupy przedstawiają kolejno swoje prezentacje. Po każdej prezentacji następuje klasowa dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.
Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat innych ruchów Ziemi. W tym celu posługuje się wyświetlonymi na ekranie wybranymi fragmentami e‑materiału.
W kolejnej części lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Wskazani uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy na forum klasy. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne niezrozumiałe kwestie.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują polecenia do grafiki interaktywnej.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonanie jednego, wybranego polecenia z bloku „Przeczytaj”.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (metoda odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu geografii astronomicznej, a w szczególności na lekcji powtórzeniowej z tej tematyki (zakres podstawowy i rozszerzony: II).