| |
| |
| Zastosowanie I zasady termodynamiki do analizy przemian gazowych. |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik; 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; VI. Termodynamika. Uczeń: 9) stosuje pierwszą zasadę termodynamiki do analizy przemian gazowych; rozróżnia przemiany: izotermiczną, izobaryczną, izochoryczną i adiabatyczną gazów. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
kompetencje cyfrowe.
|
| Uczeń:
dowie się, o czym mówi I zasada termodynamiki.
zrozumie, dlaczego I zasada termodynamiki jest formą prawa zachowania energii.
zrozumie, że energia wewnętrzna w przemianie izotermicznej pozostaje stała.
przeanalizuje i zinterpretuje zależność między ciepłem i pracą w przemianie izotermicznej.
przeanalizuje i zinterpretuje zależność między zmianą energii wewnętrznej i pracą w przemianie adiabatycznej.
przeanalizuje i zinterpretuje zależność między zmianą energii wewnętrznej i ciepłem w przemianie izochorycznej.
przeanalizuje i zinterpretuje zależność między ciepłem, pracą i zmianą energii wewnętrznej w przemianie izobarycznej.
• zastosuje zdobytą wiedzę, aby rozstrzygnąć, jaki znak ma ciepło i praca w konkretnych przemianach gazowych.
|
| strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
|
| Krótki wykład wprowadzający, analiza pomysłów uczniów, jak analizować poszczególne przemiany, pokaz filmu‑samouczka. |
| praca w parach lub w grupach i praca indywidualna |
| komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
| e- materiały dotyczące czterech przemian gazowych i I zasady termodynamiki |
|
|
• Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej niniejszego e‑materiału. • Odwołanie do wiedzy uczniów o I zasadzie termodynamiki • Przedstawienie celów lekcji. |
|
Po krótkim wykładzie wprowadzającym nauczyciel aktywizuje uczniów, zadając im pytania prowadzące do konstruowania wiedzy o zastosowaniu I zasady termodynamiki w przemianach gazowych, wykorzystując posiadane wcześniej informacje. W dyskusji uczniowie analizują kolejne przemiany opisane w części II. Przykładowe pytania do uczniów: 1. Jakie czynności trzeba wykonać, aby zrealizować przemianę izotermiczną? 2. Czy energia wewnętrzna w tej przemianie zmienia się? 3. Jak zapisać I zasadę dynamiki dla przemiany izotermicznej? 4. Jaki warunek musi spełniać przemiana, aby była adiabatyczną? 5. Jak zapisać I zasadę dynamiki dla przemiany adiabatycznej? 6. Jak zrealizować przemianę izochoryczną? 7. Ile wynosi praca w tej przemianie? 8. Jak zapisać I zasadę dynamiki dla przemiany izochorycznej? 9. Jak zrealizować przemianę izobaryczną? 10. Jak zapisać I zasadę dynamiki dla przemiany izobarycznej? Uczniowie oglądają film‑samouczek, gdzie pokazano zastosowanie skonstruowanej wiedzy do rozwiązywania problemów. |
|
Uczniowie rozwiązują zadanie 2 oraz dwa z zad. 4 - 8 z zestawu ćwiczeń w parach lub grupach. |
|
Zadania 1 i 3 obowiązkowo oraz nierozwiązane na lekcji z zestawu ćwiczeń‑dla chętnych. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film‑samouczek (multimedium I) można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy. Można też go wykorzystać jako materiał, służący powtórzeniu materiału po zajęciach. |