Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Definicja energii wewnętrznej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Definicja energii wewnętrznej”, „O czym mówi I zasada termodynamiki?”, „Analizujemy zmiany energii wewnętrznej w przemianach fazowych”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
• Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna | |
Uczniowie w dyskusji pod kierunkiem nauczyciela ustalają, jakie rodzaje energii mają cząsteczki materii. Nauczyciel podaje definicję energii wewnętrznej. Następnie uczniowie, z ewentualną pomocą nauczyciela, przypominają definicję funkcji w matematyce. Uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają, co to znaczy, że energia wewnętrzna jest funkcją stanu. Następnie nauczyciel tłumaczy, jak za pomocą wykresu w układzie p(V) można przedstawiać przemiany gazowe. Na przykładach pokazanych na wykresie wyjaśnia, jak z tego, że energia wewnętrzna jest funkcją stanu, wynika, że zmiana energii wewnętrznej nie zależy od rodzaju przemiany, a tylko od stanu początkowego i końcowego. Uczniowie odpowiadają na pytanie, jaka jest zmiana energii wewnętrznej w cyklu przemian. Uczniowie oglądają film samouczek i w grupach 4‑osobowych dyskutują odpowiedź na zadane w nim pytanie. | |
Faza podsumowująca | |
Uczniowie oceniają stopień przyswojonej wiedzy, rozwiązując zadania 4 i 5 z części „Sprawdź się”. | |
Praca domowa | |
Do wyboru dwa zadania z części „Sprawdź się”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek można wykorzystać na lekcji. Może też być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |