Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość
Temat: Inne organizacje i porozumienia międzynarodowe cz. 1
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
21) przedstawia cele i główne działania inicjatyw międzynarodowych G7/8 i G20 oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;
22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową;
24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze organizacje i porozumienia międzynarodowe;
porównuje osiągnięcia organizacji międzynarodowych;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących demokratycznych systemów partyjnych;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli;
dyskusja;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
– gr. 1 – Stowarzyszenia państw i organizacje pozarządowe - ogólna charakterystyka, podział itp.;
– gr. 2 – ANZUS, APEC, ASEAN, BRIC, G7, G20 – charakterystyka i działania;
– gr. 3 – Greenpeace, GUAM – charakterystyka i działania;
– gr. 4 – MCK – charakterystyka i działania;
– gr. 5 – Międzynarodowe Federacje Związków Zawodowych – charakterystyka i działania.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Inne organizacje i porozumienia międzynarodowe cz. 1” i celów zajęć.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicję organizacji międzynarodowej. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 1 w sekcji „Mapa myśli”: „Zagadnienia klimatyczne stanowią jeden z głównych tematów rozmów na szczeblach ogólnoświatowych. W dostępnych źródłach poszukaj informacji na temat tego, jakie działania podejmują organizacje takie jak Greenpeace, by przeciwdziałać niszczeniu klimatu, i uzupełnij mapę myśli. Skup się na działaniach podejmowanych w Polsce”. Po uzupełnieniu mapy myśli chętne/wybrane pary przedstawiają swoje rozwiązania. Pozostali uczniowie mogą je uzupełniać.
Dyskusja na temat skuteczności działań prowadzonych przez organizacje, które znalazły się w mapach myśli.
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Na podstawie prezentacji oraz informacji zawartych w multimedium w sekcji „Mapa myśli” grupy układają pytania do quizu dla innych zespołów. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).
Przeprowadzenie gry. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Krystyna Rogaczewska, Organizacje pozarządowe w polityce międzynarodowej, Wrocław 2015.
Jan Szczyciński, Polskie i zagraniczne ekologiczne organizacje pozarządowe powołały Koalicję Klimatyczną, ngo.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.