Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Malinowski

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość

Temat: Inne organizacje i porozumienia międzynarodowe cz. 1

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

21) przedstawia cele i główne działania inicjatyw międzynarodowych G7/8 i G20 oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;

22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową;

24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje najważniejsze organizacje i porozumienia międzynarodowe;

  • porównuje osiągnięcia organizacji międzynarodowych;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących demokratycznych systemów partyjnych;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli;

  • dyskusja;

  • śniegowa kula.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
    – gr. 1 – Stowarzyszenia państw i organizacje pozarządowe - ogólna charakterystyka, podział itp.;
    – gr. 2 – ANZUS, APEC, ASEAN, BRIC, G7, G20 – charakterystyka i działania;
    – gr. 3 – Greenpeace, GUAM – charakterystyka i działania;
    – gr. 4 – MCK – charakterystyka i działania;
    – gr. 5 – Międzynarodowe Federacje Związków Zawodowych – charakterystyka i działania.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Inne organizacje i porozumienia międzynarodowe cz. 1” i celów zajęć.

  2. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicję organizacji międzynarodowej. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.

  2. Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 1 w sekcji „Mapa myśli”: „Zagadnienia klimatyczne stanowią jeden z głównych tematów rozmów na szczeblach ogólnoświatowych. W dostępnych źródłach poszukaj informacji na temat tego, jakie działania podejmują organizacje takie jak Greenpeace, by przeciwdziałać niszczeniu klimatu, i uzupełnij mapę myśli. Skup się na działaniach podejmowanych w Polsce”. Po uzupełnieniu mapy myśli chętne/wybrane pary przedstawiają swoje rozwiązania. Pozostali uczniowie mogą je uzupełniać.

  3. Dyskusja na temat skuteczności działań prowadzonych przez organizacje, które znalazły się w mapach myśli.

  4. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Na podstawie prezentacji oraz informacji zawartych w multimedium w sekcji „Mapa myśli” grupy układają pytania do quizu dla innych zespołów. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).

  5. Przeprowadzenie gry. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

  2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

  1. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

Krystyna Rogaczewska, Organizacje pozarządowe w polityce międzynarodowej, Wrocław 2015.

Jan Szczyciński, Polskie i zagraniczne ekologiczne organizacje pozarządowe powołały Koalicję Klimatyczną, ngo.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.