Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.7.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Online‑Einkaufen ist einfach! / Zakupy online są proste!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat zakupów online
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje słownictwo związane z zakupami online;
podaje przykłady produktów, które można kupić online;
wyjaśnia, co kupuje online.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny).
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie pyta uczniów, co można kupić i jakie sprawy załatwić online. Propozycje uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj. Następnie zapoznają się z treścią Übung 1 z części Przeczytaj i odpowiadają na forum, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdania z Übung 3 z części Przeczytaj i prosi chętnych uczniów o podchodzenie do tablicy i połączenie odpowiednich fragmentów. Klasa rozwiązuje w parach Übung 2 z części Przeczytaj w celu sprawdzenia rozumienia tekstu oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Uczniowie analizują katalog interaktywny i czytają opisy. Wykonują Übung 1, 2 i 3 w celu powtórzenia słownictwa występującego w multimedium: dobierają podpisy do zdjęć, dopasowują do zdań w języku niemieckim ich tłumaczenia oraz uzupełniają zdania brakującymi wyrazami.
Uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 oraz 4 z części Sprawdź się, które stanowią przygotowanie do dalszego ćwiczenia: rozwiązują krzyżówkę, dopasowują podpisy do zdjęć i grają w memory.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel rysuje na tablicy asocjogram i prosi uczniów, aby podawali swoje propozycje wad i zalet zakupów online. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów i w razie potrzeby koryguje błędy. Następnie uczniowie dobierają się w pary. Na podstawie Aufgabe 8 z części Sprawdź się nauczyciel prosi, aby wzajemnie opowiedzieli sobie, co kupują i zamawiają online oraz dlaczego i jak często. Nauczyciel wyświetla przydatne zwroty: Ich kaufe/bestelle online …, Ich mache online …, Wenn ich … kaufe/bestelle, muss ich nicht …
Na koniec zajęć klasa tworzy liczbę mnogą podanych wyrazów oraz dopasowuje do zdań w języku niemieckim ich tłumaczenia (Aufgabe 3 i 5 z części Sprawdź się).
Praca domowa
Uczniowie uzupełniają zdania brakującymi wyrazami oraz opisują, co można kupić lub zamówić przez Internet (Aufgabe 6 i 7 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z katalogiem interaktywnym, i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać aktywny udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z katalogu interaktywnego do rozmowy o zakupach online;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu zakupów online.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0