Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.5.1
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Am Morgen und am Abend
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: umiejętność wypowiadania się na temat czynności wykonywanych rano i wieczorem
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów i pyta o samopoczucie, zaprasza do aktywnej współpracy. Nauczyciel wskazuje swój terminarz z rozpisanymi zadaniami o różnych porach dnia i pyta uczniów o ich przypuszczenia, czym będą zajmować się na lekcji. | plenum | 15 min | na dywanie, burza mózgów |
Nauczyciel kieruje rozmowę na planowanie i rozkład dnia uczniów. W wypowiedziach uczniów pojawiają się pory dnia. Nauczyciel zapisuje je na tablicy w języku niemieckim, a następnie zapisuje temat, który uczniowie przepisują do zeszytu: Am Morgen und am Abend. | w ławkach | ||
Nauczyciel prezentuje z materiału źródłowego rozkład dnia Bena i Lei, który dostali od rodziców. Uczniowie słuchają, przyglądają się rysunkom i starają się zapamiętać czynności. | |||
Nauczyciel prosi o wykonanie zadania, w którym uczniowie na podstawie nagrania ustalają właściwą kolejność rysunków (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca w parach | ||
Nauczyciel wyjaśnia uczniom znaczenie zdań: Ich frühstücke, ich esse zu Mittag, ich esse zu Abend. Wskazuje na plakat i ilustracje. Uczniowie powtarzają zdania i kojarzą ich znaczenie. | plenum | plakat, ilustracje | |
Uczniowie łączą ilustracje ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel prezentuje na ilustracji czynności wykonywane w ciągu dnia: ich dusche, ich ziehe mich an, ich frühstücke, ich bin in der Schule, ich esse zu Mittag, ich mache Hausaufgaben, ich spiele in der Freizeit, ich gehe schlafen. Nazywa je, następnie prosi uczniów o powtórzenie, wskazuje ponownie na ilustracje. | plenum | ||
Uczniowie oceniają czynności prezentowane przez nauczyciela, odnosząc je do swoich upodobań, tj. reagują kciukiem podniesionym w górę, gdy lubią daną czynność, lub opuszczonym w dół, gdy jej nie lubią (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). | reagowanie przy pomocy kciuka | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie, tj. rap mówiący o przebiegu dnia Bena i Lei (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 15 min | w ławkach |
Nauczyciel zaprasza uczniów do rapowania, powtarzania pytań i odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | na dywanie | ||
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali w grupie tzw. „żywy obraz” odnoszący się do pór dnia: am Morgen, am Vormittag, am Nachmittag, am Abend. | praca w grupie | „żywy obraz”: uczniowie przedstawiają czynności wykonywane zwykle o danej porze dnia | |
Nauczyciel podchodzi do grup i ogląda dzieło uczniów, chwaląc ich pomysłowość. Uczniowie wyjaśniają swoje „obrazy”, posługując się nazwami pór dnia, wówczas nauczyciel stosuje odpowiednie powitania: Guten Morgen, Guten Tag, Guten Abend. | plenum | ||
Uczniowie przyporządkowują odpowiednie pory dnia do ilustracji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | praca indywidualna | w ławkach | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje zdania opisujące czynności w odpowiedniej porze dnia oraz pory dnia i pasujące/niepasujące do nich ilustracje. Uczniowie muszą wybrać 3 pasujące do siebie elementy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 15 min | ochotnik przy tablicy |
Nauczyciel odtwarza rap. Uczniowie podczas słuchania włączają się do śpiewu, wypowiadają głośno pozdrowienia pasujące do danej pory dnia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | w ławkach | ||
Nauczyciel prosi pod koniec lekcji o wykonanie zadania, w którym uczniowie przyporządkowują czynności do danej pory dnia. Uczniowie otrzymują zestaw pociętych słów, które układają na ławce. | praca w parach | zestaw słów w kopercie do ułożenia na stole | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów i pyta o samopoczucie, zaprasza do aktywnej współpracy. Nauczyciel wskazuje swój terminarz z rozpisanymi zadaniami o różnych porach dnia i pyta uczniów o ich przypuszczenia, czym będą zajmować się na lekcji.
plenum
15 min
na dywanie,
burza mózgów
Nauczyciel kieruje rozmowę na planowanie i rozkład dnia uczniów. W wypowiedziach uczniów pojawiają się pory dnia. Nauczyciel zapisuje je na tablicy w języku niemieckim, a następnie zapisuje temat, który uczniowie przepisują do zeszytu: Am Morgen und am Abend.
w ławkach
Nauczyciel prezentuje z materiału źródłowego rozkład dnia Bena i Lei, który dostali od rodziców. Uczniowie słuchają, przyglądają się rysunkom i starają się zapamiętać czynności.
Nauczyciel prosi o wykonanie zadania, w którym uczniowie na podstawie nagrania ustalają właściwą kolejność rysunków (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca w parach
Nauczyciel wyjaśnia uczniom znaczenie zdań: Ich frühstücke, ich esse zu Mittag, ich esse zu Abend. Wskazuje na plakat i ilustracje.
Uczniowie powtarzają zdania i kojarzą ich znaczenie.
plenum
plakat, ilustracje
Uczniowie łączą ilustracje ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca indywidualna
Nauczyciel prezentuje na ilustracji czynności wykonywane w ciągu dnia: ich dusche, ich ziehe mich an, ich frühstücke, ich bin in der Schule, ich esse zu Mittag, ich mache Hausaufgaben, ich spiele in der Freizeit, ich gehe schlafen. Nazywa je, następnie prosi uczniów o powtórzenie, wskazuje ponownie na ilustracje.
plenum
Uczniowie oceniają czynności prezentowane przez nauczyciela, odnosząc je do swoich upodobań, tj. reagują kciukiem podniesionym w górę, gdy lubią daną czynność, lub opuszczonym w dół, gdy jej nie lubią (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).
reagowanie przy pomocy kciuka
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza nagranie, tj. rap mówiący o przebiegu dnia Bena i Lei (e‑materiał: Multimedium).
plenum
15 min
w ławkach
Nauczyciel zaprasza uczniów do rapowania, powtarzania pytań i odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
na dywanie
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali w grupie tzw. „żywy obraz” odnoszący się do pór dnia: am Morgen, am Vormittag, am Nachmittag, am Abend.
praca w grupie
„żywy obraz”:
uczniowie przedstawiają czynności wykonywane zwykle o danej porze dnia
Nauczyciel podchodzi do grup i ogląda dzieło uczniów, chwaląc ich pomysłowość. Uczniowie wyjaśniają swoje „obrazy”, posługując się nazwami pór dnia, wówczas nauczyciel stosuje odpowiednie powitania: Guten Morgen, Guten Tag, Guten Abend.
plenum
Uczniowie przyporządkowują odpowiednie pory dnia do ilustracji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
praca indywidualna
w ławkach
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje zdania opisujące czynności w odpowiedniej porze dnia oraz pory dnia i pasujące/niepasujące do nich ilustracje. Uczniowie muszą wybrać 3 pasujące do siebie elementy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
15 min
ochotnik przy tablicy
Nauczyciel odtwarza rap. Uczniowie podczas słuchania włączają się do śpiewu, wypowiadają głośno pozdrowienia pasujące do danej pory dnia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
w ławkach
Nauczyciel prosi pod koniec lekcji o wykonanie zadania, w którym uczniowie przyporządkowują czynności do danej pory dnia. Uczniowie otrzymują zestaw pociętych słów, które układają na ławce.
praca w parach
zestaw słów w kopercie do ułożenia na stole
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0