Numer e‑materiału: 1.3.5.1
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Am Morgen und am Abend
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: umiejętność wypowiadania się na temat czynności wykonywanych rano i wieczorem

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
5) mój dzień, moje zabawy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (wita się, żegna, dziękuje);
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia pory dnia;

  • stosuje zwroty na powitanie adekwatnie do pory dnia;

  • przyporządkowuje czynności do pór dnia.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji i kooperacji z innymi dziećmi;

  • poznaje rap z innego obszaru językowego;

  • wyraża się przez muzykę, śpiew, prace plastyczne.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście (minirap);

  • grupowanie słów według kategorii;

  • zapamiętywanie przez działanie (fizyczne reagowanie, wykonanie prośby, polecenia).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy socjalne
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera.

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • pogadanka;

    • burza mózgów;

    • opis;

    • praca z plikiem audio;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • karty obrazkowe;

    • plakat;

    • pantomima;

    • scenka sytuacyjna.

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupie;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • ilustracje;

  • plakat przedstawiający rysunek oraz zapis pór dnia: am Morgen, am Vormittag, am Nachmittag, am Abend;

  • zestaw słówek w kopercie;

  • karty obrazkowe.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: plik audio

Nauczyciel proponuje wykonanie rapu całej klasie, traktując to zadanie jako minikoncert. Nauczyciel wskazuje uczniom frazy do rapowania. Fragment tekstu, w którym pojawiają się pytania, śpiewa cała klasa. Wszyscy są zaangażowani w występ.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i pyta o samopoczucie, zaprasza do aktywnej współpracy. Nauczyciel wskazuje swój terminarz z rozpisanymi zadaniami o różnych porach dnia i pyta uczniów o ich przypuszczenia, czym będą zajmować się na lekcji.

plenum

15 min

na dywanie,

burza mózgów

Nauczyciel kieruje rozmowę na planowanie i rozkład dnia uczniów. W wypowiedziach uczniów pojawiają się pory dnia. Nauczyciel zapisuje je na tablicy w języku niemieckim, a następnie zapisuje temat, który uczniowie przepisują do zeszytu: Am Morgen und am Abend.

w ławkach

Nauczyciel prezentuje z materiału źródłowego rozkład dnia Bena i Lei, który dostali od rodziców. Uczniowie słuchają, przyglądają się rysunkom i starają się zapamiętać czynności.

Nauczyciel prosi o wykonanie zadania, w którym uczniowie na podstawie nagrania ustalają właściwą kolejność rysunków (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Nauczyciel wyjaśnia uczniom znaczenie zdań: Ich frühstücke, ich esse zu Mittag, ich esse zu Abend. Wskazuje na plakat i ilustracje.

Uczniowie powtarzają zdania i kojarzą ich znaczenie.

plenum

plakat, ilustracje

Uczniowie łączą ilustracje ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje na ilustracji czynności wykonywane w ciągu dnia: ich dusche, ich ziehe mich an, ich frühstücke, ich bin in der Schule, ich esse zu Mittag, ich mache Hausaufgaben, ich spiele in der Freizeit, ich gehe schlafen. Nazywa je, następnie prosi uczniów o powtórzenie, wskazuje ponownie na ilustracje.

plenum

Uczniowie oceniają czynności prezentowane przez nauczyciela, odnosząc je do swoich upodobań, tj. reagują kciukiem podniesionym w górę, gdy lubią daną czynność, lub opuszczonym w dół, gdy jej nie lubią (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

reagowanie przy pomocy kciuka

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie, tj. rap mówiący o przebiegu dnia Bena i Lei (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

w ławkach

Nauczyciel zaprasza uczniów do rapowania, powtarzania pytań i odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

na dywanie

Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali w grupie tzw. „żywy obraz” odnoszący się do pór dnia: am Morgen, am Vormittag, am Nachmittag, am Abend.

praca w grupie

„żywy obraz”:

uczniowie przedstawiają czynności wykonywane zwykle o danej porze dnia

Nauczyciel podchodzi do grup i ogląda dzieło uczniów, chwaląc ich pomysłowość. Uczniowie wyjaśniają swoje „obrazy”, posługując się nazwami pór dnia, wówczas nauczyciel stosuje odpowiednie powitania: Guten Morgen, Guten Tag, Guten Abend.

plenum

Uczniowie przyporządkowują odpowiednie pory dnia do ilustracji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

w ławkach

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje zdania opisujące czynności w odpowiedniej porze dnia oraz pory dnia i pasujące/niepasujące do nich ilustracje. Uczniowie muszą wybrać 3 pasujące do siebie elementy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

ochotnik przy tablicy

Nauczyciel odtwarza rap. Uczniowie podczas słuchania włączają się do śpiewu, wypowiadają głośno pozdrowienia pasujące do danej pory dnia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

w ławkach

Nauczyciel prosi pod koniec lekcji o wykonanie zadania, w którym uczniowie przyporządkowują czynności do danej pory dnia. Uczniowie otrzymują zestaw pociętych słów, które układają na ławce. 

praca w parach

zestaw słów w kopercie do ułożenia na stole

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i pyta o samopoczucie, zaprasza do aktywnej współpracy. Nauczyciel wskazuje swój terminarz z rozpisanymi zadaniami o różnych porach dnia i pyta uczniów o ich przypuszczenia, czym będą zajmować się na lekcji.

plenum

15 min

na dywanie,

burza mózgów

Nauczyciel kieruje rozmowę na planowanie i rozkład dnia uczniów. W wypowiedziach uczniów pojawiają się pory dnia. Nauczyciel zapisuje je na tablicy w języku niemieckim, a następnie zapisuje temat, który uczniowie przepisują do zeszytu: Am Morgen und am Abend.

w ławkach

Nauczyciel prezentuje z materiału źródłowego rozkład dnia Bena i Lei, który dostali od rodziców. Uczniowie słuchają, przyglądają się rysunkom i starają się zapamiętać czynności.

Nauczyciel prosi o wykonanie zadania, w którym uczniowie na podstawie nagrania ustalają właściwą kolejność rysunków (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Nauczyciel wyjaśnia uczniom znaczenie zdań: Ich frühstücke, ich esse zu Mittag, ich esse zu Abend. Wskazuje na plakat i ilustracje.

Uczniowie powtarzają zdania i kojarzą ich znaczenie.

plenum

plakat, ilustracje

Uczniowie łączą ilustracje ze zdaniami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje na ilustracji czynności wykonywane w ciągu dnia: ich dusche, ich ziehe mich an, ich frühstücke, ich bin in der Schule, ich esse zu Mittag, ich mache Hausaufgaben, ich spiele in der Freizeit, ich gehe schlafen. Nazywa je, następnie prosi uczniów o powtórzenie, wskazuje ponownie na ilustracje.

plenum

Uczniowie oceniają czynności prezentowane przez nauczyciela, odnosząc je do swoich upodobań, tj. reagują kciukiem podniesionym w górę, gdy lubią daną czynność, lub opuszczonym w dół, gdy jej nie lubią (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

reagowanie przy pomocy kciuka

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie, tj. rap mówiący o przebiegu dnia Bena i Lei (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

w ławkach

Nauczyciel zaprasza uczniów do rapowania, powtarzania pytań i odpowiedzi (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

na dywanie

Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali w grupie tzw. „żywy obraz” odnoszący się do pór dnia: am Morgen, am Vormittag, am Nachmittag, am Abend.

praca w grupie

„żywy obraz”:

uczniowie przedstawiają czynności wykonywane zwykle o danej porze dnia

Nauczyciel podchodzi do grup i ogląda dzieło uczniów, chwaląc ich pomysłowość. Uczniowie wyjaśniają swoje „obrazy”, posługując się nazwami pór dnia, wówczas nauczyciel stosuje odpowiednie powitania: Guten Morgen, Guten Tag, Guten Abend.

plenum

Uczniowie przyporządkowują odpowiednie pory dnia do ilustracji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

w ławkach

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje zdania opisujące czynności w odpowiedniej porze dnia oraz pory dnia i pasujące/niepasujące do nich ilustracje. Uczniowie muszą wybrać 3 pasujące do siebie elementy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

ochotnik przy tablicy

Nauczyciel odtwarza rap. Uczniowie podczas słuchania włączają się do śpiewu, wypowiadają głośno pozdrowienia pasujące do danej pory dnia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

w ławkach

Nauczyciel prosi pod koniec lekcji o wykonanie zadania, w którym uczniowie przyporządkowują czynności do danej pory dnia. Uczniowie otrzymują zestaw pociętych słów, które układają na ławce. 

praca w parach

zestaw słów w kopercie do ułożenia na stole

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec