Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Klasyfikacja tworzyw sztucznych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIII. Węglowodory. Uczeń:
6) klasyfikuje tworzywa sztuczne w zależności od ich właściwości (termoplasty i duroplasty); wskazuje na zagrożenia związane z gazami powstającymi w wyniku spalania się np. PVC.
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
8) klasyfikuje tworzywa sztuczne w zależności od ich właściwości (termoplasty i duroplasty); wskazuje na zagrożenia związane z gazami powstającymi w wyniku spalania się np. PVC.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje różne klasyfikacje tworzyw sztucznych;
klasyfikuje tworzywa sztuczne pod względem ich właściwości;
wymienia właściwości tworzyw sztucznych.
Strategie nauczania:
problemowa;
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
sketchnotka;
obserwacja;
analiza materiału źródłowego;
kieszeń i szuflada.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/tablety, smartfony z Internetem;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel pokazuje różne przedmioty z tworzyw sztucznych. Uczniowie odczytują skróty, kojarzą je z zastosowaniem, następnie próbują je podzielić i określić kryterium podziału
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe, rozdaje arkusze papieru A3/A4, mazaki. Uczniowie mają za zadanie opracować w grupach po jednym z podanych tworzyw sztucznych (mogą losować lub nauczyciel przydziela): elastomery, termoplasty, duroplasty. Uwzględniają ich właściwości, zastosowanie i przykłady. Po wyznaczonym czasie, liderzy grup prezentują na forum klasy efekty pracy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi.
Uczniowie wykonują w zeszytach sketchnotkę w odniesieniu do omówionego materiału. Chętne osoby mogą zaprezentować na forum klasy swoje efekty.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z mapą pojęć. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Następnie uczniowie proszeni są o przeprowadzenie obserwacji porównawczej właściwości różnych tworzyw sztucznych (nauczyciel przygotowuje różne przedmioty). Uczniowie mają za zadanie odróżnić organoleptycznie (dotyk, wzrok) termoplast od duroplastów oraz plastomer od elastomeru, np.:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie gazy mogą powstawać podczas spalania np. PVC i jakie niesie to konsekwencje? Uczniowie mogą wesprzeć się dostępnymi źródłami informacji.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom samoprzylepne kolorowe karteczki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia samoprzylepnymi kolorowymi karteczkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o wypisanie przykładów przedmiotów znalezionych w ich domach należących do każdej klasy tworzyw sztucznych.
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa pojęciowa może być pomocnym narzędziem w przygotowaniu notatki na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje:
samoprzylepne karteczki
arkusze papieru A3/A4;
mazaki;
masa wielokrotnie klejąca;
różne przedmioty wykonane z różnych tworzyw sztucznych.