Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.5.5
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Warum lohnt es sich mit einem Tagebuch zu starten?/Dlaczego warto zacząć pisać pamiętnik?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat pisania pamiętnika i argumentowania, dlaczego warto go pisać.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
porównuje i przedstawia typy pamiętników;
wymienia powody, dla których warto zacząć pisać pamiętnik;
tworzy fragment pamiętnika.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą)
rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów);
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre słowa z języka niemieckiego),
pokonywanie ograniczeń w pisaniu (tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna (burza mózgów);
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: prezentacja multimedialna,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i zapoznali się z tekstem wprowadzającym. Następnie pyta uczniów, czy zdarzyło im się kiedyś prowadzić pamiętnik, czy zetknęli się z taką formą dokumentowania swoich przeżyć? Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat, czy warto dziś przechowywać wspomnienia, refleksje, myśli. Następnie pyta uczniów, w jakiej formie należy to robić i jaka forma jest najbardziej wskazana (burza mózgów).
Nauczyciel może także wykorzystać na wstępie przedostatni slajd prezentacji multimedialnej, przedstawiającej znane postaci, które dokumentowały swoje życie w formie dzienników i pamiętników. Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie, co ich zdaniem łączy ze sobą te postaci.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Liebes Tagebuch, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W razie trudności nauczyciel wspiera ich w tym zadaniu, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa. Następnie uczniowie wykonują polecenia do tekstu, zadania na rozumienie tekstu (zadania prawda/fałsz, porządkowanie informacji, zadania ze słownictwem). W tej części nauczyciel może zainicjować krótką rozmowę, która będzie stanowiła podsumowanie pracy z tekstem źródłowym. Może do tego posłużyć Übung 4 w części Przeczytaj.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z multimedium Tagebuchschreiben – ist das etwas für dich? (prezentacja multimedialna), analizują jego treść, zawarte w nim informacje i poznają słownictwo. Uczniowie wykonują zadania do multimedium. Porządkują informacje, dopasowują poszczególne elementy do siebie, poznają słownictwo. W ramach podsumowania pracy z prezentacją, nauczyciel może poprosić uczniów o krótkie (dwuzdaniowe) refleksje dotyczące tematu dokumentowania swoich myśli, refleksji, przeżyć, preferowanych sposobów dokumentowania itp. Następnie uczniowie wykonują zestaw zadań interaktywnych, utrwalając i sprawdzając znajomość struktur leksykalnych.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wymieniają i krótko charakteryzują typy pamiętników. Potrafią także nazwać zalety pisania pamiętnika i udzielić wskazówek, jak zacząć pisanie i co należy uwzględnić. Uczniowie zajmują stanowisko w kwestii sposobu wyrażania i dokumentowania swoich przeżyć, emocji, zdarzeń, określają swoje preferencje.
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest wykonanie Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
materiał autentyczny: https://www.youtube.com/watch?v=a4dzkpvLSyc (dostęp 19.07.2023).
Uczniowie mogą pracować także z powyższym materiałem autentycznym ze strony internetowej i wykorzystać ten materiał jako podstawę do głębszej analizy tematu. Na podstawie materiału filmowego uczniowie znajdują informacje na temat Anne Frank oraz analizują jej wpisy do pamiętnika. Materiał może być inspiracją do dyskusji, jakie znaczenie ma pisanie pamiętnika (np. w kontekście wydarzeń historycznych) oraz jaką wartość stanowią pamiętniki dla przyszłych pokoleń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, wprowadzenie do tematu. Nauczyciel może wykorzystać przedostatni slajd, prezentujący sylwetki znanych twórców dzienników i zasugerować uczniom odgadnięcie, co łączy tych ludzi – w ten sposób następuje wprowadzenie uczniów do tematu lekcji.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, może być wykorzystane do przygotowania elektronicznej notatki z lekcji, może także służyć jako inspiracja i pomoc przy wykonywaniu przez uczniów pracy domowej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0