Numer e‑materiału: 1.2.10.4
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Gehen wir auf den Spielplatz? / Czy pójdziemy na plac zabaw?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat spędzania czasu wolnego na placu zabaw

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
10) sport.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • proponuje wspólną aktywność;

  • wyraża swoją niechęć;

  • informuje, w jaki sposób kolega lub koleżanka spędza czas na placu zabaw.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze, zabawie językowej;

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji i kooperacji z innymi dziećmi;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym;

  • uczestniczy w zajęciach, na których panuje atmosfera życzliwości i twórczej radości.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • używanie gestów, mimiki;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • umiejscawianie nowych słów w kontekście zdaniowym;

  • tworzenie asocjacji;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • zapamiętywanie przez działanie (fizyczne reagowanie, wykonanie prośby, polecenia).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

1. metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • programowana – z użyciem komputera;

2. techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • burza mózgów;

  • animacja;

  • scenka sytuacyjna;

3. formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupie;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • miękka piłeczka;

  • maskotka;

  • karty obrazkowe.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Animacja może być wykorzystana do ćwiczenia wymowy. W przypadku bardziej aktywnej grupy można zaproponować małe scenki na podstawie animacji. Uczniowie wcielają się w role bohaterów.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami: Hallo, ihr Lieben! Pyta ich o samopoczucie: Wie geht’s dir? Geht es dir gut?, podając przy tym imiona dzieci. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie placu zabaw, parku, lasu i inicjuje rozmowę na temat spędzania czasu w tym miejscach. Uczniowie wybierają swoje ulubione miejsce.

plenum

15 min

krótka sonda: uczniowie poprzez głosowanie wybierają najlepsze miejsce do zabawy

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podają, co chce robić główna bohaterka Sophie z rodzicami. Uczniowie zapisują temat lekcji do zeszytu. Nauczyciel zwraca uwagę na konstrukcje: Nein, ich habe keine Lust. oraz Nein, das ist so langweilig. Ułatwia zrozumienie tych zwrotów mimiką twarzy. Uczniowie odgadują ich znaczenie.

plenum

praca indywidualna

materiał wyświetlony na tablicy interaktywnej

Każdy uczeń otrzymuje jedną kartę obrazkową przedstawiającą park, las lub plac zabaw. Nauczyciel ponownie odtwarza rozmowę Sophie z rodzicami. Ci uczniowie, którzy usłyszą w dialogu nazwę miejsca pokazanego na otrzymanej karcie, wstają, i w tej pozycji trwają do końca nagrania. Po nagraniu uczniowie pokazują swoje karty i ustalają wspólnie prawidłową kolejność miejsc. Uczniowie mogą wymienić się kartami i zabawę można powtórzyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca indywidualna, plenum

karty obrazkowe przedstawiające park, las i plac zabaw

Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej fragment dialogu Sophie z rodzicami. Uczniowie wybierają pasującą do niego ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Nauczyciel ponownie wypowiada głośno zdania (Das ist so langweilig. Ich habe keine Lust) i pyta o ich znaczenie. Następnie uczniowie słuchają nagrania, powtarzają powyższe zdania, robiąc przy tym odpowiednie miny. Następnie zapisują zdania w zeszycie wraz z tłumaczeniem oraz ilustrują je odpowiednimi emotikonami(e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel odtwarza plik audio, uczniowie słuchają propozycji taty. Następnie układają zdanie i czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, zadanie 5). Uczniowie wskazują powód, dla którego Sophie wybrała plac zabaw (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

Uczeń proponuje koledze lub koleżance wspólne wyjście na plac zabaw. Zapytany uczeń odpowiednio reaguje, używając znanych mu zwrotów, np. toll, super, prima.

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, jakie są ich ulubione aktywności na placu zabaw. Odpowiadając, uczniowie bazują na poznanym wcześniej słownictwie.

plenum

15 min

Nauczyciel na tablicy interaktywnej odtwarza animację, uczniowie śledzą przygody bohaterów (e‑materiał: Multimedium).

praca indywidualna

Nauczyciel powtarza czasowniki użyte w 3. osobie: sie schaukelt, er rutscht, er klettert, er spielt Fußball, sie wippt, jednocześnie ilustrując kartami obrazkowymi. Uczniowie powtarzają poznane nazwy aktywności w 3. osobie liczby pojedynczej.

plenum

karty obrazkowe: zjeżdżalnia, huśtawka, huśtawka ważka, drabinka, piłka nożna

Uczniowie wykonują zadanie pisemne. Przepisują zdanie na temat aktywności jednego z bohaterów (np. Ben klettert), a chętni mogą narysować Bena, który się wspina.

praca indywidualna

Uczniowie ponownie oglądają animację, zwracając szczególną uwagę na osoby wykonujące poszczególne czynności. Następnie wykonują zadanie typu prawda/fałsz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

plenum 

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą plac zabaw (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie powtarzają: Gehen wir auf den Spielplatz?

plenum

15 min

Nauczyciel wyświetla na tablicy trzy zdania, zadaniem uczniów jest ustalenie, które z tych zdań wyrażają niechęć. Następnie nauczyciel pyta uczniów o znaczenie zdania, którego nie wybrali (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 5). Następnie wszyscy stają w kręgu, jeden uczeń zadaje pytanie: Gehen wir auf den Spielplatz?, równocześnie rzucając miękką piłeczką do wybranej osoby. Ten, kto złapie piłeczkę, odpowiada na to pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

miękka piłeczka

Uczniowie przyporządkowują do zdjęć odpowiednie zdania i czytają je na głos (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna

Uczniowie na podstawie zdjęcia mówią, co robi dana osoba. Mogą też podawać informacje niepasujące do danego zdjęcia, a kolega lub koleżanka ma za zadanie to wychwycić i skorygować (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, np. odliczając: eins, zwei, eins, zwei. Jedynki tworzą grupę pierwszą, dwójki drugą. Na umówiony znak nauczyciel podaje pierwszym osobom z grupy zdania, szepcząc je do ucha. Ostatni uczeń (z każdej grupy) powtarza na głos pełne zdanie, które usłyszał.

praca w grupach

zabawa w głuchy telefon 

Punkty dla grup są zapisywane na tablicy.

Uczniowie wykonują ćwiczenie 6 (e‑materiał: Sprawdź się ). Nauczyciel pyta uczniów o inne sytuacje, w których powiemy: Nein, ich habe keine Lust lub Nein, das ist so langweilig.

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami: Hallo, ihr Lieben! Pyta ich o samopoczucie: Wie geht’s dir? Geht es dir gut?, podając przy tym imiona dzieci. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie placu zabaw, parku, lasu i inicjuje rozmowę na temat spędzania czasu w tym miejscach. Uczniowie wybierają swoje ulubione miejsce.

plenum

15 min

krótka sonda: uczniowie poprzez głosowanie wybierają najlepsze miejsce do zabawy

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podają, co chce robić główna bohaterka Sophie z rodzicami. Uczniowie zapisują temat lekcji do zeszytu. Nauczyciel zwraca uwagę na konstrukcje: Nein, ich habe keine Lust. oraz Nein, das ist so langweilig. Ułatwia zrozumienie tych zwrotów mimiką twarzy. Uczniowie odgadują ich znaczenie.

plenum

praca indywidualna

materiał wyświetlony na tablicy interaktywnej

Każdy uczeń otrzymuje jedną kartę obrazkową przedstawiającą park, las lub plac zabaw. Nauczyciel ponownie odtwarza rozmowę Sophie z rodzicami. Ci uczniowie, którzy usłyszą w dialogu nazwę miejsca pokazanego na otrzymanej karcie, wstają, i w tej pozycji trwają do końca nagrania. Po nagraniu uczniowie pokazują swoje karty i ustalają wspólnie prawidłową kolejność miejsc. Uczniowie mogą wymienić się kartami i zabawę można powtórzyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca indywidualna, plenum

karty obrazkowe przedstawiające park, las i plac zabaw

Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej fragment dialogu Sophie z rodzicami. Uczniowie wybierają pasującą do niego ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Nauczyciel ponownie wypowiada głośno zdania (Das ist so langweilig. Ich habe keine Lust) i pyta o ich znaczenie. Następnie uczniowie słuchają nagrania, powtarzają powyższe zdania, robiąc przy tym odpowiednie miny. Następnie zapisują zdania w zeszycie wraz z tłumaczeniem oraz ilustrują je odpowiednimi emotikonami(e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel odtwarza plik audio, uczniowie słuchają propozycji taty. Następnie układają zdanie i czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, zadanie 5). Uczniowie wskazują powód, dla którego Sophie wybrała plac zabaw (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

Uczeń proponuje koledze lub koleżance wspólne wyjście na plac zabaw. Zapytany uczeń odpowiednio reaguje, używając znanych mu zwrotów, np. toll, super, prima.

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, jakie są ich ulubione aktywności na placu zabaw. Odpowiadając, uczniowie bazują na poznanym wcześniej słownictwie.

plenum

15 min

Nauczyciel na tablicy interaktywnej odtwarza animację, uczniowie śledzą przygody bohaterów (e‑materiał: Multimedium).

praca indywidualna

Nauczyciel powtarza czasowniki użyte w 3. osobie: sie schaukelt, er rutscht, er klettert, er spielt Fußball, sie wippt, jednocześnie ilustrując kartami obrazkowymi. Uczniowie powtarzają poznane nazwy aktywności w 3. osobie liczby pojedynczej.

plenum

karty obrazkowe: zjeżdżalnia, huśtawka, huśtawka ważka, drabinka, piłka nożna

Uczniowie wykonują zadanie pisemne. Przepisują zdanie na temat aktywności jednego z bohaterów (np. Ben klettert), a chętni mogą narysować Bena, który się wspina.

praca indywidualna

Uczniowie ponownie oglądają animację, zwracając szczególną uwagę na osoby wykonujące poszczególne czynności. Następnie wykonują zadanie typu prawda/fałsz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

plenum 

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą plac zabaw (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie powtarzają: Gehen wir auf den Spielplatz?

plenum

15 min

Nauczyciel wyświetla na tablicy trzy zdania, zadaniem uczniów jest ustalenie, które z tych zdań wyrażają niechęć. Następnie nauczyciel pyta uczniów o znaczenie zdania, którego nie wybrali (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 5). Następnie wszyscy stają w kręgu, jeden uczeń zadaje pytanie: Gehen wir auf den Spielplatz?, równocześnie rzucając miękką piłeczką do wybranej osoby. Ten, kto złapie piłeczkę, odpowiada na to pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

miękka piłeczka

Uczniowie przyporządkowują do zdjęć odpowiednie zdania i czytają je na głos (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna

Uczniowie na podstawie zdjęcia mówią, co robi dana osoba. Mogą też podawać informacje niepasujące do danego zdjęcia, a kolega lub koleżanka ma za zadanie to wychwycić i skorygować (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, np. odliczając: eins, zwei, eins, zwei. Jedynki tworzą grupę pierwszą, dwójki drugą. Na umówiony znak nauczyciel podaje pierwszym osobom z grupy zdania, szepcząc je do ucha. Ostatni uczeń (z każdej grupy) powtarza na głos pełne zdanie, które usłyszał.

praca w grupach

zabawa w głuchy telefon 

Punkty dla grup są zapisywane na tablicy.

Uczniowie wykonują ćwiczenie 6 (e‑materiał: Sprawdź się ). Nauczyciel pyta uczniów o inne sytuacje, w których powiemy: Nein, ich habe keine Lust lub Nein, das ist so langweilig.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec