Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.10.4
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Gehen wir auf den Spielplatz? / Czy pójdziemy na plac zabaw?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat spędzania czasu wolnego na placu zabaw
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami: Hallo, ihr Lieben! Pyta ich o samopoczucie: Wie geht’s dir? Geht es dir gut?, podając przy tym imiona dzieci. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie placu zabaw, parku, lasu i inicjuje rozmowę na temat spędzania czasu w tym miejscach. Uczniowie wybierają swoje ulubione miejsce. | plenum | 15 min | krótka sonda: uczniowie poprzez głosowanie wybierają najlepsze miejsce do zabawy |
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podają, co chce robić główna bohaterka Sophie z rodzicami. Uczniowie zapisują temat lekcji do zeszytu. Nauczyciel zwraca uwagę na konstrukcje: Nein, ich habe keine Lust. oraz Nein, das ist so langweilig. Ułatwia zrozumienie tych zwrotów mimiką twarzy. Uczniowie odgadują ich znaczenie. | plenum praca indywidualna | materiał wyświetlony na tablicy interaktywnej | |
Każdy uczeń otrzymuje jedną kartę obrazkową przedstawiającą park, las lub plac zabaw. Nauczyciel ponownie odtwarza rozmowę Sophie z rodzicami. Ci uczniowie, którzy usłyszą w dialogu nazwę miejsca pokazanego na otrzymanej karcie, wstają, i w tej pozycji trwają do końca nagrania. Po nagraniu uczniowie pokazują swoje karty i ustalają wspólnie prawidłową kolejność miejsc. Uczniowie mogą wymienić się kartami i zabawę można powtórzyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | praca indywidualna, plenum | karty obrazkowe przedstawiające park, las i plac zabaw | |
Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej fragment dialogu Sophie z rodzicami. Uczniowie wybierają pasującą do niego ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | ||
Nauczyciel ponownie wypowiada głośno zdania (Das ist so langweilig. Ich habe keine Lust) i pyta o ich znaczenie. Następnie uczniowie słuchają nagrania, powtarzają powyższe zdania, robiąc przy tym odpowiednie miny. Następnie zapisują zdania w zeszycie wraz z tłumaczeniem oraz ilustrują je odpowiednimi emotikonami(e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Nauczyciel odtwarza plik audio, uczniowie słuchają propozycji taty. Następnie układają zdanie i czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, zadanie 5). Uczniowie wskazują powód, dla którego Sophie wybrała plac zabaw (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). | |||
Uczeń proponuje koledze lub koleżance wspólne wyjście na plac zabaw. Zapytany uczeń odpowiednio reaguje, używając znanych mu zwrotów, np. toll, super, prima. | praca w parach | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel pyta uczniów, jakie są ich ulubione aktywności na placu zabaw. Odpowiadając, uczniowie bazują na poznanym wcześniej słownictwie. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel na tablicy interaktywnej odtwarza animację, uczniowie śledzą przygody bohaterów (e‑materiał: Multimedium). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel powtarza czasowniki użyte w 3. osobie: sie schaukelt, er rutscht, er klettert, er spielt Fußball, sie wippt, jednocześnie ilustrując kartami obrazkowymi. Uczniowie powtarzają poznane nazwy aktywności w 3. osobie liczby pojedynczej. | plenum | karty obrazkowe: zjeżdżalnia, huśtawka, huśtawka ważka, drabinka, piłka nożna | |
Uczniowie wykonują zadanie pisemne. Przepisują zdanie na temat aktywności jednego z bohaterów (np. Ben klettert), a chętni mogą narysować Bena, który się wspina. | praca indywidualna | ||
Uczniowie ponownie oglądają animację, zwracając szczególną uwagę na osoby wykonujące poszczególne czynności. Następnie wykonują zadanie typu prawda/fałsz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą plac zabaw (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie powtarzają: Gehen wir auf den Spielplatz? | plenum | 15 min | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy trzy zdania, zadaniem uczniów jest ustalenie, które z tych zdań wyrażają niechęć. Następnie nauczyciel pyta uczniów o znaczenie zdania, którego nie wybrali (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 5). Następnie wszyscy stają w kręgu, jeden uczeń zadaje pytanie: Gehen wir auf den Spielplatz?, równocześnie rzucając miękką piłeczką do wybranej osoby. Ten, kto złapie piłeczkę, odpowiada na to pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | miękka piłeczka | ||
Uczniowie przyporządkowują do zdjęć odpowiednie zdania i czytają je na głos (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca indywidualna | ||
Uczniowie na podstawie zdjęcia mówią, co robi dana osoba. Mogą też podawać informacje niepasujące do danego zdjęcia, a kolega lub koleżanka ma za zadanie to wychwycić i skorygować (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca w parach | ||
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, np. odliczając: eins, zwei, eins, zwei. Jedynki tworzą grupę pierwszą, dwójki drugą. Na umówiony znak nauczyciel podaje pierwszym osobom z grupy zdania, szepcząc je do ucha. Ostatni uczeń (z każdej grupy) powtarza na głos pełne zdanie, które usłyszał. | praca w grupach | zabawa w głuchy telefon Punkty dla grup są zapisywane na tablicy. | |
Uczniowie wykonują ćwiczenie 6 (e‑materiał: Sprawdź się ). Nauczyciel pyta uczniów o inne sytuacje, w których powiemy: Nein, ich habe keine Lust lub Nein, das ist so langweilig. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami: Hallo, ihr Lieben! Pyta ich o samopoczucie: Wie geht’s dir? Geht es dir gut?, podając przy tym imiona dzieci. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie placu zabaw, parku, lasu i inicjuje rozmowę na temat spędzania czasu w tym miejscach. Uczniowie wybierają swoje ulubione miejsce.
plenum
15 min
krótka sonda: uczniowie poprzez głosowanie wybierają najlepsze miejsce do zabawy
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie podają, co chce robić główna bohaterka Sophie z rodzicami. Uczniowie zapisują temat lekcji do zeszytu. Nauczyciel zwraca uwagę na konstrukcje: Nein, ich habe keine Lust. oraz Nein, das ist so langweilig. Ułatwia zrozumienie tych zwrotów mimiką twarzy. Uczniowie odgadują ich znaczenie.
plenum
praca indywidualna
materiał wyświetlony na tablicy interaktywnej
Każdy uczeń otrzymuje jedną kartę obrazkową przedstawiającą park, las lub plac zabaw. Nauczyciel ponownie odtwarza rozmowę Sophie z rodzicami. Ci uczniowie, którzy usłyszą w dialogu nazwę miejsca pokazanego na otrzymanej karcie, wstają, i w tej pozycji trwają do końca nagrania. Po nagraniu uczniowie pokazują swoje karty i ustalają wspólnie prawidłową kolejność miejsc. Uczniowie mogą wymienić się kartami i zabawę można powtórzyć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
praca indywidualna, plenum
karty obrazkowe przedstawiające park, las i plac zabaw
Nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy interaktywnej fragment dialogu Sophie z rodzicami. Uczniowie wybierają pasującą do niego ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
Nauczyciel ponownie wypowiada głośno zdania (Das ist so langweilig. Ich habe keine Lust) i pyta o ich znaczenie. Następnie uczniowie słuchają nagrania, powtarzają powyższe zdania, robiąc przy tym odpowiednie miny. Następnie zapisują zdania w zeszycie wraz z tłumaczeniem oraz ilustrują je odpowiednimi emotikonami(e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Nauczyciel odtwarza plik audio, uczniowie słuchają propozycji taty. Następnie układają zdanie i czytają je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, zadanie 5). Uczniowie wskazują powód, dla którego Sophie wybrała plac zabaw (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).
Uczeń proponuje koledze lub koleżance wspólne wyjście na plac zabaw. Zapytany uczeń odpowiednio reaguje, używając znanych mu zwrotów, np. toll, super, prima.
praca w parach
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, jakie są ich ulubione aktywności na placu zabaw. Odpowiadając, uczniowie bazują na poznanym wcześniej słownictwie.
plenum
15 min
Nauczyciel na tablicy interaktywnej odtwarza animację, uczniowie śledzą przygody bohaterów (e‑materiał: Multimedium).
praca indywidualna
Nauczyciel powtarza czasowniki użyte w 3. osobie: sie schaukelt, er rutscht, er klettert, er spielt Fußball, sie wippt, jednocześnie ilustrując kartami obrazkowymi. Uczniowie powtarzają poznane nazwy aktywności w 3. osobie liczby pojedynczej.
plenum
karty obrazkowe: zjeżdżalnia, huśtawka, huśtawka ważka, drabinka, piłka nożna
Uczniowie wykonują zadanie pisemne. Przepisują zdanie na temat aktywności jednego z bohaterów (np. Ben klettert), a chętni mogą narysować Bena, który się wspina.
praca indywidualna
Uczniowie ponownie oglądają animację, zwracając szczególną uwagę na osoby wykonujące poszczególne czynności. Następnie wykonują zadanie typu prawda/fałsz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
plenum
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą plac zabaw (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie powtarzają: Gehen wir auf den Spielplatz?
plenum
15 min
Nauczyciel wyświetla na tablicy trzy zdania, zadaniem uczniów jest ustalenie, które z tych zdań wyrażają niechęć. Następnie nauczyciel pyta uczniów o znaczenie zdania, którego nie wybrali (e‑materiał, Sprawdź się, ćwiczenie 5). Następnie wszyscy stają w kręgu, jeden uczeń zadaje pytanie: Gehen wir auf den Spielplatz?, równocześnie rzucając miękką piłeczką do wybranej osoby. Ten, kto złapie piłeczkę, odpowiada na to pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
miękka piłeczka
Uczniowie przyporządkowują do zdjęć odpowiednie zdania i czytają je na głos (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca indywidualna
Uczniowie na podstawie zdjęcia mówią, co robi dana osoba. Mogą też podawać informacje niepasujące do danego zdjęcia, a kolega lub koleżanka ma za zadanie to wychwycić i skorygować (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca w parach
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, np. odliczając: eins, zwei, eins, zwei. Jedynki tworzą grupę pierwszą, dwójki drugą. Na umówiony znak nauczyciel podaje pierwszym osobom z grupy zdania, szepcząc je do ucha. Ostatni uczeń (z każdej grupy) powtarza na głos pełne zdanie, które usłyszał.
praca w grupach
zabawa w głuchy telefon
Punkty dla grup są zapisywane na tablicy.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 6 (e‑materiał: Sprawdź się ). Nauczyciel pyta uczniów o inne sytuacje, w których powiemy: Nein, ich habe keine Lust lub Nein, das ist so langweilig.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0