Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.6.4
Imię i nazwisko autora: Beata Rusek
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was essen wir diese Woche? / Co jemy w tym tygodniu?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Poszerzenie słownictwa związanego z planowaniem posiłków oraz kształtowanie umiejętności wypowiadanie się na ten temat.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje przykłady różnych dań obiadowych;
tworzy listę zakupów;
opowiada o czynnościach związanych z przygotowaniem posiłku.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (zdjęć, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takie jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
Uczeń:
dokonuje świadomej analizy języka obcego, porównując struktury niemieckie z językiem ojczystym;
wykazuje się automotywacją i chęcią do działania;
odgaduje znaczenia za pomocą wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z plikiem audio, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Fazy lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy tytuł tekstu „Jeden Montag Pasta?” i zadaje pytania: Was bedeutet Pasta? Was ist das Thema des Textes? Worum geht es wohl? Uczniowie wyrażają przypuszczenia na temat treści tekstu.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst i wykonują Übungen 1‑3.
Każdy uczeń dostaje karteczkę z poniższą tabelą lub rysuje taką w zeszycie.
Tag | Mittagessen von Adam | Dein Mittagessen |
|---|---|---|
MONTAG | Pasta‑Tag | |
DIENSTAG | Immmer eine Suppe | |
MITTWOCH | Pfannkuchen | |
DONNERSTAG | Fleisch oder Fisch | |
FREITAG | Auflauf | |
SAMSTAG | Pizza‑Tag | |
SONNTAG | Hurra! Wir gehen aus! |
Zadaniem każdego ucznia jest stworzenie własnego jadłospisu. Po kilku minutach uczniowie tworzą pary i rozmawiają o swoich pomysłach, wykorzystując zapisane na tablicy przez nauczyciela przykładowe pytania: np: Was isst du montags? Was steht dienstags bei dir auf dem Speiseplan? Was gibt es mittwochs zum Mittagessen?
Następnie uczniowie słuchają rozmowy Adama z mamą (Plik audio). Ich zadaniem przy pierwszym słuchaniu jest wypisanie wszystkich produktów spożywczych, które usłyszą w rozmowie. Następnie słuchają rozmowy drugi raz i rozwiązują Übungen 1 i 2.
Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę i prosi uczniów o wpisanie do niej właściwych przykładów. Ma przygotowane w woreczku na osobnych karteczkach nazwy wszystkich artykułów spożywczych, które pojawiły się w lekcji. Jeśli uczeń nie ma swojego pomysłu, losuje słowo i przyczepia je w odpowiedniej kolumnie.
Obst und Gemüse | Backwaren | Milchprodukte | Fleisch und Fisch | Sonstiges |
|---|---|---|---|---|
ㅤ |
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania: Wer kocht bei dir zu Hause? Was isst du gern zum Frühstück/Mittagessen/Abendessen? Hat deine Familie einen Speiseplan für die ganze Woche oder kocht man spontan?
Uczniowie robią notatki. Następnie nauczyciel zadaje ustnie pytania uczniom i moderuje rozmowę podsumowującą.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętacie z dzisiejszej lekcji? Czego się dziś nauczyliście? Dowiedzieliście się czegoś ciekawego o swoich kolegach i koleżankach? Zachęca uczniów do używania słownictwa i struktur, które warto z tej lekcji zapamiętać.
Praca domowa:
Wykorzystujemy Aufgabe 7 z części Sprawdź się. Zadaniem uczniów jest przygotowanie wypowiedzi pisemnej dotyczącej osobistego jadłospisu na jeden dzień.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z tematem, zapoznanie się z nowym słownictwem;
w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, praca nad wymową i intonacją.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp.z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp.z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0