Numer e‑materiału: 2.8.6.4

Imię i nazwisko autora: Beata Rusek

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Was essen wir diese Woche? / Co jemy w tym tygodniu?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Poszerzenie słownictwa związanego z planowaniem posiłków oraz kształtowanie umiejętności wypowiadanie się na ten temat.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje przykłady różnych dań obiadowych;

  • tworzy listę zakupów;

  • opowiada o czynnościach związanych z przygotowaniem posiłku.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (zdjęć, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takie jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

Uczeń:

  • dokonuje świadomej analizy języka obcego, porównując struktury niemieckie z językiem ojczystym;

  • wykazuje się automotywacją i chęcią do działania;

  • odgaduje znaczenia za pomocą wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z plikiem audio, wyjaśnianie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Fazy lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy tytuł tekstu „Jeden Montag Pasta?” i zadaje pytania: Was bedeutet Pasta? Was ist das Thema des Textes? Worum geht es wohl? Uczniowie wyrażają przypuszczenia na temat treści tekstu.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst i wykonują Übungen 1‑3.

  • Każdy uczeń dostaje karteczkę z poniższą tabelą lub rysuje taką w zeszycie.

Tag

Mittagessen von Adam

Dein Mittagessen

MONTAG

Pasta‑Tag
Spaghetti Carbonara

DIENSTAG

Immmer eine Suppe
Zwiebelsuppe

MITTWOCH

Pfannkuchen
Pfannkuchen mit Apfel und Zimt

DONNERSTAG

Fleisch oder Fisch
Lachs mit Zucchini und Karotten

FREITAG

Auflauf
Kartoffel‑Brokkoli‑Auflauf

SAMSTAG

PizzaTag
Lieblingspizza

SONNTAG

Hurra! Wir gehen aus!

  • Zadaniem każdego ucznia jest stworzenie własnego jadłospisu. Po kilku minutach uczniowie tworzą pary i rozmawiają o swoich pomysłach, wykorzystując zapisane na tablicy przez nauczyciela przykładowe pytania: np: Was isst du montags? Was steht dienstags bei dir auf dem Speiseplan? Was gibt es mittwochs zum Mittagessen?

  • Następnie uczniowie słuchają rozmowy Adama z mamą (Plik audio). Ich zadaniem przy pierwszym słuchaniu jest wypisanie wszystkich produktów spożywczych, które usłyszą w rozmowie. Następnie słuchają rozmowy drugi raz i rozwiązują Übungen 1 i 2.

  • Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę i prosi uczniów o wpisanie do niej właściwych przykładów. Ma przygotowane w woreczku na osobnych karteczkach nazwy wszystkich artykułów spożywczych, które pojawiły się w lekcji. Jeśli uczeń nie ma swojego pomysłu, losuje słowo i przyczepia je w odpowiedniej kolumnie.

Obst und Gemüse

Backwaren

Milchprodukte

Fleisch und Fisch

Sonstiges

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania: Wer kocht bei dir zu Hause? Was isst du gern zum Frühstück/Mittagessen/Abendessen? Hat deine Familie einen Speiseplan für die ganze Woche oder kocht man spontan?

  • Uczniowie robią notatki. Następnie nauczyciel zadaje ustnie pytania uczniom i moderuje rozmowę podsumowującą.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętacie z dzisiejszej lekcji? Czego się dziś nauczyliście? Dowiedzieliście się czegoś ciekawego o swoich kolegach i koleżankach? Zachęca uczniów do używania słownictwa i struktur, które warto z tej lekcji zapamiętać.

Praca domowa:

  • Wykorzystujemy Aufgabe 7 z części Sprawdź się. Zadaniem uczniów jest przygotowanie wypowiedzi pisemnej dotyczącej osobistego jadłospisu na jeden dzień.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa związanego z tematem, zapoznanie się z nowym słownictwem;

  • w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, praca nad wymową i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp.z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec