Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: System obronny: drużyna i grody

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Polska w okresie wczesnopiastowskim. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) charakteryzuje organizację państwa wczesnopiastowskiego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje słowiańską drużynę i jej zadania;

  • wyjaśnia znaczenie drużyny oraz systemu grodów dla funkcjonowania Słowian i państwa pierwszych Piastów;

  • przedstawia ciekawostki językowe związane z tym zagadnieniem – np. pierwotne znaczenie słowa „drugi”.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „System obronny: drużyna i grody”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.

  2. Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie zapoznają się z pierwszym filmem, a następnie indywidualnie wykonują polecenie nr 2: „Wyjaśnij, jaką rolę pełniła drużyna książęca w organizacji oraz rozwoju politycznym i terytorialnym państwa polskiego”. Tworzą notatkę w formie mapy myśli. Nauczyciel prosi uczniów o zgłaszanie swoich propozycji do mapy (jedna osoba notuje propozycje na tablicy), uczniowie wspólnie tworzą jej ostateczną wersję.

  3. Nauczyciel poleca, aby uczniowie utworzyli 4‑osobowe grupy, w których na podstawie drugiego z filmów wykonają polecenie nr 4: „Scharakteryzuj system organizacyjny grodów piastowskich”. Po odtworzeniu filmu uczniowie pracują w zespołach, następnie przedstawiciel wybranej grupy prezentuje propozycję odpowiedzi. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do nie, nauczyciel może dopowiadać istotne informacje w razie potrzeby.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr 1,2 i 4 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

  5. Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenia nr 3 i 6, które uczniowie wykonują w parach. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana dwójka uczniowska prezentuje swoje rozwiązanie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” oraz i poleceń dołączonych do filmów.

  2. Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów, w tym osób prezentujących swoje prace na początku zajęć.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

Górewicz I. , O wojownikach Słowian. Drużyny i bitwy na lądzie i morzu, Poznań 2019.

Nowakowski A., Uzbrojenie średniowieczne w Polsce, Toruń 1991.

Obronność polskiej granicy zachodniej w dobie pierwszych Piastów, red. L. Leciejewicz, Wrocław‑Warszawa‑Kraków‑Gdańsk‑Łódź 1984.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy.