Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak przebiega przemiana alfa?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny; liceum, technikum; zakres rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres rozszerzony:
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
4) oblicza zmianę masy promieniotwórczego nuklidu w określonym czasie, znając jego okres półtrwania; pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (alfa, beta¯) oraz sztucznych reakcji jądrowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie promieniotwórczości;
wyjaśnia, co to są reakcje jądrowe;
analizuje przebieg przemiany alfa (alfa).
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
ćwiczenia;
gadająca ściana;
praca z podręcznikiem;
zdania podsumowujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w emateriale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;
karty pracy;
podręcznik.
Materiały pomocnicze:
arkusze papieru;
mazaki;
glutaki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Czy możemy zamienić glin w sód? Jak przebiegają reakcje jądrowe?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia reakcja jądrowa.
Faza realizacyjna
Uczestnicy zajęć, na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału, wyszukują informacje na temat promieniotwórczości naturalnej i sztucznej; osób, które zajmowały się badaniem promieniotwórczością oraz reakcji jądrowych jako urzeczywistnienia średniowiecznej alchemii do przekształcania jednych pierwiastków w inne. Dyskusja w kierunku znaczenia i racjonalnego wykorzystania promieniotwórczości przez człowieka.
Uczniowie samodzielnie analizują animację „Jak przebiega przemiana alfa?” i wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Chętni lub wybrani uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują przykłady różnych przemian alfa wskazanych przez nauczyciela.
Nauczyciel wprowadza metodę SWOT. Prowadzący dzieli uczniów na grupy zadaniowe, rozdaje arkusze papieru i mazaki. Uczniowie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, w tym treści e‑materiału, dokonują oceny w kontekście zastosowań promieniowania alfa i skutków napromieniowania promieniami alfa. Istotnym elementem jest refleksja dotycząca możliwości zamiany słabych stron w mocne, zagrożeń w szanse. Liderzy na forum omawiają wytwory pracy grupy z zastosowaniem techniki gadająca ściana.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
W atom jakiego pierwiastka przekształci się izotop radu w wyniku trzech przemian alfa?
Na czym polega promieniotwórczość naturalna?
Jak nazywamy procesy zachodzące przy bombardowaniu jądra atomowego innym jądrem lub cząstką elementarną?.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja dotycząca przemiany alfa może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć. Nauczyciel może wykorzystać również to medium na lekcji dotyczącej przemiany beta jako porównanie.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
W atom jakiego pierwiastka przekształci się izotop radu w wyniku trzech przemian alfa?
Na czym polega promieniotwórczość naturalna?
Jak nazywamy procesy zachodzące przy bombardowaniu jądra atomowego innym jądrem lub cząstką elementarną?