Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Czy pisali tak, jak żyli? O poezji Edwarda Stachury, Rafała Wojaczka i Andrzeja Bursy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
scharakteryzuje nastrój w wierszach Sobota Andrzeja Bursy i Piosenka o poecie II Rafała Wojaczka oraz we fragmencie poematu Po ogrodzie niech hula szarańcza Edwarda Stachury;
porówna kreację podmiotów lirycznych w wierszach Andrzeja Bursy, Rafała Wojaczka i Edwarda Stachury;
zredaguje tezy interpretacyjne dotyczące omawianych utworów;
zredaguje konspekt interpretacji porównawczej omawianych wierszy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, by poszukali w różnych źródłach informacji na temat poetów wyklętych. Poleca, by zwrócili szczególną uwagę na to, jak powstała nazwa i skąd się wywodzi, kogo nazywano mianem poety wyklętego i dlaczego. Zainteresowane osoby mogą przygotować prezentację, najlepiej ilustrowaną muzyką (jej dobór oczywiście należy do uczniów). Wszystkim uczniom nauczyciel poleca, by zapoznali się z blokiem tekstowym oraz filmem zamieszczonymi w e‑materiale.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Chętne osoby prezentują materiał przygotowany w domu i omawiają go. Wskazana osoba krótko podsumowuje informacje przedstawione przez innych uczniów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi chętne lub wybrane osoby o odczytanie wierszy znajdujących się w sekcji „Przeczytaj”. Pozostali uczestnicy zajęć mają za zadanie, słuchając, wynotować argumenty, które spowodowały, że autorzy tych utworów należeli do poetów wyklętych. W tym zadaniu może pomóc również film, który uczniowie mieli obejrzeć w domu. Później wybrane osoby odczytują swoje propozycje, a inni uczniowie mogą je uzupełnić.
Uczniowie dzielą się na dwie grupy, pierwsza wykonuje ćwiczenia 1, 3, 4 z sekcji „Sprawdź się”, a druga zadania 2, 5 i 6. Podczas zajęć może nie starczyć czasu na pracę z zadaniem 8, dlatego uczniowie mogą to zadanie wykonać w domu. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi wybrane osoby o przedstawienie odpowiedzi i weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem lekcji może być odpowiedź na ćwiczenie 7 z sekcji „Sprawdź się”: Uzasadnij, czy zasadne jest używanie wobec Edwarda Stachury, Andrzeja Bursy i Rafała Wojaczka określenia „poeci przeklęci”.
Praca domowa:
Napisz interpretację porównawczą dwóch z trzech zaproponowanych podczas lekcji tekstów. Twoja praca powinna liczyć przynajmniej 400 słów.
Materiały pomocnicze:
Kaskaderzy literatury. O twórczości i legendzie Andrzeja Bursy, Marka Hłaski, Haliny Poświatowskiej, Edwarda Stachury, Ryszarda Milczewskiego‑Bruna, Rafała Wojaczka, red. E. Kolbus, słowo wstępne J. Brudnicki, posłowie J. Marx, Łódź 1986.
Stanisław Bereś , Katarzyna Batorowicz‑Wołowiec, Wojaczek wielokrotny, Biuro Literackie 2008.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do podsumowania lekcji.