Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Reguła Lenza a zasada zachowania energii |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IX. Magnetyzm. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning. |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym. |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym. |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał, komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Prąd indukcyjny”, „Powstawanie prądu indukcyjnego - doświadczenia”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów stawiając problem: jak wyznaczyć kierunek prądu indukcyjnego w obwodzie. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat przemian energetycznych w obwodzie prądu. Stawia pytanie o źródło energii wydzielanej w obwodzie. | |
Faza realizacyjna | |
Nauczyciel prowadzi dyskusję dotyczącą zasady zachowania energii w kontekście wytwarzania prądu indukcyjnego. Omawia przykład podany w części „Przeczytaj”. Następnie uczniowie samodzielnie zapoznają się z samouczkiem i wykonują polecenia 1 i 2, umieszczone pod samouczkiem, dotyczące związku reguły Lenza z zasadą zachowania energii. Po czym wspólnie formułują wnioski: 1) kierunek prądu indukcyjnego można wyznaczyć korzystając z reguły Lenza lub zasady zachowania energii, 2) reguła Lenza jest szczególnym przypadkiem zasady zachowania energii. | |
Faza podsumowująca | |
W fazie podsumowującej uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują zadania: 3, 4, 5 i 7 z części „Sprawdź się”. | |
Praca domowa | |
Pozostałe zadania z części „Sprawdź się”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Użyty w tym e‑materiale „samouczek” może być zastosowany w realizacji innych tematów związanych z regułą Lenza. |