Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Czy prędkość i szybkość to synonimy?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne.
II. Mechanika. Uczeń:
2) posługuje się do opisu ruchów wielkościami wektorowymi: przemieszczenie, prędkość i przyspieszenie wraz z ich jednostkami.

Zakres rozszerzony - wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe).
II. Mechanika. Uczeń:
3) opisuje ruchy postępowe, posługując się wielkościami wektorowymi: przemieszczeniem, prędkością i przyspieszeniem wraz z ich jednostkami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zdefiniuje prędkość i szybkość, z punktu widzenia fizyka;

  2. wyjaśni różnice pomiędzy tymi wielkościami;

  3. zastosuje definicję prędkości i szybkości do różnych przykładów ruchu;

  4. przeanalizuje i zinterpretuje różne sytuacje, w których istotne jest rozróżnienie pomiędzy prędkością a szybkością;

  5. oceni, czy w danej sytuacji mowa jest o prędkości, czy o szybkości.

Strategie nauczania:

flipped classroom

Metody nauczania:

pogadanka

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

monitor interaktywny lub tablica

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w ramach pracy domowej oglądają film samouczek. Na początku lekcji nauczyciel, w formie pogadanki, wyjaśnia różnicę między prędkością a szybkością, wyjaśniając ewentualne wątpliwości uczniów po obejrzeniu filmu.

Faza realizacyjna:

Uczniowie pracują w niewielkich grupach. Każda grupa ma za zadanie:

  1. ułożyć zadanie podobne do zadania 5 i 7 z zestawu ćwiczeń,

  2. rozwiązać zadanie ułożone przez inną grupę,

  3. sprawdzić zadanie rozwiązane przez inną grupę.

Przedstawiciel każdej grupy rozwiązuje zadanie na tablicy.
Nauczyciel odpowiada na pytania i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza podsumowująca:

Uczniowie utrwalają wiedzę, wspólnie rozwiązując zadania 2 i 6 z zestawu ćwiczeń. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o prędkości i szybkości uczniowie rozwiązują zadania 5 i 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą obejrzeć film samouczek także na początku lekcji.