Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Krajobrazy Polski: krajobraz rolniczy – wiejski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres rozszerzony: XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.

Uczeń:

1) rozpoznaje na podstawie materiałów źródłowych (map, fotografii naziemnych i lotniczych, obrazów satelitarnych) rodzaj pokrycia terenu i wyróżnia główne cechy wybranych krajobrazów w Polsce: krajobraz wód powierzchniowych (np. Wielkie Jeziora Mazurskie), leśny (np. Puszcza Białowieska), bagienno‑łąkowy (np. Biebrzański Park Narodowy), górski ponad granicą lasu (np. Karkonosze), rolniczy – wiejski (np. Roztocze), podmiejski i rezydencjalny (np. miejscowości podwarszawskie), małomiasteczkowy (np. Tykocin), wielkich miast (np. Poznań), przemysłowy (np. Dąbrowa Górnicza – obszar kombinatu metalurgicznego), górniczy (np. obszar kopalni Bełchatów), komunikacyjny (np. węzeł transportowy komunikacyjny Kraków – Balice);

2) podaje ważniejsze czynniki kształtujące wybrane krajobrazy.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia cechy charakterystyczne krajobrazu rolniczego,

  • charakteryzuje części składowe krajobrazu rolniczego,

  • przedstawia cechy Wyżyny Lubelskiej i Roztocza jako przykładu krajobrazu rolniczego.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody nauczania: blended learning, miniwykład

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze

Rychling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, co kryje się pod pojęciem krajobrazu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału (część „Przeczytaj”), w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie czynniki kształtują krajobraz rolniczy.

  • Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny przedstawiający Wyżynę Lubelską i Roztocze jako przykłady krajobrazu rolniczego w Polsce.

  • Uczniowie w parach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału.

  • Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, nagradza uczniów, którzy jako pierwsi wykonają zadania.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

Praca domowa

  • W formie krótkiej notatki opisz cechy charakterystyczne krajobrazu rolniczego występującego w pobliżu twojego miejsca zamieszkania.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może być wykorzystany w ramach zajęć dotyczących wpływu czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski (zakres podstawowy XV. 7).