Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Krajobrazy Polski: krajobraz rolniczy – wiejski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres rozszerzony: XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.
Uczeń:
1) rozpoznaje na podstawie materiałów źródłowych (map, fotografii naziemnych i lotniczych, obrazów satelitarnych) rodzaj pokrycia terenu i wyróżnia główne cechy wybranych krajobrazów w Polsce: krajobraz wód powierzchniowych (np. Wielkie Jeziora Mazurskie), leśny (np. Puszcza Białowieska), bagienno‑łąkowy (np. Biebrzański Park Narodowy), górski ponad granicą lasu (np. Karkonosze), rolniczy – wiejski (np. Roztocze), podmiejski i rezydencjalny (np. miejscowości podwarszawskie), małomiasteczkowy (np. Tykocin), wielkich miast (np. Poznań), przemysłowy (np. Dąbrowa Górnicza – obszar kombinatu metalurgicznego), górniczy (np. obszar kopalni Bełchatów), komunikacyjny (np. węzeł transportowy komunikacyjny Kraków – Balice);
2) podaje ważniejsze czynniki kształtujące wybrane krajobrazy.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia cechy charakterystyczne krajobrazu rolniczego,
charakteryzuje części składowe krajobrazu rolniczego,
przedstawia cechy Wyżyny Lubelskiej i Roztocza jako przykładu krajobrazu rolniczego.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody nauczania: blended learning, miniwykład
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
Rychling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, co kryje się pod pojęciem krajobrazu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału (część „Przeczytaj”), w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie czynniki kształtują krajobraz rolniczy.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny przedstawiający Wyżynę Lubelską i Roztocze jako przykłady krajobrazu rolniczego w Polsce.
Uczniowie w parach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, nagradza uczniów, którzy jako pierwsi wykonają zadania.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Praca domowa
W formie krótkiej notatki opisz cechy charakterystyczne krajobrazu rolniczego występującego w pobliżu twojego miejsca zamieszkania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może być wykorzystany w ramach zajęć dotyczących wpływu czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski (zakres podstawowy XV. 7).