Numer e‑materiału: 1.3.2.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich komme aus Polen, und du? / Pochodzę z Polski, a ty?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o miejscu zamieszkania i pochodzeniu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
2) moje miejsce zamieszkania (mój dom, moja miejscowość).

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie o miejsca zamieszkania;

  • formułuje pytanie o pochodzenie;

  • opowiada, gdzie mieszka i skąd pochodzi.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wyraża się przez prace plastyczne, techniczne, muzykę, śpiew.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • aktywizująca;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • plik audio;

  • zabawy ruchowe;

  • prace manualne (wycinanie, przyklejanie);

  • zabawa – wcielanie się w rolę;

– formy pracy:

  • plenum;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio – wiersz);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • napisy w dużym formacie;

  • karteczki z postaciami.

Alternatywne zastosowanie multimedium - plik audio (wierszyk)

Nauczyciel może zorganizować konkurs recytatorski.
Uczniowie uczą się wiersza na pamięć i prezentują na forum klasy. Za udział w konkursie otrzymują nagrody lub dodatkowe oceny/punkty.
Nauczyciel może pociąć tekst wiersza na fragmenty. Uczniowie podczas słuchania układają fragmenty w odpowiedniej kolejności.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Prosi o podanie znanych im nazw krajów w języku niemieckim. Zapisuje nazwy na tablicy i dopilnowuje, aby w tym zestawieniu znalazły się Niemcy i Polska.

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, czy uczniowie mają kolegów za granicą. Jeśli tak, w jakim kraju i czy się z nimi kontaktują.

Nauczyciel opowiada o programie wymiany pocztówek między uczniami z różnych państw. Mówi, że Tim bierze udział w tej akcji i dostał właśnie pocztówkę. Uczniowie odgadują, z jakiego kraju przyszła kartka.

pocztówka na brystolu lub wydruk A3

Uczniowie słuchają nagrania (treść pocztówki) i śledzą tekst wzrokiem.

Uczniowie pracują w zespołach dwuosobowych. Łączą w pary obrazek z tekstem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Każda para otrzymuje kartę pracy z zadaniem typu prawda/fałsz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie rozwiązują zadanie.

Uczniowie uzupełniają brakujące wyrazy w zdaniach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Uczniowie dopasowują do niemieckich zdań polskie tłumaczenia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

Faza realizacyjna

Uczniowie zapoznają się z tytułem wiersza. Odgadują, o czym będzie mowa w treści utworu.

plenum

15 min

antycypacja treści tekstu

Uczniowie słuchają wiersza (e‑materiał: Multimedium). Przy drugim słuchaniu wstają z ławek i podskakują, gdy usłyszą pytanie: Woher kommst du? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Nauczyciel umieszcza w trzech miejscach sali duże napisy: Ich wohne in der Stadt, Ich komme aus Polen, Ich komme aus Deutschland. Uczniowie decydują, jak brzmi odpowiedź na pytanie: Woher kommst du? i biegną do właściwego napisu.

napisy w dużym formacie

Uczniowie ponownie słuchają wiersza. Kucają, gdy usłyszą pytanie: Wo wohnst du? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Każda grupa otrzymuje tekst wiersza. Uczniowie szukają w nim odpowiedzi na pytanie: Wo wohnst du? i zaznaczają flamastrem.

praca w grupach

Uczniowie stają w kole i próbują recytować wiersz.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie uzupełniają podpisy na ilustracji. Wycinają zdania i przyklejają w odpowiednim miejscu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

klej, nożyczki

Tą samą techniką uzupełniają tabelę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Każdy uczeń losuje karteczkę z konkretną postacią. Jest na niej twarz, imię, kraj pochodzenia i miejsce zamieszkania (miasto lub wieś). Uczniowie pracują w parach. Wcielają się w wylosowane role. Zadają sobie nawzajem pytanie o kraj i miejsce zamieszkania oraz odpowiadają na nie.

karteczki z postaciami do losowania

Uczniowie wspólnie recytują poznany na lekcji wiersz.

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Prosi o podanie znanych im nazw krajów w języku niemieckim. Zapisuje nazwy na tablicy i dopilnowuje, aby w tym zestawieniu znalazły się Niemcy i Polska.

plenum

15 min

Nauczyciel pyta, czy uczniowie mają kolegów za granicą. Jeśli tak, w jakim kraju i czy się z nimi kontaktują.

Nauczyciel opowiada o programie wymiany pocztówek między uczniami z różnych państw. Mówi, że Tim bierze udział w tej akcji i dostał właśnie pocztówkę. Uczniowie odgadują, z jakiego kraju przyszła kartka.

pocztówka na brystolu lub wydruk A3

Uczniowie słuchają nagrania (treść pocztówki) i śledzą tekst wzrokiem.

Uczniowie pracują w zespołach dwuosobowych. Łączą w pary obrazek z tekstem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w parach

Każda para otrzymuje kartę pracy z zadaniem typu prawda/fałsz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie rozwiązują zadanie.

Uczniowie uzupełniają brakujące wyrazy w zdaniach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Uczniowie dopasowują do niemieckich zdań polskie tłumaczenia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

Faza realizacyjna

Uczniowie zapoznają się z tytułem wiersza. Odgadują, o czym będzie mowa w treści utworu.

plenum

15 min

antycypacja treści tekstu

Uczniowie słuchają wiersza (e‑materiał: Multimedium). Przy drugim słuchaniu wstają z ławek i podskakują, gdy usłyszą pytanie: Woher kommst du? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Nauczyciel umieszcza w trzech miejscach sali duże napisy: Ich wohne in der Stadt, Ich komme aus Polen, Ich komme aus Deutschland. Uczniowie decydują, jak brzmi odpowiedź na pytanie: Woher kommst du? i biegną do właściwego napisu.

napisy w dużym formacie

Uczniowie ponownie słuchają wiersza. Kucają, gdy usłyszą pytanie: Wo wohnst du? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Każda grupa otrzymuje tekst wiersza. Uczniowie szukają w nim odpowiedzi na pytanie: Wo wohnst du? i zaznaczają flamastrem.

praca w grupach

Uczniowie stają w kole i próbują recytować wiersz.

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie uzupełniają podpisy na ilustracji. Wycinają zdania i przyklejają w odpowiednim miejscu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

klej, nożyczki

Tą samą techniką uzupełniają tabelę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Każdy uczeń losuje karteczkę z konkretną postacią. Jest na niej twarz, imię, kraj pochodzenia i miejsce zamieszkania (miasto lub wieś). Uczniowie pracują w parach. Wcielają się w wylosowane role. Zadają sobie nawzajem pytanie o kraj i miejsce zamieszkania oraz odpowiadają na nie.

karteczki z postaciami do losowania

Uczniowie wspólnie recytują poznany na lekcji wiersz.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec