Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.2.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich komme aus Polen, und du? / Pochodzę z Polski, a ty?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o miejscu zamieszkania i pochodzeniu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Prosi o podanie znanych im nazw krajów w języku niemieckim. Zapisuje nazwy na tablicy i dopilnowuje, aby w tym zestawieniu znalazły się Niemcy i Polska. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel pyta, czy uczniowie mają kolegów za granicą. Jeśli tak, w jakim kraju i czy się z nimi kontaktują. | |||
Nauczyciel opowiada o programie wymiany pocztówek między uczniami z różnych państw. Mówi, że Tim bierze udział w tej akcji i dostał właśnie pocztówkę. Uczniowie odgadują, z jakiego kraju przyszła kartka. | pocztówka na brystolu lub wydruk A3 | ||
Uczniowie słuchają nagrania (treść pocztówki) i śledzą tekst wzrokiem. | |||
Uczniowie pracują w zespołach dwuosobowych. Łączą w pary obrazek z tekstem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca w parach | ||
Każda para otrzymuje kartę pracy z zadaniem typu prawda/fałsz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie rozwiązują zadanie. | |||
Uczniowie uzupełniają brakujące wyrazy w zdaniach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Uczniowie dopasowują do niemieckich zdań polskie tłumaczenia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie zapoznają się z tytułem wiersza. Odgadują, o czym będzie mowa w treści utworu. | plenum | 15 min | antycypacja treści tekstu |
Uczniowie słuchają wiersza (e‑materiał: Multimedium). Przy drugim słuchaniu wstają z ławek i podskakują, gdy usłyszą pytanie: Woher kommst du? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | |||
Nauczyciel umieszcza w trzech miejscach sali duże napisy: Ich wohne in der Stadt, Ich komme aus Polen, Ich komme aus Deutschland. Uczniowie decydują, jak brzmi odpowiedź na pytanie: Woher kommst du? i biegną do właściwego napisu. | napisy w dużym formacie | ||
Uczniowie ponownie słuchają wiersza. Kucają, gdy usłyszą pytanie: Wo wohnst du? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | |||
Każda grupa otrzymuje tekst wiersza. Uczniowie szukają w nim odpowiedzi na pytanie: Wo wohnst du? i zaznaczają flamastrem. | praca w grupach | ||
Uczniowie stają w kole i próbują recytować wiersz. | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie uzupełniają podpisy na ilustracji. Wycinają zdania i przyklejają w odpowiednim miejscu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 15 min | klej, nożyczki |
Tą samą techniką uzupełniają tabelę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Każdy uczeń losuje karteczkę z konkretną postacią. Jest na niej twarz, imię, kraj pochodzenia i miejsce zamieszkania (miasto lub wieś). Uczniowie pracują w parach. Wcielają się w wylosowane role. Zadają sobie nawzajem pytanie o kraj i miejsce zamieszkania oraz odpowiadają na nie. | karteczki z postaciami do losowania | ||
Uczniowie wspólnie recytują poznany na lekcji wiersz. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Prosi o podanie znanych im nazw krajów w języku niemieckim. Zapisuje nazwy na tablicy i dopilnowuje, aby w tym zestawieniu znalazły się Niemcy i Polska.
plenum
15 min
Nauczyciel pyta, czy uczniowie mają kolegów za granicą. Jeśli tak, w jakim kraju i czy się z nimi kontaktują.
Nauczyciel opowiada o programie wymiany pocztówek między uczniami z różnych państw. Mówi, że Tim bierze udział w tej akcji i dostał właśnie pocztówkę. Uczniowie odgadują, z jakiego kraju przyszła kartka.
pocztówka na brystolu lub wydruk A3
Uczniowie słuchają nagrania (treść pocztówki) i śledzą tekst wzrokiem.
Uczniowie pracują w zespołach dwuosobowych. Łączą w pary obrazek z tekstem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca w parach
Każda para otrzymuje kartę pracy z zadaniem typu prawda/fałsz (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie rozwiązują zadanie.
Uczniowie uzupełniają brakujące wyrazy w zdaniach (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Uczniowie dopasowują do niemieckich zdań polskie tłumaczenia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tytułem wiersza. Odgadują, o czym będzie mowa w treści utworu.
plenum
15 min
antycypacja treści tekstu
Uczniowie słuchają wiersza (e‑materiał: Multimedium). Przy drugim słuchaniu wstają z ławek i podskakują, gdy usłyszą pytanie: Woher kommst du? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
Nauczyciel umieszcza w trzech miejscach sali duże napisy: Ich wohne in der Stadt, Ich komme aus Polen, Ich komme aus Deutschland. Uczniowie decydują, jak brzmi odpowiedź na pytanie: Woher kommst du? i biegną do właściwego napisu.
napisy w dużym formacie
Uczniowie ponownie słuchają wiersza. Kucają, gdy usłyszą pytanie: Wo wohnst du? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
Każda grupa otrzymuje tekst wiersza. Uczniowie szukają w nim odpowiedzi na pytanie: Wo wohnst du? i zaznaczają flamastrem.
praca w grupach
Uczniowie stają w kole i próbują recytować wiersz.
plenum
Faza podsumowująca
Uczniowie uzupełniają podpisy na ilustracji. Wycinają zdania i przyklejają w odpowiednim miejscu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
15 min
klej, nożyczki
Tą samą techniką uzupełniają tabelę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Każdy uczeń losuje karteczkę z konkretną postacią. Jest na niej twarz, imię, kraj pochodzenia i miejsce zamieszkania (miasto lub wieś). Uczniowie pracują w parach. Wcielają się w wylosowane role. Zadają sobie nawzajem pytanie o kraj i miejsce zamieszkania oraz odpowiadają na nie.
karteczki z postaciami do losowania
Uczniowie wspólnie recytują poznany na lekcji wiersz.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0