Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Powinna być nieufnością
– obnażanie fałszu języka na przykładzie wiersza Określona epoka Stanisława Barańczaka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje w wierszu Określona epoka Stanisława Barańczaka cechy języka propagandy,
charakteryzuje podmiot liryczny,
interpretuje słowa klucze w utworze,
opisuje kontekst polityczny, w który wpisany jest utwór Stanisława Barańczaka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „
Powinna być nieufnością
– obnażanie fałszu języka na przykładzie wiersza Określona epoka Stanisława Barańczaka”. Uczniowie powinni się zapoznać z utworem poetyckim zawartym w lekcji: Określona epoka. Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu biograficznego i/lub historycznoliterackiego. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu. Będą pełniły rolę ekspertów.Recytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego Określona epoka, z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel rozpoczyna ja od pytań: czym jest nowomowa? Na czym polega i jaki jest cel propagandy? W jakich dziedzinach życia społecznego można się z nią zetknąć? Uczniowie wypowiadają się swobodnie, dzieląc się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami.
Na tablicy powstaje mapa myśli, której centralnym hasłem jest propaganda. Uczniowie zapisują mapę myśli w zeszytach.
Faza realizacyjna:
Prowadzący zajęcia odtwarza wykład na temat propagandy zamieszczony w e‑materiale. Poleca, by uczniowie, pracując w parach, wykonali polecenia 1‑4 z sekcji „Film”. Następnie kilka osób przedstawi propozycje odpowiedzi.
Wybrana osoba odczytuje (z elementami interpretacji aktorskiej) wiersz Stanisława Barańczaka Określona epoka. Nauczyciel pyta uczniów o ich pierwsze wrażenia i charakterystyczne cechy stylu utworu. Uczestnicy zajęć wypowiadają się swobodnie.
Później prowadzący prosi, by uczniowie podzielili się na 4‑osobowe grupy, w których będą pracowali nad interpretacją wiersza Barańczaka. Poleca, by zespoły opracowały wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą je uzupełniać, a prowadzący weryfikuje poprawność ustaleń uczniów.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Stanisław Barańczak obnażał fałsz języka komunikacji społecznej. Wyjaśnij, jaki fałsz można zauważyć w dzisiejszym dyskursie medialnym.
Materiały pomocnicze:
Katarzyny Bąkowicz, ,Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, „Studia medioznawcze” 2019, nr 3.
Michał Głowiński, Nowomowa po polsku, Warszawa 1991.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.