Numer e‑materiału: 1.2.11.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Mir ist schlecht / Jest mi niedobrze
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat samopoczucia

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • tworzy wypowiedź na temat swojego samopoczucia;

  • formułuje pytanie do drugiej osoby o to, czy jest zmęczona.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze;

  • na lekcji wykorzystane są atrakcyjne pomoce dydaktyczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • gra multimedialna,

  • karaoke,

  • zabawa w głuchy telefon,

  • nauka w zespołach dwuosobowych,

  • spacer po klasie (szukanie par),

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, jeśli uczniowie będą znużeni. Można również zaproponować uczniom stworzenie własnego domina w formie papierowej (na wzór gry w e‑materiale).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów (Guten Morgen!/Guten Tag!/Hallo!). Na rozgrzewkę prosi każdego ucznia o podanie słowa rozpoczynającego się na tę samą literę, co jego imię.

plenum

18 min

Nauczyciel prezentuje tytuł lekcji (Mir ist schlecht). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co to znaczy i o czym będzie lekcja.

Uczniowie zapoznają się z ilustracjami do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawia rodzina Sophie.

Nauczyciel odtwarza dialog, wyjaśniając nieznane wyrazu (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ćwiczenia do dialogu. W pierwszej kolejności uczniowie zastanawiają się, jak się czuje Sophie, i wybierają jedną z podanych możliwości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Ochotnik podchodzi do tablicy i szuka w dialogu pytania: „Co się dzieje?” (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Zaznacza pytanie na zielono (Was ist los?). Pozostali uczniowie przepisują pytanie do zeszytu.

Ochotnik szuka w dialogu odpowiedzi Sophie na powyższe pytanie i wskazuje je (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Wszyscy powtarzają głośno.

Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). Uczniowie powtarzają za nauczycielem fragmenty rymowanki, potem całe wersy, aż zapamiętają całość.

Uczniowie bawią się w karaoke. Słuchają ww. rymowanki i dopowiadają brakujące słowa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 7).

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę domino (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca w parach

14 min

W trakcie pracy w parach nauczyciel przemieszcza się po sali i udziela uczniom informacji zwrotnej, a w razie potrzeby im.

Uczniowie słuchają nagrania (odgłosy ziewania) i wybierają z podanych możliwości właściwe zdanie, tj. Ich bin müde (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

Uczniowie oglądają ilustrację przedstawiającą osobę, która źle się czuje i wybierają pasujące do sytuacji zdanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Zaczyna nauczyciel, podając pierwszemu uczniowi zdanie: Mir ist schlecht. W drugiej rundzie uczniowie przekazują sobie zdanie: Ich bin fit. W kolejnej rundzie: Ich bin müde oraz Es geht mir besser.

plenum

głuchy telefon

Faza podsumowująca

Uczniowie tworzą grupy ośmioosobowe. Każda osoba otrzymuje karteczkę z jednym zdaniem (według ćwiczenia 1 z e‑materiału: Sprawdź się). Każdy uczeń szuka osoby, która ma karteczkę z tym samym zdaniem w języku niemieckim lub w języku polskim.

praca w grupach

13 min

zabawa w szukanie par (spacer po klasie)

Uczniowie oglądają ilustracje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3). Układają pytanie: „Czy jesteś zmęczony?” oraz odpowiedź: „Jestem w dobrej formie”. Każda para prezentuje swoją propozycję na forum. Nauczyciel omawia ewentualne błędy.

praca w parach

Uczniowie układają puzzle i budują zdanie, które mogłaby wypowiedzieć osoba na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel sprawdza poprawność wypowiedzi. Uczniowie proponują zdanie, które osoba z ilustracji powiedziałaby, gdyby poczuła się lepiej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Każdy uczeń podchodzi do dowolnie wybranego ucznia i zadaje mu pytanie: Was ist los? Kolega lub koleżanka odpowiada.

Nauczyciel podsumowuje lekcję. Przypomina uczniom, jaki był jej cel oraz czego się nauczyli. Prezentuje na tablicy multimedialnej zwroty z tej lekcji i żegna się z uczniami.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów (Guten Morgen!/Guten Tag!/Hallo!). Na rozgrzewkę prosi każdego ucznia o podanie słowa rozpoczynającego się na tę samą literę, co jego imię.

plenum

18 min

Nauczyciel prezentuje tytuł lekcji (Mir ist schlecht). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co to znaczy i o czym będzie lekcja.

Uczniowie zapoznają się z ilustracjami do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawia rodzina Sophie.

Nauczyciel odtwarza dialog, wyjaśniając nieznane wyrazu (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ćwiczenia do dialogu. W pierwszej kolejności uczniowie zastanawiają się, jak się czuje Sophie, i wybierają jedną z podanych możliwości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Ochotnik podchodzi do tablicy i szuka w dialogu pytania: „Co się dzieje?” (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Zaznacza pytanie na zielono (Was ist los?). Pozostali uczniowie przepisują pytanie do zeszytu.

Ochotnik szuka w dialogu odpowiedzi Sophie na powyższe pytanie i wskazuje je (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Wszyscy powtarzają głośno.

Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). Uczniowie powtarzają za nauczycielem fragmenty rymowanki, potem całe wersy, aż zapamiętają całość.

Uczniowie bawią się w karaoke. Słuchają ww. rymowanki i dopowiadają brakujące słowa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 7).

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę domino (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca w parach

14 min

W trakcie pracy w parach nauczyciel przemieszcza się po sali i udziela uczniom informacji zwrotnej, a w razie potrzeby im.

Uczniowie słuchają nagrania (odgłosy ziewania) i wybierają z podanych możliwości właściwe zdanie, tj. Ich bin müde (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

Uczniowie oglądają ilustrację przedstawiającą osobę, która źle się czuje i wybierają pasujące do sytuacji zdanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Zaczyna nauczyciel, podając pierwszemu uczniowi zdanie: Mir ist schlecht. W drugiej rundzie uczniowie przekazują sobie zdanie: Ich bin fit. W kolejnej rundzie: Ich bin müde oraz Es geht mir besser.

plenum

głuchy telefon

Faza podsumowująca

Uczniowie tworzą grupy ośmioosobowe. Każda osoba otrzymuje karteczkę z jednym zdaniem (według ćwiczenia 1 z e‑materiału: Sprawdź się). Każdy uczeń szuka osoby, która ma karteczkę z tym samym zdaniem w języku niemieckim lub w języku polskim.

praca w grupach

13 min

zabawa w szukanie par (spacer po klasie)

Uczniowie oglądają ilustracje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3). Układają pytanie: „Czy jesteś zmęczony?” oraz odpowiedź: „Jestem w dobrej formie”. Każda para prezentuje swoją propozycję na forum. Nauczyciel omawia ewentualne błędy.

praca w parach

Uczniowie układają puzzle i budują zdanie, które mogłaby wypowiedzieć osoba na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel sprawdza poprawność wypowiedzi. Uczniowie proponują zdanie, które osoba z ilustracji powiedziałaby, gdyby poczuła się lepiej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Każdy uczeń podchodzi do dowolnie wybranego ucznia i zadaje mu pytanie: Was ist los? Kolega lub koleżanka odpowiada.

Nauczyciel podsumowuje lekcję. Przypomina uczniom, jaki był jej cel oraz czego się nauczyli. Prezentuje na tablicy multimedialnej zwroty z tej lekcji i żegna się z uczniami.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec