Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.11.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Mir ist schlecht / Jest mi niedobrze
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat samopoczucia
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów (Guten Morgen!/Guten Tag!/Hallo!). Na rozgrzewkę prosi każdego ucznia o podanie słowa rozpoczynającego się na tę samą literę, co jego imię. | plenum | 18 min | |
Nauczyciel prezentuje tytuł lekcji (Mir ist schlecht). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co to znaczy i o czym będzie lekcja. | |||
Uczniowie zapoznają się z ilustracjami do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawia rodzina Sophie. | |||
Nauczyciel odtwarza dialog, wyjaśniając nieznane wyrazu (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ćwiczenia do dialogu. W pierwszej kolejności uczniowie zastanawiają się, jak się czuje Sophie, i wybierają jedną z podanych możliwości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Ochotnik podchodzi do tablicy i szuka w dialogu pytania: „Co się dzieje?” (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Zaznacza pytanie na zielono (Was ist los?). Pozostali uczniowie przepisują pytanie do zeszytu. | |||
Ochotnik szuka w dialogu odpowiedzi Sophie na powyższe pytanie i wskazuje je (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Wszyscy powtarzają głośno. | |||
Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). Uczniowie powtarzają za nauczycielem fragmenty rymowanki, potem całe wersy, aż zapamiętają całość. | |||
Uczniowie bawią się w karaoke. Słuchają ww. rymowanki i dopowiadają brakujące słowa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 7). | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w grę domino (e‑materiał: Gra edukacyjna). | praca w parach | 14 min | W trakcie pracy w parach nauczyciel przemieszcza się po sali i udziela uczniom informacji zwrotnej, a w razie potrzeby im. |
Uczniowie słuchają nagrania (odgłosy ziewania) i wybierają z podanych możliwości właściwe zdanie, tj. Ich bin müde (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | |||
Uczniowie oglądają ilustrację przedstawiającą osobę, która źle się czuje i wybierają pasujące do sytuacji zdanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | |||
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Zaczyna nauczyciel, podając pierwszemu uczniowi zdanie: Mir ist schlecht. W drugiej rundzie uczniowie przekazują sobie zdanie: Ich bin fit. W kolejnej rundzie: Ich bin müde oraz Es geht mir besser. | plenum | głuchy telefon | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie tworzą grupy ośmioosobowe. Każda osoba otrzymuje karteczkę z jednym zdaniem (według ćwiczenia 1 z e‑materiału: Sprawdź się). Każdy uczeń szuka osoby, która ma karteczkę z tym samym zdaniem w języku niemieckim lub w języku polskim. | praca w grupach | 13 min | zabawa w szukanie par (spacer po klasie) |
Uczniowie oglądają ilustracje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3). Układają pytanie: „Czy jesteś zmęczony?” oraz odpowiedź: „Jestem w dobrej formie”. Każda para prezentuje swoją propozycję na forum. Nauczyciel omawia ewentualne błędy. | praca w parach | ||
Uczniowie układają puzzle i budują zdanie, które mogłaby wypowiedzieć osoba na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel sprawdza poprawność wypowiedzi. Uczniowie proponują zdanie, które osoba z ilustracji powiedziałaby, gdyby poczuła się lepiej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | |||
Każdy uczeń podchodzi do dowolnie wybranego ucznia i zadaje mu pytanie: Was ist los? Kolega lub koleżanka odpowiada. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Przypomina uczniom, jaki był jej cel oraz czego się nauczyli. Prezentuje na tablicy multimedialnej zwroty z tej lekcji i żegna się z uczniami. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów (Guten Morgen!/Guten Tag!/Hallo!). Na rozgrzewkę prosi każdego ucznia o podanie słowa rozpoczynającego się na tę samą literę, co jego imię.
plenum
18 min
Nauczyciel prezentuje tytuł lekcji (Mir ist schlecht). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, co to znaczy i o czym będzie lekcja.
Uczniowie zapoznają się z ilustracjami do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Wyrażają przypuszczenia, o czym rozmawia rodzina Sophie.
Nauczyciel odtwarza dialog, wyjaśniając nieznane wyrazu (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ćwiczenia do dialogu. W pierwszej kolejności uczniowie zastanawiają się, jak się czuje Sophie, i wybierają jedną z podanych możliwości (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Ochotnik podchodzi do tablicy i szuka w dialogu pytania: „Co się dzieje?” (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Zaznacza pytanie na zielono (Was ist los?). Pozostali uczniowie przepisują pytanie do zeszytu.
Ochotnik szuka w dialogu odpowiedzi Sophie na powyższe pytanie i wskazuje je (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Wszyscy powtarzają głośno.
Nauczyciel prezentuje rymowankę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). Uczniowie powtarzają za nauczycielem fragmenty rymowanki, potem całe wersy, aż zapamiętają całość.
Uczniowie bawią się w karaoke. Słuchają ww. rymowanki i dopowiadają brakujące słowa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 7).
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w grę domino (e‑materiał: Gra edukacyjna).
praca w parach
14 min
W trakcie pracy w parach nauczyciel przemieszcza się po sali i udziela uczniom informacji zwrotnej, a w razie potrzeby im.
Uczniowie słuchają nagrania (odgłosy ziewania) i wybierają z podanych możliwości właściwe zdanie, tj. Ich bin müde (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
Uczniowie oglądają ilustrację przedstawiającą osobę, która źle się czuje i wybierają pasujące do sytuacji zdanie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Zaczyna nauczyciel, podając pierwszemu uczniowi zdanie: Mir ist schlecht. W drugiej rundzie uczniowie przekazują sobie zdanie: Ich bin fit. W kolejnej rundzie: Ich bin müde oraz Es geht mir besser.
plenum
głuchy telefon
Faza podsumowująca
Uczniowie tworzą grupy ośmioosobowe. Każda osoba otrzymuje karteczkę z jednym zdaniem (według ćwiczenia 1 z e‑materiału: Sprawdź się). Każdy uczeń szuka osoby, która ma karteczkę z tym samym zdaniem w języku niemieckim lub w języku polskim.
praca w grupach
13 min
zabawa w szukanie par (spacer po klasie)
Uczniowie oglądają ilustracje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3). Układają pytanie: „Czy jesteś zmęczony?” oraz odpowiedź: „Jestem w dobrej formie”. Każda para prezentuje swoją propozycję na forum. Nauczyciel omawia ewentualne błędy.
praca w parach
Uczniowie układają puzzle i budują zdanie, które mogłaby wypowiedzieć osoba na ilustracji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel sprawdza poprawność wypowiedzi. Uczniowie proponują zdanie, które osoba z ilustracji powiedziałaby, gdyby poczuła się lepiej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
Każdy uczeń podchodzi do dowolnie wybranego ucznia i zadaje mu pytanie: Was ist los? Kolega lub koleżanka odpowiada.
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Przypomina uczniom, jaki był jej cel oraz czego się nauczyli. Prezentuje na tablicy multimedialnej zwroty z tej lekcji i żegna się z uczniami.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0