Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Porządkowanie zbioru danych i uzupełnianie danych brakujących
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, jaką wartość dla poprawności analizy danych w zbiorze ma ich jednorodność.
Zastosujesz formuły tekstowe, usuwające błędy w pisowni.
Uzupełnisz braki danych w arkuszu, stosując różne metody interpolacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się przed zajęciami z Wprowadzeniem i sekcją „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi chętną osobę o omówienie wiadomości nabytych w domu. Pyta, czy wszystko jest dla uczniów jasne, co wymaga bardziej szczegółowego omówienia.
Prowadzący zajęcia podaje temat, omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach. Pobierz przykładowe dane z sekcji „Przeczytaj”, na których przećwiczą czynności omawiane podczas lekcji.
Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat tego, czy porządkowanie danych w arkuszu jest czynnością potrzebną, czy może łatwiej byłoby przygotować całkiem nowy plik z danymi. Uczestnicy zajęć wymieniają się argumentami. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję i wyciąga wnioski.
Nauczyciel prezentuje na dużym ekranie multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim treści, następnie tworzą kilkuosobowe grupy. Każdy zespół wykonuje polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu następuje prezentacja i omówienie wyniów pracy grup.
Faza podsumowująca:
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1‑7 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Porządkowanie zbioru danych i uzupełnianie danych brakujących”.