Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Porządkowanie zbioru danych i uzupełnianie danych brakujących

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
c) gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych,
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
c) stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości wbudowanego języka programowania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, jaką wartość dla poprawności analizy danych w zbiorze ma ich jednorodność.

  • Zastosujesz formuły tekstowe, usuwające błędy w pisowni.

  • Uzupełnisz braki danych w arkuszu, stosując różne metody interpolacji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się przed zajęciami z Wprowadzeniem i sekcją „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi chętną osobę o omówienie wiadomości nabytych w domu. Pyta, czy wszystko jest dla uczniów jasne, co wymaga bardziej szczegółowego omówienia.

  2. Prowadzący zajęcia podaje temat, omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach. Pobierz przykładowe dane z sekcji „Przeczytaj”, na których przećwiczą czynności omawiane podczas lekcji.

  2. Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat tego, czy porządkowanie danych w arkuszu jest czynnością potrzebną, czy może łatwiej byłoby przygotować całkiem nowy plik z danymi. Uczestnicy zajęć wymieniają się argumentami. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję i wyciąga wnioski.

  3. Nauczyciel prezentuje na dużym ekranie multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim treści, następnie tworzą kilkuosobowe grupy. Każdy zespół wykonuje polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu następuje prezentacja i omówienie wyniów pracy grup.

Faza podsumowująca:

  1. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1‑7 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Porządkowanie zbioru danych i uzupełnianie danych brakujących”.