Numer e‑materiału: 2.5.4.4

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Erst die Arbeit, dann das Vergnügen / Najpierw praca, potem przyjemności

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom języowy A1+

Cel ogólny lekcji: Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat przyczyn pracy zawodowej dorosłych.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni powody podejmowania pracy przez dorosłych;

  • poda przykłady wydawania zarobionych pieniędzy;

  • opisze swoje wydatki.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez przechodzenie na język ojczysty;

  • współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie języka niemieckiego.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna – techniki: opowiadanie, tworzenie dialogu, wpis na blogu;

  • aktywizująca – techniki: gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa pojęć),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji? oraz o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat wydatków przez Niemców. Następnie inicjuje krótką dyskusję na temat wydatków uczniów.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie słów zamieszczonych w słowniczku. Podczas czytania nauczyciel zwraca uwagę na wymowę. Nauczyciel prosi uczniów, by samodzielnie wykonali Übung 1 z części Przeczytaj. Następnie uczniowie wykonują w parach dalsze polecenia do tekstu, czyli Übung 2 oraz 3 w części Przeczytaj, celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi na forum klasy.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady zdań ze spójnikami denndeshalb w części Przeczytaj: a) Die meisten von ihnen müssen arbeiten gehen, denn sie möchten überleben. b) Ohne Arbeit sitzt man nur zu Hause und tut nichts. Deshalb wollen Erwachsene mit Arbeitskollegen zusammen sein und Karriere machen. Następnie pyta uczniów, czy potrafią dostrzec w tych zdaniach pewne zależności. Jeśli tak, to jakie? W razie potrzeby nauczyciel udziela uczniom odpowiednich wskazówek. Uczniowie wykonują w parach Übung 2 z części Mapa pojęć.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Warum arbeiten die Menschen? Uczniowie w parach notują powody podejmowania pracy na karteczkach i przekazują je nauczycielowi. Nauczyciel odczytuje zdania zapisane przez uczniów i tworzy z nich galerię. Uczniowie porównują wymienione wcześniej powody z informacjami z sekcji Mapa pojęć i uzupełniają w razie potrzeby ich listę. Następnie w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji wykonują polecenia do Übung 1 i Übung 3 w części Mapa pojęć.

  • Uczniowie losują jedną z karteczek z cyfrą od 1 do 6. Uczniowie, którzy wylosowali karteczkę z cyfrą 1, wykonują polecenia do Aufgabe 1 w części Sprawdź się, uczniowie, którzy wylosowali karteczkę z cyfrą 2, wykonują polecenie do Aufgabe 2 w części Sprawdź się itd. W ten sposób zostaje utrwalone słownictwo oraz zastosowanie spójników denndeshalb.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wypowiadają się na temat powodów podejmowania przez dorosłych pracy zawodowej (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? i oczekuje podania przez uczniów poznanego, ale problematycznego słownictwa. Wspólnie, poprzez powtórzenia chóralne po nauczycielu, uczniowie próbują panować nad odpowiednią intonacją i wymową.

Praca domowa:

Uczeń sporządza wpis na blogu na temat swoich wydatków (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:

  • przed lekcją: nauczyciel sugeruje wyszukanie i powtórzenie znanego słownictwa związanego z powodami podejmowania pracy i przyczynami wydawania zarobionych pieniędzy.

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), rozwijanie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem, praca nad poprawną ortografią i wymową.
    Propozycja na interakcję: Uczniowie pracują w grupach i przygotowują kolaż w formie obrazków prezentujący powody podejmowania pracy zawodowej wśród dorosłych. Następnie utworzone prace wędrują do poszczególnych grup i uczniowie określają owe powody w formie ustnej, opisując kolaż.

  • po lekcji: sugestia, aby uczniowie porozmawiali z rodzicami na temat wydatków w domu celem sporządzenia listy w języku niemieckim.
    Propozycja na interakcję: Uczniowie piszą swoje teksty (w formie papierowej, na chacie grupowym, ew. blogu szkolnym - o ile istnieje taka możliwość), a następnie wymieniają się tekstami i dopisują do nich swoje odpowiedzi.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec