Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Środki odwoławcze od decyzji i postanowień organów administracyjnych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

9) wyjaśnia, jak odwołać się od decyzji organów administracyjnych; pisze odwołanie od decyzji administracyjnej.

Zakres rozszerzony

X. Kontrola władzy.

Uczeń:

8) wyjaśnia rolę sądownictwa administracyjnego w kontroli decyzji władz; przedstawia strukturę Naczelnego Sądu Administracyjnego i jego rolę w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje, czym są i jak dzielą się organy administracji publicznej;

  • wskazuje prawne formy działania administracji;

  • analizuje środki odwoławcze od decyzji i postanowień w postępowaniu administracyjnym;

  • wyjaśnia rolę sądownictwa administracyjnego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • WebQuest;

  • dyskusja

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Jakie znacie organy administracji publicznej?

  • Jaki mają one zakres działania (kompetencje)?

  • W jakiej formie podejmują rozstrzygnięcia?

  • Czy spotkaliście się z sytuacją, kiedy te rozstrzygnięcia były poddane weryfikacji przez inne organy.

Odpowiedzi są zapisywane na tablicy.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie do zajęć – zarysowanie charakterystyki postępowania administracyjnego i środków odwoławczych oraz zaskarżenia rozstrzygnięć podejmowanych przez organy administracji publicznej. Nauczyciel podaje przykład decyzji administracyjnej i postanowienia w dowolnej sprawie.

2. Zespół klasowy zostaje podzielony na cztery grupy; każda z nich przygotowuje wskazane przez nauczyciela zagadnienie (elementy WebQuestu):

  • grupa I – opracowuje projekt decyzji administracyjnej do podanego przez nauczyciela przykładu;

  • grupa II – opracowuje projekt postanowienia do podanego przez nauczyciela przykładu;

  • grupa III – opracowuje projekt odwołania od decyzji do podanego przez nauczyciela przykładu;

  • grupa IV – opracowuje projekt zażalenia od postanowienia do podanego przez nauczyciela przykładu.

Uczniowie korzystają w dostępnych źródeł informacji, w tym z zasobów internetowych.

3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy. Referuje je wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy.

4. Uczniowie dyskutują na temat różnicy między decyzją administracyjną i postanowieniem oraz sposobami ich kontroli. Wybrana osoba przedstawia wnioski.

5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące decyzji administracyjnej i postanowienia, odwołania od decyzji i zażalenia na postanowienie, nadzwyczajnych środków zaskarżenia i postępowania sądowo‑administracyjnego (przed wojewódzkim sądem administracyjnym i NSA).

Faza podsumowująca

1. Praca ze schematem. Uczniowie zapoznają się z zawartymi w ni informacjami i wykonują dołączone do multimedium ćwiczenia. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Wykonanie ćwiczeń 1–4 z modułu „Sprawdź się” .

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).

Materiały pomocnicze:

Kodeks postępowania administracyjnego.

Ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o postępowaniu administracyjnym i sądowo‑administracyjnym.