Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Środki odwoławcze od decyzji i postanowień organów administracyjnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
9) wyjaśnia, jak odwołać się od decyzji organów administracyjnych; pisze odwołanie od decyzji administracyjnej.
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
8) wyjaśnia rolę sądownictwa administracyjnego w kontroli decyzji władz; przedstawia strukturę Naczelnego Sądu Administracyjnego i jego rolę w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje, czym są i jak dzielą się organy administracji publicznej;
wskazuje prawne formy działania administracji;
analizuje środki odwoławcze od decyzji i postanowień w postępowaniu administracyjnym;
wyjaśnia rolę sądownictwa administracyjnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
WebQuest;
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Jakie znacie organy administracji publicznej?
Jaki mają one zakres działania (kompetencje)?
W jakiej formie podejmują rozstrzygnięcia?
Czy spotkaliście się z sytuacją, kiedy te rozstrzygnięcia były poddane weryfikacji przez inne organy.
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie do zajęć – zarysowanie charakterystyki postępowania administracyjnego i środków odwoławczych oraz zaskarżenia rozstrzygnięć podejmowanych przez organy administracji publicznej. Nauczyciel podaje przykład decyzji administracyjnej i postanowienia w dowolnej sprawie.
2. Zespół klasowy zostaje podzielony na cztery grupy; każda z nich przygotowuje wskazane przez nauczyciela zagadnienie (elementy WebQuestu):
grupa I – opracowuje projekt decyzji administracyjnej do podanego przez nauczyciela przykładu;
grupa II – opracowuje projekt postanowienia do podanego przez nauczyciela przykładu;
grupa III – opracowuje projekt odwołania od decyzji do podanego przez nauczyciela przykładu;
grupa IV – opracowuje projekt zażalenia od postanowienia do podanego przez nauczyciela przykładu.
Uczniowie korzystają w dostępnych źródeł informacji, w tym z zasobów internetowych.
3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy. Referuje je wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy.
4. Uczniowie dyskutują na temat różnicy między decyzją administracyjną i postanowieniem oraz sposobami ich kontroli. Wybrana osoba przedstawia wnioski.
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące decyzji administracyjnej i postanowienia, odwołania od decyzji i zażalenia na postanowienie, nadzwyczajnych środków zaskarżenia i postępowania sądowo‑administracyjnego (przed wojewódzkim sądem administracyjnym i NSA).
Faza podsumowująca
1. Praca ze schematem. Uczniowie zapoznają się z zawartymi w ni informacjami i wykonują dołączone do multimedium ćwiczenia. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Wykonanie ćwiczeń 1–4 z modułu „Sprawdź się” .
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).
Materiały pomocnicze:
Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o postępowaniu administracyjnym i sądowo‑administracyjnym.