Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Charakterystyka najważniejszych poziomów glebowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

  1. Poznawanie terminologii geograficznej. 3 Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

  1. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).

  2. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.

III. Kształtowanie postaw.

  1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.

  2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.

Treści nauczania:

VI. Gleby: profil glebowy, przydatność rolnicza.

Uczeń:

  1. wyróżnia cechy głównych typów gleb strefowych i niestrefowych, wyjaśnia ich rozmieszczenie na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • Dowiaduje się, co to jest poziom glebowy.

  • Poznaje cechy najważniejszych poziomów glebowych.

  • Dowiaduje się, w jakich warunkach powstawały.

  • Uczy się je rozpoznawać.

  • Poznaje zasady identyfikacji poziomów i warstw glebowych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: blended learning/flipped classroom, IBSE, eksperymentalno‑obserwacyjna

Formy zajęć: praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, profile glebowe, kwasomierz polowy, ocet spirytusowy 10%, aparat fotograficzny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

R. Bednarek, Z. Prusinkiewicz, U. Pokojska, H. Dziadowiec, Badania ekologiczno‑gleboznawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

S. Brożek, M. Zwydak, Atlas gleb leśnych Polski, Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa 2010.

PRZEBIEG LEKCJI (wariant terenowy)

Przed lekcją uczniowie pod opieką nauczyciela, podzieleni na grupy (liczebność grup określa nauczyciel), w wytypowanych w pobliżu szkoły miejscu/miejscach rozpoznają komponenty środowiska, które mogą mieć wpływ na powstawanie gleb (formę rzeźby, typ utworów powierzchniowych, warunki wodne, pokrycie terenu i in.) i przebieg procesu glebotwórczego; w naturalnym lub sztucznym odsłonięciu albo w odkrywce glebowej określają układ i grubość poziomów glebowych, ich barwę oraz prowadzą proste pomiary (np. w każdym wyznaczonym poziomie pomiar odczynu za pomocą kwasomierza polowego i obserwacja burzenia z octem jako wskaźnika obecności węglanu wapnia); dokonują opisu cech komponentów środowiska i notują wyniki pomiarów i obserwacji w zeszycie przedmiotowym, fotografują profil glebowy; w warunkach domowych zapoznają się ze wstępem i blokiem tekstowym e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do temat lekcji: jak powstaje gleba i jak jest zbudowana – pogadanka, pytania nauczyciela, odpowiedzi uczniów.

  • Zgłaszanie przez uczniów niezrozumiałych (nieznanych) terminów użytych w tekście e‑materiału – wyjaśnianie z udziałem wszystkich uczniów (nauczyciel uzupełnia treści).

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest przedstawienie i zinterpretowanie wyników obserwacji terenowych.

  • Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej z e‑materiału w celu zapoznania ich z różnymi poziomami i profilami glebowymi.

  • Omówienie przez nauczyciela na przykładzie prezentowanych w grafice i e‑materiale profili relacji pomiędzy procesami glebotwórczymi a budową profili gleb; uczniowie wspólnie z nauczycielem określają cechy diagnostyczne poziomów glebowych pozwalające na orientacyjne zidentyfikowanie typu gleby.

  • Kilkuminutowa dyskusja w grupach uczniów (w tym samym składzie, który pracował w terenie), podczas której uczniowie na podstawie wyników przeprowadzonych obserwacji i pomiarów terenowych określają możliwy przebieg procesów glebotwórczych w analizowanych miejscach, omawiają poziomy glebowe, ich układ i cechy.

  • Przedstawienie przez poszczególne grupy, na forum klasy, wyników przeprowadzonych obserwacji i pomiarów terenowych, ilustrowanych wykonanymi fotografiami; uczniowie identyfikują poziomy glebowe, przedstawiają ich cechy diagnostyczne, określają typ gleby i procesu glebotwórczego – po zakończeniu każdej prezentacji krótka dyskusja z udziałem wszystkich uczniów dotycząca omawianego przypadku; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia.

  • Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu określenie ogólnych prawidłowości między budową profili glebowych (układem i cechami poziomów) a przebiegiem procesów glebotwórczych.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Zapoznanie się z dodatkowymi informacjami zawartymi w Atlasie gleb leśnych Polski oraz na stronie Polskiego Towarzystwa Gleboznawczego.

  • Wykonanie pozostałych ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Krótki tekst na temat charakterystyki budowy profili i cech poziomów gleb występujących w wybranym regionie Polski lub świata napisany przez ucznia z wykorzystaniem także innych źródeł informacji niż podręcznik i e‑materiał.

PRZEBIEG LEKCJI (wariant kameralny)

Uczniowie przed lekcją w warunkach domowych zapoznają się ze wstępem i częścią „Przeczytaj” e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do temat lekcji: jak powstaje gleba i jak jest zbudowana – pogadanka, pytania nauczyciela, odpowiedzi uczniów.

  • Zgłaszanie przez uczniów niezrozumiałych (nieznanych) terminów użytych w tekście e‑materiału – wyjaśnianie z udziałem wszystkich uczniów (nauczyciel uzupełnia treści).

Faza realizacyjna

  • Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest interpretacja informacji dotyczących budowy profilu glebowego i ich właściwości.

  • Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej z e‑materiału w celu zapoznania ich z różnymi poziomami i profilami glebowymi.

  • Omówienie przez nauczyciela przykładowych relacji pomiędzy czynnikami glebotwórczymi, procesami glebotwórczymi i właściwościami gleb.

  • Rozdanie uczniom materiałów zawierających: cechy komponentów środowiska, które mogą mieć wpływ na powstawanie gleb (forma rzeźby, rodzaj utworów powierzchniowych, warunki wodne, pokrycie terenu oraz wybrane właściwości (odczyn, zawartość węglanu wapnia) a także zdjęć profili glebowych i miejsc skąd zostały pobrane – źródłem danych może być Atlas gleb leśnych Polski.

  • Kilkuminutowa dyskusja w grupach, podczas której uczniowie na podstawie dostarczonych przez nauczyciela danych określają możliwy przebieg procesu glebotwórczego, omawiają poziomy glebowe, ich układ i cechy.

  • Prezentacja na forum klasy rezultatów pracy w grupach – po zakończeniu każdej prezentacji krótka dyskusja z udziałem wszystkich uczniów dotycząca omawianego przypadku; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia.

  • Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu określenie ogólnych prawidłowości między budową profili glebowych (układem i cechami poziomów) a przebiegiem procesów glebotwórczych.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Rozwiązanie pozostałych ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Utrwalenie poznanych informacji w domu.

  • Krótki tekst na temat charakterystyki budowy profili i cech poziomów gleb występujących w wybranym regionie Polski lub świata napisany przez ucznia z wykorzystaniem także innych źródeł informacji niż podręcznik i e‑materiał.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafiki zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas innych zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących powstawania gleb. Znajdą one także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego pedosfery.