Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak powstają orbitale o hybrydyzacji sp?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Zakres rozszerzony

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

3) wyjaśnia tworzenie orbitali zhybrydyzowanych zgodnie z modelem hybrydyzacji, opisuje ich wzajemne ułożenie w przestrzeni.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcia: orbital atomowy, orbital zhybrydyzowany;

  • analizuje tworzenie się orbitali zhybrydyzowanych typu sp z orbitali atomowych;

  • formułuje wnioski dotyczące typu hybrydyzacji i wynikającej z niej geometrii różnych cząsteczek.

Strategie:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisak/kreda;

  • metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;

  • podręcznik.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: gdzie w życiu codziennym można spotkać się z terminem hybryda? Czy wiesz dlaczego cząsteczka CO 2 ma budowę liniową, a  H 2 O  kątową?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia hybrydyzacji typu sp.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy w e‑materiale oraz innych dostępnych źródłach informacji i starają się odpowiedzieć na pytania: kiedy powstają orbitale sp? Jaka powinna być konfiguracja elektronowa atomu w stanie podstawowym i wzbudzonym, aby orbitale wymieszały się? Po minionym czasie chętni uczniowie udzielają odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną uczniów.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej animację z medium bazowego „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji sp” – wizualizacja tworzenia orbitali zhybrydyzowanych z orbitali atomowych, po czym uczniowie w parach sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium.

  3. Nauczyciel inicjuje uczniów do dyskusji: Powstawanie orbitali zhybrydyzowanych typu sp pomaga wyjaśnić, dlaczego cząsteczki mają budowę liniową. W uzasadnionym przypadku nauczyciel uzupełnia treści o mechanizm tworzenia orbitali molekularnych sigma oraz pi. W jakiego typu przypadkach występuje ten typ hybrydyzacji?

  4. Uczniowie sprawdzają swoja wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?

  • Jeżeli hybrydyzacji uległy orbitale typu 2s i 2p, to ile i jakiego typu zhybrydyzowanych orbitali powstanie?

  1. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel zleca uczniom wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji sp?” może być wykorzystana przez uczniów przy lekcjach następnych dotyczących metody VSEPR lub powstawania wiązań sigma i pi.

Materiały pomocnicze:

  1. Sklerotki (samoprzylepne karteczki), arkusz A‑3. mazaki, glutaki.

  2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?

  • Jeżeli hybrydyzacji uległy orbitale typu 2s i 2p, to ilu i jakiego typu zhybrydyzowanych orbitali możemy się spodziewać?