Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak powstają orbitale o hybrydyzacji sp?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
3) wyjaśnia tworzenie orbitali zhybrydyzowanych zgodnie z modelem hybrydyzacji, opisuje ich wzajemne ułożenie w przestrzeni.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia: orbital atomowy, orbital zhybrydyzowany;
analizuje tworzenie się orbitali zhybrydyzowanych typu sp z orbitali atomowych;
formułuje wnioski dotyczące typu hybrydyzacji i wynikającej z niej geometrii różnych cząsteczek.
Strategie:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza tekstu źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
rzutnik multimedialny;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;
podręcznik.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: gdzie w życiu codziennym można spotkać się z terminem hybryda? Czy wiesz dlaczego cząsteczka ma budowę liniową, a kątową?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele, które uczniowie zapisują w portfolio.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia hybrydyzacji typu sp.
Faza realizacyjna
Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy w e‑materiale oraz innych dostępnych źródłach informacji i starają się odpowiedzieć na pytania: kiedy powstają orbitale sp? Jaka powinna być konfiguracja elektronowa atomu w stanie podstawowym i wzbudzonym, aby orbitale wymieszały się? Po minionym czasie chętni uczniowie udzielają odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną uczniów.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej animację z medium bazowego „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji sp” – wizualizacja tworzenia orbitali zhybrydyzowanych z orbitali atomowych, po czym uczniowie w parach sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium.
Nauczyciel inicjuje uczniów do dyskusji: Powstawanie orbitali zhybrydyzowanych typu sp pomaga wyjaśnić, dlaczego cząsteczki mają budowę liniową. W uzasadnionym przypadku nauczyciel uzupełnia treści o mechanizm tworzenia orbitali molekularnych sigma oraz pi. W jakiego typu przypadkach występuje ten typ hybrydyzacji?
Uczniowie sprawdzają swoja wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?
Jeżeli hybrydyzacji uległy orbitale typu 2s i 2p, to ile i jakiego typu zhybrydyzowanych orbitali powstanie?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel zleca uczniom wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja „Jak powstają orbitale o hybrydyzacji sp?” może być wykorzystana przez uczniów przy lekcjach następnych dotyczących metody VSEPR lub powstawania wiązań sigma i pi.
Materiały pomocnicze:
Sklerotki (samoprzylepne karteczki), arkusz A‑3. mazaki, glutaki.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym się różnią orbitale zhybrydyzowane od orbitali atomowych?
Jeżeli hybrydyzacji uległy orbitale typu 2s i 2p, to ilu i jakiego typu zhybrydyzowanych orbitali możemy się spodziewać?