Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Let’s Read The Secret Garden / Przeczytajmy książkę Tajemniczy ogród

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, I.9, I.11, II.2, II.5, III.1, III.4, III.6, V.2, V.6, V.8, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu kultury odnoszące się do twórców i ich dzieł.

  2. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail na temat książki Tajemniczy ogród i polecić przeczytanie tej pozycji.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat kultury, twórców i ich dzieł.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat książki Tajemniczy ogród.

  3. Uczeń rozwija postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem/audiobookiem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca w grupach

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na ilustrację przedstawiającą Great Maytham Hall oraz na tytuł tekstu A Mystery of an English Garden i mówi: Look at the photo and the title of the text you’re going to read in a moment. What do you think happened in this house? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają tekst A Mystery of an English Garden i sprawdzają, czy ich sugestie z pkt 1 pokrywają się z treścią tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).

  4. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi i ich uzasadnienie w parach, w większych grupach i na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  5. Uczniowie w parach szukają w tekście przymiotników opisujących cechy charakteru (np. spoiled) i następnie na podstawie tej listy, grają w hangmana.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Audiobook).

  7. Uczniowie słuchają audiobooka i wykonują Exercise 23 (Audiobook). Odpowiedzi podają na forum klasy i je uzasadniają.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Audiobook). Podają odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dokonują samoewaluacji – ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about the book The Secret Garden to a friend from England. In the email:

  • explain why you read the book;

  • describe who the characters are;

  • write why your friend should read it.

    Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Audiobook z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej wybierają 5 najtrudniejszych dla nich słów/wyrażeń z lekcji i tworzą z nimi 5 zdań (nawiązujących do poznanego fragmentu książki The Secret Garden).