Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Read The Secret Garden / Przeczytajmy książkę Tajemniczy ogród
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, I.9, I.11, II.2, II.5, III.1, III.4, III.6, V.2, V.6, V.8, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu kultury odnoszące się do twórców i ich dzieł.
Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail na temat książki Tajemniczy ogród i polecić przeczytanie tej pozycji.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat kultury, twórców i ich dzieł.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat książki Tajemniczy ogród.
Uczeń rozwija postawę zaangażowania w proces uczenia się.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem/audiobookiem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na ilustrację przedstawiającą Great Maytham Hall oraz na tytuł tekstu A Mystery of an English Garden i mówi: Look at the photo and the title of the text you’re going to read in a moment. What do you think happened in this house? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst A Mystery of an English Garden i sprawdzają, czy ich sugestie z pkt 1 pokrywają się z treścią tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi i ich uzasadnienie w parach, w większych grupach i na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Uczniowie w parach szukają w tekście przymiotników opisujących cechy charakteru (np. spoiled) i następnie na podstawie tej listy, grają w hangmana.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Audiobook).
Uczniowie słuchają audiobooka i wykonują Exercise 2 i 3 (Audiobook). Odpowiedzi podają na forum klasy i je uzasadniają.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Audiobook). Podają odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują samoewaluacji – ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an email about the book The Secret Garden to a friend from England. In the email:
explain why you read the book;
describe who the characters are;
write why your friend should read it.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Audiobook z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej wybierają 5 najtrudniejszych dla nich słów/wyrażeń z lekcji i tworzą z nimi 5 zdań (nawiązujących do poznanego fragmentu książki The Secret Garden).