Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Znajdowanie określonego elementu w zbiorze
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zapoznasz się z iteracyjną wersją algorytmu wyszukiwania binarnego.
Wyjaśnisz, czym są lider oraz idol.
Przeanalizujesz algorytmy wyboru lidera oraz wyszukiwania idola w zbiorze.
Rozwiążesz zadania wymagające wykorzystania algorytmów wyszukiwania określonego elementu w zbiorze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Znajdowanie określonego elementu w zbiorze”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. W razie potrzeby nauczyciel odpowiada na pytania uczniów i rozwiewa ich wątpliwości.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie wspólnie wykonują polecenie nr 1 oraz 2.
Ćwiczenie umiejętności. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Sprawdź się”. Metodą burzy mózgów uczniowie na forum klasy rozwiązują ćwiczenie 1 i szukają innych przykładów wykorzystania algorytmów wyboru lidera i wyszukiwania idola. Chętna lub wybrana osoba uzupełnia mapę myśli na tablicy.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 2–5 z sekcji „Sprawdź się”. W razie potrzeby nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie nr 3 z sekcji „Schemat interaktywny”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.