Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.13.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ein Treffen mit dem Ufo / Spotkanie z ufo
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność przedstawiania się i pytania o imię
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Prosi pierwszego ucznia o podanie dowolnego wyrazu w języku niemieckim. Kolejna osoba podaje wyraz zaczynający się na ostatnią literę tego słówka. | plenum | 18 min | |
Nauczyciel prezentuje zdania z dialogu w formie rozsypanki (e‑materiał: Przeczytaj). Każde zdanie może być zapisane na osobnym kawałku brystolu. Nauczyciel przymocowuje zdania na tablicy ściennej (lub multimedialnej). Kolejność zdań powinna być inna niż w dialogu. | |||
Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zdaniom i wybranie tych, które są dla nich zrozumiałe. Jeśli grupa jest mała, uczniowie mogą podejść do tablicy i oznaczyć wybrane przez siebie zdania (przypiąć magnes lub postawić znak plus). | tablica multimedialna | ||
Nauczyciel wyjaśnia znaczenie wszystkich zdań. Uczniowie zastanawiają się nad ich kolejnością w dialogu. Ochotnicy podchodzą do tablicy i układają dialog z rozsypanki. | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej oryginalny dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie porównują swoją propozycję z oryginałem. | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej polecenie 1 (e‑materiał: Przeczytaj). Ochotnicy zgłaszają się i mówią, o co zapytała mama Tima. | |||
Wszyscy powtarzają chórem pytanie: Wohin fährst du? w celu utrwalenia nowego zwrotu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy polecenie 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Ochotnik uzupełnia brakujący wyraz. Reszta uczniów przepisuje całe pytanie do zeszytu. | |||
Uczniowie otrzymują komplet zdjęć (pływalnia, dom, park) i karteczek, na których zapisane są zdania: Ich fahre ins Schwimmbad, Ich fahre nach Hause, Ich fahre in den Park. Zadaniem uczniów jest odpowiednie dopasowanie zdjęć do zdań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca w parach | zdjęcia (pływalnia, dom park) i karteczki ze zdaniami w języku niemieckim | |
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | zdania (jak wyżej) | ||
Uczniowie chowają karteczki ze zdaniami. Pozostawiają na ławkach same zdjęcia. Nauczyciel wypowiada jedno ze zdań. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednie zdjęcie. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje animację, ale bez dźwięku (e‑materiał: Animacja). Uczniowie na podstawie wizji domyślają się, o czym Tim rozmawia z ufoludkiem. | plenum | 12 min | |
Uczniowie ponownie oglądają animację, tym razem z dźwiękiem. | |||
Nauczyciel pyta, kogo Tim spotkał na spacerze i o co pytał go ufoludek (e‑materiał: Animacja, polecenie 1 i 3). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi. | |||
Nauczyciel wyświetla tekst transkrypcji i prosi uczniów, aby policzyli, ile pytań zadał Timowi ufoludek. Następnie odczytuje te pytania na głos. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). | |||
Uczniowie po raz kolejny oglądają animację, tym razem wyciszone są kwestie Tima. Ochotnicy zgłaszają się i odgrywają rolę Tima – tekstowe karaoke (e‑materiał: Animacja, polecenie 4). | karaoke | ||
Uczniowie otrzymują ilustrację z animacji wraz z trzema pytaniami. Ich zadaniem jest dopasowanie właściwych odpowiedzi (e‑materiał: Animacja, polecenie 5). | praca w parach | ||
Uczniowie w parach odgrywają scenki (rozmowa Tima z ufoludkiem). | scenki | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel przygotowuje ćwiczenia (e‑materiał: Sprawdź się) w formie stacji zadaniowych. Uczniowie w parach podchodzą do kolejnych stacji i rozwiązują ćwiczenia. Na specjalnym blankiecie odznaczają, które stacje udało im się wykonać. | praca w parach | 15 min | stacje zadaniowe |
Na zakończenie lekcji nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą chłopca jadącego na rowerze. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie, że to oni wracają do domu. Jak odpowiedzieliby na pytanie: Wohin fährst du? Ochotnicy zgłaszają swoje propozycje, następnie cała klasa powtarza głośno: Ich fahre nach Hause. Nauczyciel żegna się z uczniami i życzy im bezpiecznego powrotu do domu. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Prosi pierwszego ucznia o podanie dowolnego wyrazu w języku niemieckim. Kolejna osoba podaje wyraz zaczynający się na ostatnią literę tego słówka.
plenum
18 min
Nauczyciel prezentuje zdania z dialogu w formie rozsypanki (e‑materiał: Przeczytaj). Każde zdanie może być zapisane na osobnym kawałku brystolu. Nauczyciel przymocowuje zdania na tablicy ściennej (lub multimedialnej). Kolejność zdań powinna być inna niż w dialogu.
Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zdaniom i wybranie tych, które są dla nich zrozumiałe. Jeśli grupa jest mała, uczniowie mogą podejść do tablicy i oznaczyć wybrane przez siebie zdania (przypiąć magnes lub postawić znak plus).
tablica multimedialna
Nauczyciel wyjaśnia znaczenie wszystkich zdań. Uczniowie zastanawiają się nad ich kolejnością w dialogu. Ochotnicy podchodzą do tablicy i układają dialog z rozsypanki.
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej oryginalny dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie porównują swoją propozycję z oryginałem.
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej polecenie 1 (e‑materiał: Przeczytaj). Ochotnicy zgłaszają się i mówią, o co zapytała mama Tima.
Wszyscy powtarzają chórem pytanie: Wohin fährst du? w celu utrwalenia nowego zwrotu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel wyświetla na tablicy polecenie 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Ochotnik uzupełnia brakujący wyraz. Reszta uczniów przepisuje całe pytanie do zeszytu.
Uczniowie otrzymują komplet zdjęć (pływalnia, dom, park) i karteczek, na których zapisane są zdania: Ich fahre ins Schwimmbad, Ich fahre nach Hause, Ich fahre in den Park. Zadaniem uczniów jest odpowiednie dopasowanie zdjęć do zdań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca w parach
zdjęcia (pływalnia, dom park) i karteczki ze zdaniami w języku niemieckim
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
zdania (jak wyżej)
Uczniowie chowają karteczki ze zdaniami. Pozostawiają na ławkach same zdjęcia. Nauczyciel wypowiada jedno ze zdań. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednie zdjęcie.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje animację, ale bez dźwięku (e‑materiał: Animacja). Uczniowie na podstawie wizji domyślają się, o czym Tim rozmawia z ufoludkiem.
plenum
12 min
Uczniowie ponownie oglądają animację, tym razem z dźwiękiem.
Nauczyciel pyta, kogo Tim spotkał na spacerze i o co pytał go ufoludek (e‑materiał: Animacja, polecenie 1 i 3). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi.
Nauczyciel wyświetla tekst transkrypcji i prosi uczniów, aby policzyli, ile pytań zadał Timowi ufoludek. Następnie odczytuje te pytania na głos. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).
Uczniowie po raz kolejny oglądają animację, tym razem wyciszone są kwestie Tima. Ochotnicy zgłaszają się i odgrywają rolę Tima – tekstowe karaoke (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).
karaoke
Uczniowie otrzymują ilustrację z animacji wraz z trzema pytaniami. Ich zadaniem jest dopasowanie właściwych odpowiedzi (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).
praca w parach
Uczniowie w parach odgrywają scenki (rozmowa Tima z ufoludkiem).
scenki
Faza podsumowująca
Nauczyciel przygotowuje ćwiczenia (e‑materiał: Sprawdź się) w formie stacji zadaniowych. Uczniowie w parach podchodzą do kolejnych stacji i rozwiązują ćwiczenia. Na specjalnym blankiecie odznaczają, które stacje udało im się wykonać.
praca w parach
15 min
stacje zadaniowe
Na zakończenie lekcji nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą chłopca jadącego na rowerze. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie, że to oni wracają do domu. Jak odpowiedzieliby na pytanie: Wohin fährst du? Ochotnicy zgłaszają swoje propozycje, następnie cała klasa powtarza głośno: Ich fahre nach Hause. Nauczyciel żegna się z uczniami i życzy im bezpiecznego powrotu do domu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0