Numer e‑materiału: 1.2.13.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ein Treffen mit dem Ufo / Spotkanie z ufo
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność przedstawiania się i pytania o imię

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
13) świat baśni i wyobraźni.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • przedstawia się i pyta rówieśnika o imię;

  • formułuje pytanie, dokąd jedzie rówieśnik;

  • formułuje odpowiedź, w której informuje rówieśnika, dokąd jedzie.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • stacje zadaniowe,

  • karaoke tekstowe,

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • zdjęcia (pływalnia, dom, park) i karteczki ze zdaniami w języku niemieckim,

  • komplety zadań do stacji zadaniowych.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Uczniowie mogą nauczyć się dialogu z animacji na pamięć i odegrać go na następnej lekcji.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Prosi pierwszego ucznia o podanie dowolnego wyrazu w języku niemieckim. Kolejna osoba podaje wyraz zaczynający się na ostatnią literę tego słówka.

plenum

18 min

Nauczyciel prezentuje zdania z dialogu w formie rozsypanki (e‑materiał: Przeczytaj). Każde zdanie może być zapisane na osobnym kawałku brystolu. Nauczyciel przymocowuje zdania na tablicy ściennej (lub multimedialnej). Kolejność zdań powinna być inna niż w dialogu.

Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zdaniom i wybranie tych, które są dla nich zrozumiałe. Jeśli grupa jest mała, uczniowie mogą podejść do tablicy i oznaczyć wybrane przez siebie zdania (przypiąć magnes lub postawić znak plus).

tablica multimedialna

Nauczyciel wyjaśnia znaczenie wszystkich zdań. Uczniowie zastanawiają się nad ich kolejnością w dialogu. Ochotnicy podchodzą do tablicy i układają dialog z rozsypanki.

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej oryginalny dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie porównują swoją propozycję z oryginałem.

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej polecenie 1 (e‑materiał: Przeczytaj). Ochotnicy zgłaszają się i mówią, o co zapytała mama Tima.

Wszyscy powtarzają chórem pytanie: Wohin fährst du? w celu utrwalenia nowego zwrotu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel wyświetla na tablicy polecenie 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Ochotnik uzupełnia brakujący wyraz. Reszta uczniów przepisuje całe pytanie do zeszytu.

Uczniowie otrzymują komplet zdjęć (pływalnia, dom, park) i karteczek, na których zapisane są zdania: Ich fahre ins Schwimmbad, Ich fahre nach Hause, Ich fahre in den Park. Zadaniem uczniów jest odpowiednie dopasowanie zdjęć do zdań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

zdjęcia (pływalnia, dom park) i karteczki ze zdaniami w języku niemieckim

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

zdania (jak wyżej)

Uczniowie chowają karteczki ze zdaniami. Pozostawiają na ławkach same zdjęcia. Nauczyciel wypowiada jedno ze zdań. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednie zdjęcie.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje animację, ale bez dźwięku (e‑materiał: Animacja). Uczniowie na podstawie wizji domyślają się, o czym Tim rozmawia z ufoludkiem.

plenum

12 min

Uczniowie ponownie oglądają animację, tym razem z dźwiękiem.

Nauczyciel pyta, kogo Tim spotkał na spacerze i o co pytał go ufoludek (e‑materiał: Animacja, polecenie 1 i 3). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi.

Nauczyciel wyświetla tekst transkrypcji i prosi uczniów, aby policzyli, ile pytań zadał Timowi ufoludek. Następnie odczytuje te pytania na głos. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

Uczniowie po raz kolejny oglądają animację, tym razem wyciszone są kwestie Tima. Ochotnicy zgłaszają się i odgrywają rolę Tima – tekstowe karaoke (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).

karaoke

Uczniowie otrzymują ilustrację z animacji wraz z trzema pytaniami. Ich zadaniem jest dopasowanie właściwych odpowiedzi (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).

praca w parach

Uczniowie w parach odgrywają scenki (rozmowa Tima z ufoludkiem).

scenki

Faza podsumowująca

Nauczyciel przygotowuje ćwiczenia (e‑materiał: Sprawdź się) w formie stacji zadaniowych. Uczniowie w parach podchodzą do kolejnych stacji i rozwiązują ćwiczenia. Na specjalnym blankiecie odznaczają, które stacje udało im się wykonać. 

praca w parach

15 min

stacje zadaniowe

Na zakończenie lekcji nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą chłopca jadącego na rowerze. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie, że to oni wracają do domu. Jak odpowiedzieliby na pytanie: Wohin fährst du? Ochotnicy zgłaszają swoje propozycje, następnie cała klasa powtarza głośno: Ich fahre nach Hause. Nauczyciel żegna się z uczniami i życzy im bezpiecznego powrotu do domu.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Prosi pierwszego ucznia o podanie dowolnego wyrazu w języku niemieckim. Kolejna osoba podaje wyraz zaczynający się na ostatnią literę tego słówka.

plenum

18 min

Nauczyciel prezentuje zdania z dialogu w formie rozsypanki (e‑materiał: Przeczytaj). Każde zdanie może być zapisane na osobnym kawałku brystolu. Nauczyciel przymocowuje zdania na tablicy ściennej (lub multimedialnej). Kolejność zdań powinna być inna niż w dialogu.

Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zdaniom i wybranie tych, które są dla nich zrozumiałe. Jeśli grupa jest mała, uczniowie mogą podejść do tablicy i oznaczyć wybrane przez siebie zdania (przypiąć magnes lub postawić znak plus).

tablica multimedialna

Nauczyciel wyjaśnia znaczenie wszystkich zdań. Uczniowie zastanawiają się nad ich kolejnością w dialogu. Ochotnicy podchodzą do tablicy i układają dialog z rozsypanki.

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej oryginalny dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie porównują swoją propozycję z oryginałem.

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej polecenie 1 (e‑materiał: Przeczytaj). Ochotnicy zgłaszają się i mówią, o co zapytała mama Tima.

Wszyscy powtarzają chórem pytanie: Wohin fährst du? w celu utrwalenia nowego zwrotu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel wyświetla na tablicy polecenie 3 (e‑materiał: Przeczytaj). Ochotnik uzupełnia brakujący wyraz. Reszta uczniów przepisuje całe pytanie do zeszytu.

Uczniowie otrzymują komplet zdjęć (pływalnia, dom, park) i karteczek, na których zapisane są zdania: Ich fahre ins Schwimmbad, Ich fahre nach Hause, Ich fahre in den Park. Zadaniem uczniów jest odpowiednie dopasowanie zdjęć do zdań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

zdjęcia (pływalnia, dom park) i karteczki ze zdaniami w języku niemieckim

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

zdania (jak wyżej)

Uczniowie chowają karteczki ze zdaniami. Pozostawiają na ławkach same zdjęcia. Nauczyciel wypowiada jedno ze zdań. Uczniowie podnoszą do góry odpowiednie zdjęcie.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje animację, ale bez dźwięku (e‑materiał: Animacja). Uczniowie na podstawie wizji domyślają się, o czym Tim rozmawia z ufoludkiem.

plenum

12 min

Uczniowie ponownie oglądają animację, tym razem z dźwiękiem.

Nauczyciel pyta, kogo Tim spotkał na spacerze i o co pytał go ufoludek (e‑materiał: Animacja, polecenie 1 i 3). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi.

Nauczyciel wyświetla tekst transkrypcji i prosi uczniów, aby policzyli, ile pytań zadał Timowi ufoludek. Następnie odczytuje te pytania na głos. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

Uczniowie po raz kolejny oglądają animację, tym razem wyciszone są kwestie Tima. Ochotnicy zgłaszają się i odgrywają rolę Tima – tekstowe karaoke (e‑materiał: Animacja, polecenie 4).

karaoke

Uczniowie otrzymują ilustrację z animacji wraz z trzema pytaniami. Ich zadaniem jest dopasowanie właściwych odpowiedzi (e‑materiał: Animacja, polecenie 5).

praca w parach

Uczniowie w parach odgrywają scenki (rozmowa Tima z ufoludkiem).

scenki

Faza podsumowująca

Nauczyciel przygotowuje ćwiczenia (e‑materiał: Sprawdź się) w formie stacji zadaniowych. Uczniowie w parach podchodzą do kolejnych stacji i rozwiązują ćwiczenia. Na specjalnym blankiecie odznaczają, które stacje udało im się wykonać. 

praca w parach

15 min

stacje zadaniowe

Na zakończenie lekcji nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą chłopca jadącego na rowerze. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie, że to oni wracają do domu. Jak odpowiedzieliby na pytanie: Wohin fährst du? Ochotnicy zgłaszają swoje propozycje, następnie cała klasa powtarza głośno: Ich fahre nach Hause. Nauczyciel żegna się z uczniami i życzy im bezpiecznego powrotu do domu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec