Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie przewodnictwa cieplnego wybranych cieczy |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, eksperyment w wirtualnym laboratorium, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Badanie przewodnictwa cieplnego wybranych ciał stałych”, „Jak definiuje się przewodnictwo właściwe” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel w krótkim wykładzie wyjaśnia mechanizm przewodzenia energii cieplnej przez zderzenia cząsteczek. Następnie wprowadza pojęcie przewodnictwa właściwego. Uczniowie w dyskusji z pomocą nauczyciela ustalają od czego zależna jest szybkość przekazywania energii i wspólnie konstruują wzór: . Uczniowie zgłaszają pomysły, jak zaplanować badanie przewodnictwa cieplnego cieczy, aby zjawisko nie było zakłócone występowaniem konwekcji. Uczniowie w parach wykonują doświadczenie w wirtualnym laboratorium i wykonują wykresy zależności temperatury cieczy od odległości od źródła ciepła dla różnych czasów od rozpoczęcia nagrzewania. Następnie uczniowie na forum klasy dyskutują nad odpowiedziami na pytania: Czy otrzymane na wykresie krzywe są rosnące czy malejące? Co to oznacza fizycznie? Jak zachowują się krzywe wraz ze wzrostem czasu? Co to oznacza fizycznie? Na koniec uczniowie dokonują uporządkowania trzech cieczy od najgorszego do najlepszego przewodnika ciepła. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu sprawdzenia zrozumienia wyników doświadczenia uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 5 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, obowiązkowo zadania 1- 3, do wyboru jedno pozostałych z zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów poza lekcjami w celu samodzielnego wykonania doświadczenia. |