Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.9.4
Imię i nazwisko autora: Martyna Mroczka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Beethoven - das taube Musikgenie / Beethoven - głuchy geniusz muzyki
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich upodobań muzycznych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy niektórych instrumentów muzycznych;
przedstawi informacje o Ludwigu van Beethovenie;
opisze swoje upodobania muzyczne.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje uczniom początek V symfonii Beethovena i prosi ich o spontaniczne podanie skojarzeń związanych z percepcją tego utworu. Może zadać pytania pomocnicze: Magst du klassische Musik? Wann hörst du klassische Musik?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu wprowadzającego i pyta, które informacje były dla nich nowe.
b) Faza realizacyjna:
W ramach przygotowania do pracy z tekstem w części Przeczytaj uczniowie wykonują Übung 3. Poznają w ten sposób instrumenty występujące w tekście. Następnie czytają w parach tekst, sprawdzając znaczenie nieznanych im słów i zwrotów w słowniku. Odpowiadają sobie nawzajem na pytanie: Was hat dich in dem Text überrascht? Następnie rozwiązują Übung 1 i 2 w części Przeczytaj. Najpierw omawiają swoje wyniki w parze. Następnie trudniejsze i niejasne kwestie omawiane są na forum.
Kiedy uczniowie wykonają Übung 2, nauczyciel zapisuje na tablicy dwa przykłady zdań z tekstu, np.:
Viele Personen haben im 18. Jahrhundert Musik gemacht.
Ludwig van Beethoven hat über 750 Werke komponiert.Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na formy czasu Perfekt występujące w ćwiczeniu. Następnie poleca zapoznanie się z Tipp zur Grammatik w części Przeczytaj. W celu utrwalenia struktury uczniowie wykonują Aufgabe 1 i 5 z części Sprawdź się.
Przed zapoznaniem się z plikiem audio, uczniowie wykonują Übung 3 z tej części lekcji. Następnie słuchają nagrania. Po pierwszym wysłuchaniu tekstu odpowiadają na ogólne pytania:
Wo ist Fabian?
Was macht er?
Warum macht er das?Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia do pliku audio: Übung 1 i 2 w celu sprawdzenia poziomu zrozumienia treści tekstu słuchanego.
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych i przygotowują się do przeprowadzenia wywiadów podobnych do tych z pliku audio. W tym celu porządkują wywiad (Aufgabe 3 z części Sprawdź się). Następnie dzielą się rolami: jedna osoba wciela się rolę reportera, pozostałe - w role przechodniów i odgrywają scenki przypominające sondę uliczną. Pomoc w formułowaniu pytań może stanowić Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wybrane grupy prezentują wyniki swojej pracy na forum.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: warto polecić zapoznanie się z plikiem audio w szczególności uczniom mającym trudności z koncentracją, deficyt uwagi lub niedosłuch;
w trakcie lekcji: sonda uliczna przeprowadzana przez Fabiana stanowi model dla scenek opracowywanych przez uczniów;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego; słuchając kilkakrotnie tekstu, uczniowie ćwiczą poprawną wymowę i intonację.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0