Numer e‑materiału: 2.6.9.4

Imię i nazwisko autora: Martyna Mroczka

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Beethoven - das taube Musikgenie / Beethoven - głuchy geniusz muzyki

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich upodobań muzycznych.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy niektórych instrumentów muzycznych;

  • przedstawi informacje o Ludwigu van Beethovenie;

  • opisze swoje upodobania muzyczne.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcenie do działania;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prezentuje uczniom początek V symfonii Beethovena i prosi ich o spontaniczne podanie skojarzeń związanych z percepcją tego utworu. Może zadać pytania pomocnicze: Magst du klassische Musik? Wann hörst du klassische Musik?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu wprowadzającego i pyta, które informacje były dla nich nowe.

b) Faza realizacyjna:

  • W ramach przygotowania do pracy z tekstem w części Przeczytaj uczniowie wykonują Übung 3. Poznają w ten sposób instrumenty występujące w tekście. Następnie czytają w parach tekst, sprawdzając znaczenie nieznanych im słów i zwrotów w słowniku. Odpowiadają sobie nawzajem na pytanie: Was hat dich in dem Text überrascht? Następnie rozwiązują Übung 1 i 2 w części Przeczytaj. Najpierw omawiają swoje wyniki w parze. Następnie trudniejsze i niejasne kwestie omawiane są na forum.

  • Kiedy uczniowie wykonają Übung 2, nauczyciel zapisuje na tablicy dwa przykłady zdań z tekstu, np.:

    Viele Personen haben im 18. Jahrhundert Musik gemacht.
    Ludwig van Beethoven hat über 750 Werke komponiert.

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na formy czasu Perfekt występujące w ćwiczeniu. Następnie poleca zapoznanie się z Tipp zur Grammatik w części Przeczytaj. W celu utrwalenia struktury uczniowie wykonują Aufgabe 1 i 5 z części Sprawdź się.

  • Przed zapoznaniem się z plikiem audio, uczniowie wykonują Übung 3 z tej części lekcji. Następnie słuchają nagrania. Po pierwszym wysłuchaniu tekstu odpowiadają na ogólne pytania:

    Wo ist Fabian?
    Was macht er?
    Warum macht er das?

  • Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia do pliku audio: Übung 1 i 2 w celu sprawdzenia poziomu zrozumienia treści tekstu słuchanego.

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych i przygotowują się do przeprowadzenia wywiadów podobnych do tych z pliku audio. W tym celu porządkują wywiad (Aufgabe 3 z części Sprawdź się). Następnie dzielą się rolami: jedna osoba wciela się rolę reportera, pozostałe - w role przechodniów i odgrywają scenki przypominające sondę uliczną. Pomoc w formułowaniu pytań może stanowić Aufgabe 8 z części Sprawdź się.

  • Wybrane grupy prezentują wyniki swojej pracy na forum.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Aufgabe 7 w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: warto polecić zapoznanie się z plikiem audio w szczególności uczniom mającym trudności z koncentracją, deficyt uwagi lub niedosłuch;

  • w trakcie lekcji: sonda uliczna przeprowadzana przez Fabiana stanowi model dla scenek opracowywanych przez uczniów;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego; słuchając kilkakrotnie tekstu, uczniowie ćwiczą poprawną wymowę i intonację.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec