Numer e‑materiału: 1.3.10.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich gehe rodeln / Idę na sanki
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność prowadzenia rozmowy na temat aktywnego spędzania czasu wolnego zimą

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
10) sport.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje proste pytanie o wykonywaną czynność, używając zaimka pytającego was;

  • informuje o swoich zabawach zimowych na świeżym powietrzu.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • poznaje piosenki, wierszyki, bajki z innego obszaru kulturowego;

  • wykorzystuje i rozwija swoją kreatywność;

  • na lekcji uczestniczy w zabawie językowej.

Strategie uczenia się
  • używanie gestów i mimiki;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa, muzyka, śmiech).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • praca z tekstem;

  • zabawa na dywanie;

  • pantomima;

  • głuchy telefon;

  • łańcuszek

  • karty pracy;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • zdjęcia;

  • napisy;

  • koperty z zadaniami.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (wierszyk)

Uczniowie uczą się wiersza na pamięć w trakcie lekcji. Nauczyciel w tym celu wyświetla tekst utworu na kilku planszach, przy czym na każdej kolejnej planszy brakuje coraz więcej fragmentów tekstu. Uczniowie czytają tekst i uzupełniają brakujące wyrazy. Ostatnia plansza jest pusta: widać tylko ilustracje przedstawiające sanki, śnieżki, bałwana, anioła.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel pyta uczniów, jaka jest ich ulubiona pora roku. Następnie prosi o podanie propozycji zabaw zimowych na świeżym powietrzu. Dzieci wymieniają się doświadczeniami i preferencjami.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi o podanie niemieckich nazw pór roku. Zapisuje rzeczowniki na tablicy.

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie określają, jaka to pora roku, oraz opisują aktywności bohaterów. Porównują je ze swoimi propozycjami.

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i śledzą tekst wzrokiem.

Nauczyciel prezentuje fragment nagrania (wypowiedź Liny) oraz trzy fotografie przedstawiające różne zabawy na śniegu. Prosi uczniów o określenie, która fotografia pasuje do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz der Schneemann. Ochotnik podchodzi do tablicy i rysuje bałwana. Podobnie nauczyciel postępuje z wyrazami: die Schneebälleder Schnee‑Engel.

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające zabawy na śniegu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Głośno wymawia całe zdania: Ich baue einen Schneemann. Ich werfe Schneebälle. Ich mache einen Schnee‑Engel. Uczniowie powtarzają chórem. Następnie nauczyciel powtarza te same zdania szeptem. Uczniowie powtarzają jak echo.

zabawa w echo

Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję dialogu. Prosi o odnalezienie pytania: „Co robisz?”. Uczniowie zaznaczają pytanie flamastrem.

praca indywidualna

praca z tekstem

Uczniowie przepisują pytanie do zeszytu.

Faza realizacyjna

Uczniowie słuchają wiersza. 

plenum

15 min

Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje trzy ponumerowane koperty z zadaniami. Pierwsza koperta zawiera cztery fotografie. Uczniowie słuchają wiersza i ustalają kolejność zdjęć (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Druga koperta zawiera ilustrację i trzy zdania. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do obrazka (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Trzecia koperta zawiera cztery ilustracje. Uczniowie słuchają dialogu i wybierają ilustracje, które nie pasują (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca w parach

koperty z zadaniami

Uczniowie słuchają wiersza. Próbują ustnie uzupełniać brakujące fragmenty.

plenum

Uczniowie otrzymują kartę pracy z tekstem wiersza. Z tekstu usunięto czasowniki. Uczniowie słuchają wiersza i uzupełniają luki, wykorzystując podane wyrazy. Gdy tekst jest gotowy, uczniowie czytają go na głos i przygotowują ilustracje do wiersza.

praca w parach

karta pracy

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasłem jest pytanie: Was machst du?

plenum

głuchy telefon

Faza podsumowująca

Uczniowie siadają na dywanie. Ochotnicy losują karty obrazkowe. Kart nie można pokazywać pozostałym uczniom. Ochotnik pokazuje czynność za pomocą mimiki i gestów. Pozostali uczniowie odgadują i tworzą kompletne zdania, np. Ich gehe rodeln.

plenum

15 min

pantomima

Uczniowie siedzą w kole. Nauczyciel rozkłada przed każdym uczniem jedną kartę obrazkową przedstawiającą aktywność na śniegu. Karta leży obrazkiem do dołu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę, zadając pytanie uczniowi siedzącemu po prawej stronie: Was machst du? Uczeń odkrywa swoją kartę i tworzy zdanie, np. Ich baue einen Schneemann. Uczeń zadaje pytanie osobie siedzącej po jego prawej stronie.

łańcuszek

Uczniowie wspólnie recytują wiersz.

Nauczyciel żegna się z uczniami.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel pyta uczniów, jaka jest ich ulubiona pora roku. Następnie prosi o podanie propozycji zabaw zimowych na świeżym powietrzu. Dzieci wymieniają się doświadczeniami i preferencjami.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi o podanie niemieckich nazw pór roku. Zapisuje rzeczowniki na tablicy.

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie określają, jaka to pora roku, oraz opisują aktywności bohaterów. Porównują je ze swoimi propozycjami.

Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i śledzą tekst wzrokiem.

Nauczyciel prezentuje fragment nagrania (wypowiedź Liny) oraz trzy fotografie przedstawiające różne zabawy na śniegu. Prosi uczniów o określenie, która fotografia pasuje do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz der Schneemann. Ochotnik podchodzi do tablicy i rysuje bałwana. Podobnie nauczyciel postępuje z wyrazami: die Schneebälleder Schnee‑Engel.

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające zabawy na śniegu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Głośno wymawia całe zdania: Ich baue einen Schneemann. Ich werfe Schneebälle. Ich mache einen Schnee‑Engel. Uczniowie powtarzają chórem. Następnie nauczyciel powtarza te same zdania szeptem. Uczniowie powtarzają jak echo.

zabawa w echo

Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję dialogu. Prosi o odnalezienie pytania: „Co robisz?”. Uczniowie zaznaczają pytanie flamastrem.

praca indywidualna

praca z tekstem

Uczniowie przepisują pytanie do zeszytu.

Faza realizacyjna

Uczniowie słuchają wiersza. 

plenum

15 min

Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje trzy ponumerowane koperty z zadaniami. Pierwsza koperta zawiera cztery fotografie. Uczniowie słuchają wiersza i ustalają kolejność zdjęć (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Druga koperta zawiera ilustrację i trzy zdania. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do obrazka (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Trzecia koperta zawiera cztery ilustracje. Uczniowie słuchają dialogu i wybierają ilustracje, które nie pasują (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca w parach

koperty z zadaniami

Uczniowie słuchają wiersza. Próbują ustnie uzupełniać brakujące fragmenty.

plenum

Uczniowie otrzymują kartę pracy z tekstem wiersza. Z tekstu usunięto czasowniki. Uczniowie słuchają wiersza i uzupełniają luki, wykorzystując podane wyrazy. Gdy tekst jest gotowy, uczniowie czytają go na głos i przygotowują ilustracje do wiersza.

praca w parach

karta pracy

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasłem jest pytanie: Was machst du?

plenum

głuchy telefon

Faza podsumowująca

Uczniowie siadają na dywanie. Ochotnicy losują karty obrazkowe. Kart nie można pokazywać pozostałym uczniom. Ochotnik pokazuje czynność za pomocą mimiki i gestów. Pozostali uczniowie odgadują i tworzą kompletne zdania, np. Ich gehe rodeln.

plenum

15 min

pantomima

Uczniowie siedzą w kole. Nauczyciel rozkłada przed każdym uczniem jedną kartę obrazkową przedstawiającą aktywność na śniegu. Karta leży obrazkiem do dołu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę, zadając pytanie uczniowi siedzącemu po prawej stronie: Was machst du? Uczeń odkrywa swoją kartę i tworzy zdanie, np. Ich baue einen Schneemann. Uczeń zadaje pytanie osobie siedzącej po jego prawej stronie.

łańcuszek

Uczniowie wspólnie recytują wiersz.

Nauczyciel żegna się z uczniami.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec