Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.10.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich gehe rodeln / Idę na sanki
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność prowadzenia rozmowy na temat aktywnego spędzania czasu wolnego zimą
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel pyta uczniów, jaka jest ich ulubiona pora roku. Następnie prosi o podanie propozycji zabaw zimowych na świeżym powietrzu. Dzieci wymieniają się doświadczeniami i preferencjami. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prosi o podanie niemieckich nazw pór roku. Zapisuje rzeczowniki na tablicy. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie określają, jaka to pora roku, oraz opisują aktywności bohaterów. Porównują je ze swoimi propozycjami. | |||
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i śledzą tekst wzrokiem. | |||
Nauczyciel prezentuje fragment nagrania (wypowiedź Liny) oraz trzy fotografie przedstawiające różne zabawy na śniegu. Prosi uczniów o określenie, która fotografia pasuje do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz der Schneemann. Ochotnik podchodzi do tablicy i rysuje bałwana. Podobnie nauczyciel postępuje z wyrazami: die Schneebälle i der Schnee‑Engel. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające zabawy na śniegu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Głośno wymawia całe zdania: Ich baue einen Schneemann. Ich werfe Schneebälle. Ich mache einen Schnee‑Engel. Uczniowie powtarzają chórem. Następnie nauczyciel powtarza te same zdania szeptem. Uczniowie powtarzają jak echo. | zabawa w echo | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję dialogu. Prosi o odnalezienie pytania: „Co robisz?”. Uczniowie zaznaczają pytanie flamastrem. | praca indywidualna | praca z tekstem | |
Uczniowie przepisują pytanie do zeszytu. | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie słuchają wiersza. | plenum | 15 min | |
Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje trzy ponumerowane koperty z zadaniami. Pierwsza koperta zawiera cztery fotografie. Uczniowie słuchają wiersza i ustalają kolejność zdjęć (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Druga koperta zawiera ilustrację i trzy zdania. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do obrazka (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Trzecia koperta zawiera cztery ilustracje. Uczniowie słuchają dialogu i wybierają ilustracje, które nie pasują (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | praca w parach | koperty z zadaniami | |
Uczniowie słuchają wiersza. Próbują ustnie uzupełniać brakujące fragmenty. | plenum | ||
Uczniowie otrzymują kartę pracy z tekstem wiersza. Z tekstu usunięto czasowniki. Uczniowie słuchają wiersza i uzupełniają luki, wykorzystując podane wyrazy. Gdy tekst jest gotowy, uczniowie czytają go na głos i przygotowują ilustracje do wiersza. | praca w parach | karta pracy | |
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasłem jest pytanie: Was machst du? | plenum | głuchy telefon | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie siadają na dywanie. Ochotnicy losują karty obrazkowe. Kart nie można pokazywać pozostałym uczniom. Ochotnik pokazuje czynność za pomocą mimiki i gestów. Pozostali uczniowie odgadują i tworzą kompletne zdania, np. Ich gehe rodeln. | plenum | 15 min | pantomima |
Uczniowie siedzą w kole. Nauczyciel rozkłada przed każdym uczniem jedną kartę obrazkową przedstawiającą aktywność na śniegu. Karta leży obrazkiem do dołu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę, zadając pytanie uczniowi siedzącemu po prawej stronie: Was machst du? Uczeń odkrywa swoją kartę i tworzy zdanie, np. Ich baue einen Schneemann. Uczeń zadaje pytanie osobie siedzącej po jego prawej stronie. | łańcuszek | ||
Uczniowie wspólnie recytują wiersz. Nauczyciel żegna się z uczniami. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów, jaka jest ich ulubiona pora roku. Następnie prosi o podanie propozycji zabaw zimowych na świeżym powietrzu. Dzieci wymieniają się doświadczeniami i preferencjami.
plenum
15 min
Nauczyciel prosi o podanie niemieckich nazw pór roku. Zapisuje rzeczowniki na tablicy.
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie określają, jaka to pora roku, oraz opisują aktywności bohaterów. Porównują je ze swoimi propozycjami.
Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i śledzą tekst wzrokiem.
Nauczyciel prezentuje fragment nagrania (wypowiedź Liny) oraz trzy fotografie przedstawiające różne zabawy na śniegu. Prosi uczniów o określenie, która fotografia pasuje do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz der Schneemann. Ochotnik podchodzi do tablicy i rysuje bałwana. Podobnie nauczyciel postępuje z wyrazami: die Schneebälle i der Schnee‑Engel.
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające zabawy na śniegu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Głośno wymawia całe zdania: Ich baue einen Schneemann. Ich werfe Schneebälle. Ich mache einen Schnee‑Engel. Uczniowie powtarzają chórem. Następnie nauczyciel powtarza te same zdania szeptem. Uczniowie powtarzają jak echo.
zabawa w echo
Nauczyciel rozdaje uczniom transkrypcję dialogu. Prosi o odnalezienie pytania: „Co robisz?”. Uczniowie zaznaczają pytanie flamastrem.
praca indywidualna
praca z tekstem
Uczniowie przepisują pytanie do zeszytu.
Faza realizacyjna
Uczniowie słuchają wiersza.
plenum
15 min
Uczniowie pracują w parach. Każda para otrzymuje trzy ponumerowane koperty z zadaniami. Pierwsza koperta zawiera cztery fotografie. Uczniowie słuchają wiersza i ustalają kolejność zdjęć (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Druga koperta zawiera ilustrację i trzy zdania. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do obrazka (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Trzecia koperta zawiera cztery ilustracje. Uczniowie słuchają dialogu i wybierają ilustracje, które nie pasują (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
praca w parach
koperty z zadaniami
Uczniowie słuchają wiersza. Próbują ustnie uzupełniać brakujące fragmenty.
plenum
Uczniowie otrzymują kartę pracy z tekstem wiersza. Z tekstu usunięto czasowniki. Uczniowie słuchają wiersza i uzupełniają luki, wykorzystując podane wyrazy. Gdy tekst jest gotowy, uczniowie czytają go na głos i przygotowują ilustracje do wiersza.
praca w parach
karta pracy
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Hasłem jest pytanie: Was machst du?
plenum
głuchy telefon
Faza podsumowująca
Uczniowie siadają na dywanie. Ochotnicy losują karty obrazkowe. Kart nie można pokazywać pozostałym uczniom. Ochotnik pokazuje czynność za pomocą mimiki i gestów. Pozostali uczniowie odgadują i tworzą kompletne zdania, np. Ich gehe rodeln.
plenum
15 min
pantomima
Uczniowie siedzą w kole. Nauczyciel rozkłada przed każdym uczniem jedną kartę obrazkową przedstawiającą aktywność na śniegu. Karta leży obrazkiem do dołu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę, zadając pytanie uczniowi siedzącemu po prawej stronie: Was machst du? Uczeń odkrywa swoją kartę i tworzy zdanie, np. Ich baue einen Schneemann. Uczeń zadaje pytanie osobie siedzącej po jego prawej stronie.
łańcuszek
Uczniowie wspólnie recytują wiersz.
Nauczyciel żegna się z uczniami.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0