Dla nauczyciela
Autor: Sabina Świtała
Przedmiot: Język polski
Temat: W stronę faktów. Ryszard Kapuściński
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisze cechy gatunkowe reportażu obecne w Podróżach z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego;
przeanalizuje stosowane przez reportażystę środki językowe służące przekazywaniu informacji i wyrażaniu opinii;
scharakteryzuje sposoby literackiej kreacji obrazu obcej krainy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda projektów;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie pracują metodą projektów. Temat projektu: Dlaczego Ryszarda Kapuścińskiego można nazwać mistrzem reportażu? Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, których zadaniem będzie zapoznanie się z życiem i twórczością reportażysty, przyjrzenie się stylowi pracy reportera, tematom przez niego poruszanym, sposobom pozyskiwania informatorów, predyspozycjom, zainteresowaniom oraz językowi (warsztat, styl), a także próba udzielenia odpowiedzi na pytanie projektowe oraz przygotowanie lapbooka dotyczącego twórcy. Nauczyciel zapoznaje młodzież z tematem, celami, zadaniami do wykonania, źródłami, z których uczniowie mogą skorzystać. Ustala również terminy konsultacji i prezentacji efektów pracy. Przedstawia członkom grup projektowych, czym jest lapbook (np. na podstawie Lapbook w bibliotece szkolnej: warsztaty artystyczne, „Biblioteka w Szkole”, 2014, nr 9) i w jakiś sposób należy go wykonać. Podczas pierwszego spotkania grupy projektowe ustalają zasady pracy w zespole i dzielą się zadaniami.
Faza wprowadzająca:
Przedstawiciele zespołów dokonują prezentacji pracy projektowej. Nauczyciel wraz z uczniami pozostałych zespołów oceniają wykonane prace.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Kim jest reporter?
- Jakie ma cechy?
- Czym się zajmuje?
Uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy.Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Nauczyciel odtwarza głośno dwa zamieszczone tam nagrania. Dzieli uczniów na dwa zespoły. Grupa I wykonuje polecenia 1 i 3, grupa II - 2 i 4. Polecenie 5 uczniowie wykonują w parach.
Uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Uczestnicy zajęć wypowiadają się na temat twórczości Ryszarda Kapuścińskiego. Wskazują, co wzbudziło ich zainteresowanie, z którymi tekstami mistrza reportażu planują zapoznać się w przyszłości i dlaczego.
Praca domowa:
Odszukaj w bibliotece szkolnej lub w internecie całą książkę Heban albo inne jej fragmenty. Po uważnej lekturze omów stosunek reportera do świata afrykańskiego.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Wolny‑Zmorzyński, Wobec świata i mediów. Ryszarda Kapuścińskiego dylematy dziennikarskie, literackie, społeczno‑polityczne, Kraków 1999.
Ewa Chylak‑Wińska, Afryka Kapuścińskiego, Poznań 2007.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.