Autorka e‑materiału: Monika Kozłowska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: At the Food Market / Na bazarku

Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.6, 1.7, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 6.1, 7, 8.1, 9, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń opisuje, które owoce i warzywa lubi, i potrafi zapytać o to innych.

  2. Uczeń potrafi poprosić o wybrane owoce i warzywa na bazarku lub w sklepie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija świadomość własnych preferencji, jeśli chodzi o warzywa i owoce, oraz świadomość różnic indywidualnych w tym zakresie.

  2. Uczeń wzbogaca słownictwo umożliwiające porozumiewanie się w celu zakupu warzyw i owoców.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej, błąd jako narzędzie doskonalenia)

  3. strategie kompensacyjne (wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, ćwiczenie ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel stawia na środku kosz z warzywami i owocami (prawdziwymi lub zabawkowymi) – w koszyku są: pomidor, ogórek, cebula, marchewka, sałata, banan, pomarańcza i winogrona lub karty z obrazkami owoców i warzyw. Nauczyciel wyjmuje kolejno warzywa/owoce i pyta:

  • What color is it?

  • What is this?

  • Do you like tomatoes?

    Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel liczy, ile osób lubi dane warzywo/owoc: Wow, ten pupils like tomatoes/Everyone likes bananas, etc.

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby zakryli oczy: Cover your eyes, a następnie chowa jedno warzywo/jeden owoc. Prosi dzieci, żeby otworzyły oczy: Open your eyes. What is missing? Zachęca, aby uczniowie odpowiedzieli pełnym zdaniem, np.: Tomato is missing.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy puzzle z Exercise 1 (Przeczytaj). Kolejni uczniowie podchodzą do tablicy i układają puzzle. Na koniec nauczyciel pyta: What can you see? Uczniowie odpowiadają: I can see Mia/a banana/fish/meat.

  2. Nauczyciel odczytuje dialogi z udziałem Mii (Przeczytaj), a w tym czasie uczniowie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  3. Nauczyciel ponownie odczytuje dialogi. Robi przerwy po wybranych zdaniach i prosi uczniów, żeby wspólnie je powtarzali.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Odczytuje poszczególne zdania, a uczniowie decydują, czy są prawdziwe, czy fałszywe. Jeśli zdanie jest prawdziwe, podnoszą kciuki w górę i mówią: Yes, it’s true, jeśli nie jest, opuszczają kciuki w dół, mówiąc: No, it’s false.

  5. Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy w Food Market. Uczniowie stają w dwóch rzędach, po dwóch stronach stolika. Na stoliku leżą warzywa/owoce oraz dodatkowe karty z obrazkami warzyw/owoców (żeby dla nikogo nie zabrakło rekwizytów). Dzieci po jednej stronie są sprzedawcami, a dzieci po drugiej stronie kupującymi. Podchodzą kolejno do stoiska i bawią się w sklep. Sprzedawca pyta: Hello, can I help you? Kupujący pyta: Have you got any carrots? Sprzedawca odpowiada: Yes, I have. Kupujący prosi: Four carrots, please. Sprzedający odpowiada: Here you are. Po czym kupujący dziękuje, żegna się (Thank you. Goodbye) i oboje odchodzą, ustępując miejsca kolejnemu kupującemu i sprzedającemu. Nauczyciel demonstruje dialog na początku ćwiczenia. Po zakończeniu zabawy ochotnik podchodzi do tablicy z wyświetlonym Exercise 3 (Przeczytaj) i, zgodnie z sugestiami kolegów/koleżanek, porządkuje dialog z ćwiczenia.

  6. Uczniowie grają w memo z Exercise 1 (Ilustracja interaktywna) przy tablicy. Kolejne osoby podchodzą i odkrywają karty.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację interaktywną z e‑materiału. Zaprasza ochotników do odtworzenia kolejnych nagrań.

  8. Następnie zwraca uwagę uczniów na ilustrację w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna) i prosi o naniesienie nazw warzyw i owoców na urządzeniach mobilnych. Uczniowie sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.

  9. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Rzutem piłeczki wybiera osobę, która podaje brakujące słowo, a następnie nadal rzucając piłeczkę prosi uczniów o kolejne litery słowa, które należy wpisać w lukę. Osoba, która odgadła jakie słowo należy wpisać w lukę, wpisuje kolejne litery danego słowa na tablicy.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie powtarzają zabawę w Food Market z punktu 5 fazy realizacyjnej. Tym razem pracują w parach. Jedna osoba wykłada na stolik‑stragan karty obrazkowe, a druga jest kupującym, który kupuje warzywa i owoce. Uczniowie zamieniają się rolami.

Praca domowa:

Nauczyciel może wykorzystać wybrane ćwiczenia spośród Exercise 1–3 (Sprawdź się) jako dodatkową pracę domową.

Materiały pomocnicze:

Karty obrazkowe przedstawiające owoce i warzywa, pudełko lub kosz z prawdziwymi lub zabawkowymi warzywami i owocami (pomidor, ogórek, cebula, marchewka, sałata, banan, pomarańcza i winogrona).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie rysują komiks ilustrujący jedną scenkę z ilustracji interaktywnej. Komiks powinien zawierać dymki ze słowami sprzedawcy i Mii.