Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zmiany znaczenia czynników lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii w procesie rozwoju cywilizacyjnego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
1) na wybranych przykładach wykazuje różnice między czynnikami lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii oraz wyjaśnia zmiany znaczenia tych czynników w procesie rozwoju cywilizacyjnego;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym są rewolucje przemysłowe,
charakteryzuje poszczególne rewolucje przemysłowe,
definiuje czynniki lokalizacji przemysłu,
rozróżnia twarde i miękkie czynniki lokalizacji działalności gospodarczej,
wskazuje czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Uczniowie wyjaśniają, czym jest przemysł tradycyjny i przemysł zaawansowanych technologii.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, czym są czynniki lokalizacji działalności gospodarczej, w tym działalności przemysłowej. Uczniowie rozmawiają na temat znaczenia określonych czynników przy lokalizacji działalności danego typu. Korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału, wyjaśniają, czym są rewolucje przemysłowe i charakteryzują kolejne z nich.
Nauczyciel omawia dwa typy czynników lokalizacji – czynniki twarde i miękkie. Tłumaczy, czym są, jakie mają znaczenie i skąd czerpać o nich wiedzę. Nauczyciel wyjaśnia także pojęcie atrakcyjności inwestycyjnej i wskazuje różnice między atrakcyjnością i czynnikami lokalizacji. Następnie uczniowie omawiają zmiany znaczenia poszczególnych czynników lokalizacji w kontekście poszczególnych rewolucji przemysłowych.
Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem i podczas słuchania sporządzają notatki (umiejętność jednoczesnego słuchania i notowania). Uczniowie w parach lub grupach ustalają zestaw czynników lokalizacji przemysłu tradycyjnego i czynników lokalizacji przemysłu wysokich technologii.
Wskazani przez nauczyciela uczniowie omawiają poszczególne czynniki lokalizacji. Uczniowie we wspólnej dyskusji wskazują te dziedziny, które odmiennie traktowane są przy wyborze lokalizacji dla działalności przemysłowej różnego typu.
Uczniowie w parach przystępują do pracy z mapą myśli. Po lewej stronie planszy wpisują czynniki tradycyjne, właściwe dla przemysłów tradycyjnych, a po prawej – te właściwe dla przemysłu nowoczesnego. W dolnej części mapy myśli wpisują najważniejsze podejścia do bazy surowcowej, dostępności transportowej, dostępności siły roboczej, rynków zbytu i zaplecza badawczo‑rozwojowego. Nauczyciel może zaproponować gotowy wzór lub schemat, z którym uczniowie będą pracować.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Sporządzenie syntetycznej notatki z treści omawianych podczas zajęć.
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wymień kilka zakładów przemysłowych w Polsce, których lokalizacja jest uzależniona od różnych czynników przyrodniczych bądź pozaprzyrodniczych. Omów te czynniki oraz wskaż lokalizację zakładów na mapie konturowej Polski (zaczerpniętej np. z internetu).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film samouczek może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych zmieniającej się roli czynników lokalizacji przemysłu (zakres podstawowy: XI. 1) lub porównaniu cech przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii (zakres podstawowy: XI. 2).