Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
W równowadze – czyli wstęp do równań
Grupa docelowa
szkoła podstawowa, klasy 5‑8
Ogólny cel kształcenia
Pokazanie analogii pomiędzy sposobem poszukiwania masy ciała z wykorzystaniem wagi szalkowej, a zapisywaniem wyrażeń algebraicznych w postaci równań.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
a) korzysta z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, opisuje wzór słowami;
b) stosuje oznaczenia literowe nieznanych wielkości liczbowych i zapisuje proste wyrażenia algebraiczne;
c) rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą metodą równań równoważnych.
Metody/techniki kształcenia:
pogadanka
pokaz multimedialny
ćwiczenia
metoda problemowa
Formy organizacji pracy:
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.
W sali na jednej z ławek stoi waga szalkowa (dobrze widoczna dla wszystkich uczniów). Jeśli jest to możliwe, wag może być więcej – usprawni to pracę w grupach.
Nauczyciel zadaje pytanie: Czy wiecie, co to za przedmiot i do czego służy?
Jeśli uczniowie mają trudności z udzieleniem odpowiedzi, nauczyciel informuje, że jest to waga szalkowa i zadaje kolejne pytanie: Jak, waszym zdaniem, mogło przebiegać ważenie z wykorzystaniem takiej wagi?
Nauczyciel słucha propozycji uczniów i proponuje obejrzenie filmu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie oglądają film „W równowadze – czyli wstęp do równań”.
Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą pytań zadanych w ostatniej scenie filmu. Uczniowie przedstawiają i uzasadniają swoje odpowiedzi.
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę pt. „Ile to waży?”
Uczniowie dobierają się w pary. Każda para otrzymuje przedmiot (np. koszyk owoców, worek cukierków) i musi go zważyć. Ma do swojej dyspozycji potrzebne odważniki.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.
Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie. Zwraca szczególną uwagę na pojęcie „równowaga”. Zapowiada, że na następnej lekcji uczniowie poznają analogię między ważeniem przy użyciu wagi szalkowej, a rozwiązywaniem pewnych problemów matematycznych.
Praca domowa:
Zadaniem każdego ucznia jest przeprowadzenie wywiadu z osobą, która posługiwała się kiedyś wagą szalkową (lub nadal się nią posługuje). Należy zwrócić uwagę na zastosowania tego typu wagi.
Metryczka
Tytuł
W równowadze – czyli wstęp do równań\
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Szkoła podstawowa, klasa 6
4.2. Zapisywanie treści prostych zadań za pomocą równań
4.3. Rozwiązywanie równań
Gimnazjum, klasa 1
7.1. Równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
7.3. Rozwiązywanie równań
Przedmiot
Matematyka
Etap edukacyjny
II/ szkoła podstawowa
Nowa podstawa programowa
Klasy IV – VI
VI. Elementy algebry. Uczeń:
1) korzysta z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, opisuje wzór słowami;
2) stosuje oznaczenia literowe nieznanych wielkości liczbowych i zapisuje proste wyrażenia algebraiczne na podstawie informacji osadzonych w kontekście praktycznym, na przykład zapisuje obwód trójkąta o bokach a, a + 2, b;
rozwiązuje równanie stopnia pierwszego z jedną niewiadomą występującą po jednej stronie równania (przez zgadywanie, dopełnianie lub wykonanie działania odwrotnego);
Klasy VII – VIII
VI. Równania z jedną niewiadomą. Uczeń:
2) rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą metodą równań równoważnych;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Celem filmu jest ukazanie uczniom analogii pomiędzy sposobem poszukiwania masy ciała z wykorzystaniem wagi szalkowej, a zapisywaniem wyrażeń algebraicznych w postaci równań.
Wykonywanie doświadczeń pozwala uczniom samodzielnie opisywać proste sytuacje z życia codziennego za pomocą wyrażeń algebraicznych (w szczególności równań) oraz odkrywać jakie przekształcenia prowadzą do tworzenia równań równoważnych. Poprawność zapisów określa położenie wagi, która pozostaje w równowadze, bądź nie.
Powiązania z e‑podręcznikiem
[](http://www.epodreczniki.pl/reader/c/114190/v/latest/t/student‑canon/m/iEpfyaLAsE#iEpfyaLAsE_d5e78 - Przyklad 3)
[](http://www.epodreczniki.pl/reader/c/119603/v/latest/t/student‑canon/m/iHnjn4cmVG?#iHnjn4cmVG_d5e208 - Zadania 5 i 6)