Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Military Technology / Technologia wojskowa
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, II.2, II.5, III.1, III.4, IV.1, IV.9, V.1, V.2, V.5, V.6, V.8, VII.4, VII.5, VII.8, VIII.2, VIII.3, X, XII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące nowoczesnych technologii wojskowych.
Uczeń potrafi wyrazić opinię na temat technologii wojskowej, która go najbardziej zaciekawiła.
Uczeń umie zredagować e‑mail z opisem gry, w której musiał korzystać z nowoczesnych technologii militarnych.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija wiedzę i słownictwo dotyczące nowoczesnych technologii wojskowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie pojęcia military technology i podanie jak największej liczby skojarzeń z tym hasłem. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu Military Technology i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i uzasadniają je na forum klasy.
Uczniowie czytają pozostałe fragmenty tekstu i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów. Dodatkowo, mogą rozwijać każdy z punktów zadania o inne informacje z tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Po sprawdzeniu odpowiedzi wyszukują kontekst, w jakim wyrażenia z zadania wystąpiły w tekście.
Uczniowie realizują w parach Exercise 5 (Przeczytaj). Ochotnik lub wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie odpowiadają na pytania w Exercise 6 (Przeczytaj). Po wykonaniu zadania porównują odpowiedzi w trzech różnych parach (każde z trzech pytań porównują z inną osobą), po czym na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Wyznaczona osoba nanosi zadanie na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się z materiałem audio, a następnie realizują Exercise 2 (Plik audio). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Plik audio). Mogą uzasadnić odpowiedzi w Exercise 2 i 3, odwołując się do treści nagrania.
Uczniowie realizują Exercise 4 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach, w większych grupach oraz na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Przed przystąpieniem do realizacji zadania wyszukują przydatne słownictwo, które pojawiło się we wcześniejszych etapach lekcji. Ochotnicy odczytują przygotowane odpowiedzi na forum klasy. Alternatywnie: Uczniowie w parach realizują zadanie ustnie, po czym sporządzają krótką notatkę z rozmowy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie realizują Exercise 8 (Sprawdź się): You’ve recently played a military game in which you had to use a modern weapon. Write an email to your friend in Australia. In the email:
explain why you wanted to play the game;
describe the technology that you used in the game against the enemy;
justify why it was useful;
say why you liked the game and suggest to your friend that he/she should play it as well.
Your email should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują mapę pojęć, w której uwzględniają kluczowe informacje dotyczące technologii militarnych wraz ze słownictwem. Na kolejnej lekcji pracują w grupach trzyosobowych. Uczeń A wskazuje wybrane elementy mapy ucznia B, a zadaniem ucznia B jest omówienie tych elementów. Uczeń C sprawdza, czy słownictwo, które pojawiło się w materiale, jest poprawnie używane. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.