Numer e‑materiału: 2.6.10.2

Imię i nazwisko: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Hast du deine Ballettschuhe dabei? / Czy masz ze sobą swoje baletki?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat sportu, dyscyplin sportowych, sprzętu sportowego oraz czynności wykonywanych podczas uprawiania sportu.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia nazwy sprzętu sportowego;

  • podaje czynności wykonywane podczas uprawiania sportu;

  • opowiada o swoim sprzęcie sportowym i czynnościach wykonywanych podczas uprawiania sportu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;

  • rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencja w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Metody i techniki pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem przeznaczonym do czytania, praca z ilustracją interaktywną, wyjaśnianie;

  • praktyczna: odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;

  • aktywizująca: karta zadań interaktywnych, burza mózgów, notatka wizualna;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby opisali zdjęcie otwierające, stawiając im następujące pytania: Wer ist auf dem Bild? Wie alt sind die Personen? Wo sind sie? Was machen sie? Welche Sportart treiben sieWas brauchen sie dazu?

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat ulubionych dyscyplin sportowych wśród dzieci i młodzieży. Pyta uczniów, czy uprawiają któreś z wymienionych dyscyplin.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst Was ist deine Sportausrüstung, starając się znaleźć w nim jak najwięcej wyrazów, które znają. Następnie nauczyciel prosi uczniów o ponowne przeczytanie tekstu i znalezienie w nim nazw sprzętu sportowego lub czynności wykonywanych podczas uprawiania różnych dyscyplin sportowych. Dyscypliny i czynności zostają także zapisane na tablicy i w zeszytach. W kolejnym kroku dydaktycznym uczniowie zaznaczają, kto z komentatorów w blogu trenuje jaką dyscyplinę (Übung 1 w części Przeczytaj). Na koniec uczniowie starają się zrozumieć dokładnie treść tekstów bloga na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca teraz uwagę na ważność wymowy i intonacji. Zachęca uczniów do powtarzania głośno zawartych w słowniczku wyrazów.

  • Każdy uczeń wybiera jeden z tekstów w części Przeczytaj. Zadaniem ucznia jest zaprezentowanie za pomocą pantomimy dyscypliny sportowej opisanej w wybranym tekście. Uczniowie prezentują wybrane dyscypliny sportu, a pozostała część klasy mówi, o jaką dyscyplinę sportu chodzi, np. Jacek trainiert Judo. Monika spielt  Tischtennis itd.

  • W celu utrwalenia nowego słownictwa uczniowie dopasowują ilustracje do odpowiednich nazw sprzętu sportowego (Übung 2 w części Przeczytaj).

  • Nauczyciel podaje przykład użycia zaimków dzierżawczych. Zapisuje na tablicy multimedialnej przykłady zdań: Zum Schwimmen brauche ich meine Schwimmbrille. Jonas braucht zum Radfahren seinen Helm. Poleca uczniom wyszukanie w tekście innych przykładów zdań, w których wystapiły zaimki dzierżawcze. Przykłady zostają zapisane przez nauczyciela na tablicy multimedialnej. Uczniowie wraz z pomocą nauczyciela próbują uporządkować zapisane na tablicy zdania, np. według rodzaju, przypadku rzeczownika itd. Następnie uczniowie wykonują Übung 3 (wpisując w wolne miejsce właściwe zaimki dzierżawcze) w części Przeczytaj, Übung 3 (wybierając właściwy zaimek dzierżawczy) w części Ilustracja interaktywna oraz Aufgabe 5 (uzupełniając zdania poprawną formą zaimka dzierżawczego) w części Sprawdź się w celu utrwalenia nowo poznanej struktury. Podczas wykonywania ćwiczeń uczniowie mogą sięgnąć do informacji w Tipp zur Grammatik.

  • Uczniowie analizują informacje zawarte na ilustracji interaktywnej i w parach tworzą rzeczowniki złożone określające sprzęt sportowy (Übung 1) oraz łączą nazwy sprzętu sportowego wyrażone w języku polskich z ich odpowiednikami w języku niemieckim (Übung 2). Uczniowie przygotowują w parach notatkę wizualną dotyczącą jednej z dyscyplin sportu, np. Schwimmen, Radfahren, opisując potrzebne wyposażenie, nazwy sprzętu sportowego, potrzebne do uprawiania danej dyscypliny sportu. Prezentują swoje notatki na forum, budując wypowiedzi pełnymi zdaniami, np. Zum Schwimmen brauche ich meinen Badeanzug itd.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie nadal pracują w parach, zadają sobie nawzajem pytania i wypowiadają się na temat uprawianych przez nich dyscyplin sportowych, posiadanego lub potrzebnego sprzętu sportowego oraz czynności wykonywanych podczas uprawiania sportu (Aufgabe 7 z części Sprawdź się).

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co chcielibyście jeszcze powtórzyć?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa sprawiającego największą trudność. Ponowne powtórzenia chóralne są jedną z metod wspierających zapamiętanie trudnego słownictwa.

Praca domowa:

Uczniowie przygotowują wpis na blogu na temat sportów uprawianych przez swoich najbliższych (Aufgabe 8 z części Sprawdź się). W celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji uczniowie wykonują także Aufgabe 1 (wpisując do krzyżówki nazwy wyposażenia sportowego przedstawione na zdjęciach), Aufgabe 2 (zaznaczając właściwe wyrażenia), Aufgabe 3 (łącząc sprzęt sportowy z właściwą czynnością), Aufgabe 4 (zapisując nazwy wyposażenia sportowego przedstawione na obrazku) i 6 (łącząc obrazki z właściwym wyrazem) z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: nauczyciel może polecić uczniom zapoznanie się z ilustracją interaktywną przed lekcją, odsłuchanie nagrań do ilustracji, pracę ze słownikiem;

  • w trakcie lekcji: uczniowie zostają podzieleni na czteroosobowe grupy; jedna para w grupie rysuje przez trzy minuty symbole sprzętów sportowych, druga zgaduje i podaje ich nazwy; po upływie mierzonego czasu następuje odwrócenie ról w grupach; wygrywa grupa, która podała najwięcej nazw sprzętu sportowego; podczas rywalizacji uczniowie korzystają ze słownictwa z ilustracji interaktywnej;

  • po lekcji: uczniowie wykorzystują słownictwo z ilustracji interaktywnej do przygotowania fiszek obrazkowo‑słownych na temat dyscyplin sportowych i sprzętu, który jest do tego potrzebny.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec