Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Typy organizacji religijnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
7) charakteryzuje religię jako zjawisko społeczne; analizuje religijność we współczesnym społeczeństwie polskim i porównuje ją z religijnością w innym społeczeństwie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje religię jako zjawisko społeczne;
porównuje religijność we współczesnym społeczeństwie polskim i francuskim;
klasyfikuje typy organizacji religijnych;
analizuje specyfikę poszczególnych typów organizacji religijnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: Zmiana religijności Polaków na podstawie poglądów i praktyk uczniów, ich rodziców oraz dziadków.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:
I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Kościoła greckokatolickiego w Polsce;
II grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat dowolnej organizacji religijnej;
III grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat działalności dowolnej sekty.
2. Omówienie przez nauczyciela:
charakteru religii jako zjawiska społecznego;
religijności we współczesnym społeczeństwie polskim i religijności społeczeństwa francuskiego;
typów organizacji religijnych i ich specyfiki.
3. Praca z wirtualnym spacerem i wykonanie ćwiczenia 1 w sekcji multimedialnej.
Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
religii jako zjawiska społecznego;
typów organizacji religijnych i ich specyfiki.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie w parach ćwiczeń 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, isap.sejm.gov.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Paweł Szuppe, Sekty zagrożeniem dla młodzieży, franciszkanska3.pl.
Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r., isap.sejm.gov.pl.
Rafał Paprzycki, Prawna ochrona wolności sumienia i wyznania, Warszawa 2015.
GUS, Życie religijne w Polsce. Wyniki Badania spójności społecznej 2018, stat.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualny spacer być zaproszeniem do dyskusji na temat tego, jak zmiany społeczne wpływają na religijność.