Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Typy organizacji religijnych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

II. Różnorodność kulturowa.

Uczeń:

7) charakteryzuje religię jako zjawisko społeczne; analizuje religijność we współczesnym społeczeństwie polskim i porównuje ją z religijnością w innym społeczeństwie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje religię jako zjawisko społeczne;

  • porównuje religijność we współczesnym społeczeństwie polskim i francuskim;

  • klasyfikuje typy organizacji religijnych;

  • analizuje specyfikę poszczególnych typów organizacji religijnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: Zmiana religijności Polaków na podstawie poglądów i praktyk uczniów, ich rodziców oraz dziadków.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:

  • I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Kościoła greckokatolickiego w Polsce;

  • II grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat dowolnej organizacji religijnej;

  • III grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat działalności dowolnej sekty.

2. Omówienie przez nauczyciela:

  • charakteru religii jako zjawiska społecznego;

  • religijności we współczesnym społeczeństwie polskim i religijności społeczeństwa francuskiego;

  • typów organizacji religijnych i ich specyfiki.

3. Praca z wirtualnym spacerem i wykonanie ćwiczenia 1 w sekcji multimedialnej.

Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • religii jako zjawiska społecznego;

  • typów organizacji religijnych i ich specyfiki.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie w parach ćwiczeń 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, isap.sejm.gov.pl.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.

Paweł Szuppe, Sekty zagrożeniem dla młodzieży, franciszkanska3.pl.

Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r., isap.sejm.gov.pl.

Rafał Paprzycki, Prawna ochrona wolności sumienia i wyznania, Warszawa 2015.

GUS, Życie religijne w Polsce. Wyniki Badania spójności społecznej 2018, stat.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualny spacer być zaproszeniem do dyskusji na temat tego, jak zmiany społeczne wpływają na religijność.