Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Fotografia – podsumowanie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) respektuje obowiązujące prawo i normy etyczne dotyczące korzystania i rozpowszechniania oprogramowania komputerowego, aplikacji cudzych i własnych oraz dokumentów elektronicznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Sformułujesz kryteria, jakie można zastosować do oceniania fotografii.

  • Ocenisz swoje zdjęcia pod kątem poznanych zasad kompozycji.

  • Wymienisz zasady kompozycji zastosowane przez autorów na analizowanych fotografiach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • metoda kuli śniegowej;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • aparaty fotograficzne/smartfony.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie powtarzają najważniejsze wiadomości z wcześniejszych e‑materiałów dotyczących fotografii.

Faza wstępna:

  1. Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dot. fotografii.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie prezentują fotografie wykonane w ramach zadania z poprzednich zajęć. Omawiają zastosowane przez siebie techniki.

  2. Uczniowie zapoznają się z animacją. Wykonują załączone do niej ćwiczenie najpierw indywidualnie, potem łączą się w pary i przygotowują wspólną odpowiedź, następnie we czwórki itd., dopóki klasa nie przygotuje wspólnego antykodeksu fotografii.

  3. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Wykonują polecenia w niej zamieszczone.

  4. Uczniowie na forum klasy wybierają najlepsze zdjęcia z zaproponowanych (w trzech kategoriach: Fotografia dnia, Krajobraz oraz Fotografia makro). Uzasadniają swój wybór. Wyjaśniają, jakimi kryteriami się kierowali.

  5. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat obiektywnych i subiektywnych kryteriów oceny jakości fotografii.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wspólnie podsumowują cykl zajęć dotyczący fotografii.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Wykonane w ramach zadania domowego fotografie.

  • Fotografie przedstawiające różne typy kompozycji.

Wskazówki metodyczne:

  • Można zaproponować uczniom wernisaż ich prac, które przygotowali w czasie cyklu zajęć poświęconych fotografii.