Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Fotografia – podsumowanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Sformułujesz kryteria, jakie można zastosować do oceniania fotografii.
Ocenisz swoje zdjęcia pod kątem poznanych zasad kompozycji.
Wymienisz zasady kompozycji zastosowane przez autorów na analizowanych fotografiach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda kuli śniegowej;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
aparaty fotograficzne/smartfony.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie powtarzają najważniejsze wiadomości z wcześniejszych e‑materiałów dotyczących fotografii.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dot. fotografii.
Faza realizacyjna:
Uczniowie prezentują fotografie wykonane w ramach zadania z poprzednich zajęć. Omawiają zastosowane przez siebie techniki.
Uczniowie zapoznają się z animacją. Wykonują załączone do niej ćwiczenie najpierw indywidualnie, potem łączą się w pary i przygotowują wspólną odpowiedź, następnie we czwórki itd., dopóki klasa nie przygotuje wspólnego antykodeksu fotografii.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Wykonują polecenia w niej zamieszczone.
Uczniowie na forum klasy wybierają najlepsze zdjęcia z zaproponowanych (w trzech kategoriach: Fotografia dnia, Krajobraz oraz Fotografia makro). Uzasadniają swój wybór. Wyjaśniają, jakimi kryteriami się kierowali.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat obiektywnych i subiektywnych kryteriów oceny jakości fotografii.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wspólnie podsumowują cykl zajęć dotyczący fotografii.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wykonane w ramach zadania domowego fotografie.
Fotografie przedstawiające różne typy kompozycji.
Wskazówki metodyczne:
Można zaproponować uczniom wernisaż ich prac, które przygotowali w czasie cyklu zajęć poświęconych fotografii.