Dla nauczyciela
Autor: Anita Rozik
Przedmiot: Informatyka
Temat: Dane wrażliwe i ich ochrona
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, co to są dane osobowe wrażliwe.
Wskażesz przykłady danych osobowych wrażliwych.
Przeanalizujesz sytuacje, kiedy przetwarzanie danych wrażliwych jest legalne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji Przeczytaj.
Uczniowie przygotowują informacje na temat przypadków, kiedy ujawnienie danych wrażliwych pociągnęło za sobą poważne konsekwencje.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów o to, czy przejmują się tym, co podmioty przetwarzające dane osobowe robią z ich danymi. Wyświetla wyniki ankiety na tablicy. Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swoje zdanie.
Chętni lub wybrani uczniowie prezentują przygotowane przez siebie informacje dotyczące ujawnienia danych wrażliwych.
Uczniowie w parach biorą udział w quizie w sekcji Gra edukacyjna. Trzy pierwsze pary, które uzyskają 100%, mogą otrzymać oceny cząstkowe.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z grup przygotowuje swoją propozycję zbioru zasad, których przestrzeganie w sieci jest ważne z punktu widzenia ochrony danych osobowych.
Grupy prezentują swoje propozycje. Pozostała część klasy może uzupełniać wypowiedzi i zadawać pytania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel prosi o ponowne wzięcie udziału w badaniu z początku lekcji. Uczniowie, którzy zmienili zdanie, są proszeni o uzasadnienie tego.
Praca domowa:
Przygotuj krótką notatkę na temat RODO. Jaki miało wpływ na przetwarzanie danych osobowych?
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać grę, by utrwalić wiadomości dotyczące danych osobowych.