Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Hormonalna kontrola wzrostu i rozwoju organizmu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje hormony mające wpływ na wzrost i rozwój organizmu;
określa rolę somatotropiny w procesach wzrostu i rozwoju;
określa rolę tyroksyny i trójjodotyroniny w procesach wzrostu i rozwoju;
opisuje rolę podwzgórza w kontroli procesów wzrostu organizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego;
okienko informacyjne;
metoda pięciu kroków.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
okienka informacyjne.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępem w e‑materiale.
Nauczyciel zadaje pytania: „Co to są hormony? Jakie znacie hormony mające wpływ na wzrost i rozwój organizmu?”
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy.
Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy z e‑materiałem metodą pięciu kroków:
Pobieżnie przejrzyj tekst z e‑podręcznika.
Zapoznaj się z pytaniami w okienku informacyjnym.
Dokładnie przeczytaj tekst z e‑podręcznika.
Odpowiedz na pytania zawarte w okienku informacyjnym.
Przedstaw wyniki pracy.
Każda z grup otrzymuje okienko informacyjne (materiał dodatkowy).
Uczniowie w grupach i w oparciu o informacje w e‑podręczniku uzupełniają okienka informacyjne.
Nauczyciel nadzoruje pracę grup i w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.
Grupy omawiają kolejno zagadnienia opracowane w okienku informacyjnym.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują do niej polecenia.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń.
Pytania do okienka informacyjnego:
Gdzie położona jest przysadka i jaką funkcję pełni?
Wymień hormony mające wpływ na wzrost i rozwój człowieka.
Jaką rolę pełni somatotropina w procesie wzrostu organizmu?
Co to jest gigantyzm?
Jaką rolę pełnią tyroksyna i trójjodotyronina w procesie wzrostu organizmu?
Jaka jest rola podwzgórza w kontrolowaniu procesów wzrostu organizmu?
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę grup.
Nauczyciel prosi grupy o odpowiedzi na pytania 1–6 zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 7–8 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez ucznia w podczas lekcji powtórzeniowej.