Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ela Borowiec
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Opracowanie metodyczne: Paulina Marchlik, Paulina Andruszkiewicz‑Glińska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Welcome to My House / Witaj w moim domu
Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.1, 1.2, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7, 8.1, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące różnych pomieszczeń w domu.
Uczeń opisuje za pomocą czasu Present Continuous czynności wykonywane przez różne osoby w konkretnym momencie.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija świadomość własnego otoczenia.
Uczeń kształtuje umiejętność opisywania wykonywanych czynności.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed lekcją nauczyciel przygotowuje miękką piłeczkę, karty obrazkowe z ilustracjami przedstawiającymi pomieszczenia w domu i czynności domowe, ciastolinę lub plastelinę i kartki papieru.
Uczniowie stają w kręgu. Nauczyciel demonstruje uczniom różne czynności i mówi: Look at me and do the same. What am I doing? Uczniowie najpierw naśladują daną czynność, np.: mieszanie w garnku i próbowanie potrawy, mycie zębów, oglądanie telewizji, a potem ją nazywają. Nauczyciel modeluje prawidłowe zdania: Yes, I am brushing my teeth. Uczniowie je powtarzają.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy obrazki z Exercise 1 (Przeczytaj) i odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają – raz cicho raz głośno.
Uczniowie oglądają na tablicy historyjkę i słuchają nagrania (Przeczytaj). Nuczyciel ponownie odtwarza nagrania i tym razem uczniowie śledzą tekst wzrokiem na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Uczniowie stają w kręgu. Nauczyciel rzuca do wybranej osoby piłeczkę, odczytuje zdanie w Present Continuous z sekcji Zwróć uwagę! i prosi ucznia o powtórzenie zdania zmenionym głosem, np.: szeptem, jak starsza osoba, jak małe dziecko, krzycząc, wysokim lub niskim głosem.
Nauczyciel rozmieszcza karty obrazkowe z nazwami pomieszczeń w różnych miejscach w sali. Odtwarza dowolny utwór muzyczny, podczas którego uczniowie spacerują po klasie, wyobrażając sobie, że jest to dom. Nauczyciel kilkakrotnie zatrzymuje muzykę i mówi: Go to the kitchen. Zadaniem uczniów jest stanąć przy karcie obrazkowej ilustrującej nazwane przez nauczyciela pomieszczenie.
Uczniowie w parach czytają dialogi z podziałem na role z sekcji Przeczytaj. Następnie nauczyciel zadaje uczniom kilka pytań w czasie Present Continuous:
Is Mia playing games?
Is Mia cooking?
Is Mia waiting for Patrick?
Is Mia watching TV?
Is Mia fixing the shower?
Is Mia helping her dad?
Zadaniem uczniów jest odpowiedzieć zgodnie z zasadą z sekcji Zapamiętaj: Yes, he/she is; No, he/she isn’t.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Ochotnicy podchodzą do tablicy i łączą w pary wyrazy z obrazkami. Na koniec nauczyciel wskazuje kolejne obrazki i pyta: What do we do in the kitchen/bedroom? itd., a uczniowie podają propozycje.
Nauczyciel czyta na głos pytania z Exercise 3 (Przeczytaj). Klasa wspólnie odpowiada: Yes, he/she is albo No, he/she isn’t, kierując jednocześnie kciuki w górę albo w dół.
Uczniowie grają w memo – Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Po dobraniu par nauczyciel głośno odczytuje wyrazy, a uczniowie je powtarzają.
Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację interaktywną, a uczniowie podchodzą to tablicy i odtwarzają kolejne nagrania.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (lustracja interaktywna). Odczytuje na głos pytania i odpowiedzi, a uczniowie mówią mu, która odpowiedź jest właściwa.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna) na urządzeniach mobilnych. Następnie, ochotnicy podchodzą do tablicy, uzupełniają kolejne zdania i je odczytują.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie stają w kręgu i grają w kalambury. Jedna osoba losuje z rąk nauczyciela kartę z nazwą/rysunkiem czynności wspomnianych w e‑materiale. Zadaniem ucznia, który wylosował kartę, jest zademonstrować daną czynność. Następnie nauczyciel pyta pozostałych uczniów: What is he/she doing? Uczniowie odpowiadają całym zdaniem, np. She’s sleeping.
Uczniowie wybierają dowolny czasownik (nazwę czynności) i z ciastoliny lepią litery do zdania: Mia is v + -ing. Przyklejają zdania do kartek i tworzą klasową wystawę na temat czasu Present Continuous.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.
Materiały pomocnicze: Miękka piłeczka, karty obrazkowe z ilustracjami przedstawiającymi pomieszczenia w domu i czynności domowe, ciastolina lub plastelina, kartki papieru.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie wykonują rysunek pokazujący wybraną scenę z ilustracji interaktywnej. Opisują przedstawioną scenę zdaniem w czasie Present Continuous.