Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ewelina Ramontowska
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Go Shopping to the Supermarket / Chodźmy na zakupy do supermarketu
Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum
Poziom nauczania: podstawowy
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.7, II.2, II.3, II.4, II.5, II.6, II.7, III.1, III.2, III.3, III.4, III.5, III.6, III.7, IV.8, IV.9, IV.10, V.8, V.10, IX, X, XI, XIII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z zakupami w supermarkecie.
Uczeń potrafi opisać części supermarketu, np. self‑service checkout czy dairy section, oraz ich funkcje.
Uczeń potrafi wyrazić i uzasadnić własną opinię na temat kupowania w supermarkecie.
Uczeń potrafi wymienić problematyczne sytuacje, jakie można napotkać w supermarkecie.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zakupów w supermarkecie.
Uczeń kształtuje świadomość odrębności perspektywy innego człowieka na daną sytuację (w tym wypadku pracownika supermarketu) i oceny zachowań ludzi w kolejkach i przy kasie.
Uczeń kształtuje świadomość odpowiedzialności za własne zachowania wobec innych ludzi w sklepach i w innych przestrzeniach publicznych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem, praca z animacją)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach, ogólnoklasowa, inscenizacja)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Do you like supermarkets? Why? Why not? Uczniowie dzielą się opiniami na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrażenia z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przeglądają tekst My First Day in the Supermarket i wybierają właściwą odpowiedź w Exercise 2 (Przeczytaj), po czym dokładnie zapoznają się z całością tekstu i przypisują nagłówki z Exercise 4 (Przeczytaj) poszczególnym akapitom tekstu. Uzasadniają odpowiedzi cytatami.
Uczniowie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj) i porównują je na forum klasy. Odczytują pełne zdania i uzasadniają je cytatami.
Nauczyciel pyta uczniów: Would you like to work at the supermarket? Why? Why not? Uczniowie rozmawiają w parach lub w niewielkich grupach, po czym dzielą się opiniami na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z nagraniem nauczyciel pyta uczniów: Have you ever had any problems as a customer? Have you ever needed to ask a shop assistant for help? If yes, think about what kind of situations these were? Uczniowie dzielą się doświadczeniami na forum klasy.
Uczniowie słuchają nagrań czterech dialogów (Plik audio) i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). W celu sprawdzenia zadania odczytują odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie słuchają nagrań i wykonują Exercise 3 i 4 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie, rozmawiając w parach, tworzą dialog podobny do tych z pliku audio. Jedna osoba odgrywa rolę klienta zwracającego się do pracownika sklepu o pomoc, a druga rolę pracownika rozwiązującego problem klienta. W zależności od umiejętności uczniowie mogą zapisać jeden dialog i odczytać go na forum klasy po zakończeniu pracy lub spróbować swoich sił w improwizacji dialogu (dwa razy, zamieniając się rolami).
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują w parach Exercise 1 (Sprawdź się). W przypadku napotkania fałszywych definicji podają poprawną definicję danego wyrażenia.
Pracując w parach, uczniowie ustnie odpowiadają na pytanie z Exercise 7 (Sprawdź się): Have you ever had any funny or problematic situations while shopping? Po zakończeniu rozmów chętni opowiadają o doświadczeniach kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 4 i 5 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą e‑mail według instrukcji z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an e‑mail (100–150 words) to your friend in London about your last visit to a new shopping mall in your city, in which you will:
describe and give a name of the shopping mall;
write what you bought and why;
write who you met there and what you did together;
invite your friend to your home and propose some shopping together.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W fazie realizacyjnej lekcji uczniowie tworzą dialog podobny do tych z pliku audio. Jedna osoba odgrywa rolę klienta zwracającego się do pracownika sklepu o pomoc, a druga rolę pracownika rozwiązującego problem klienta. W zależności od umiejętności uczniowie mogą zapisać jeden dialog i odczytać go na forum klasy po zakończeniu pracy lub spróbować swoich sił w improwizacji dialogu (dwa razy, zamieniając się rolami).