Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość

Temat: Konstytucja RP. Rozdział III – Źródła prawa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

2) przedstawia źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej – wykazuje szczególną moc konstytucji; przedstawia procedurę ustawodawczą.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym są publikatory, i wskazuje ich rodzaje;

  • wymienia źródła prawa RP;

  • charakteryzuje najważniejsze zapisy z rozdziału trzeciego Konstytucji RP;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • quiz;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery;

  • pudełko na pytania uczniów.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

1. Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.

2. Następnie na pojedynczych kartkach zapisują 5 pytań dotyczących tematu lekcji.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji.

2. Uczniowie na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją proponują cele zajęć.

3. Nauczyciel prosi uczniów, aby do pudełka wrzucili przygotowane w domu pytania.

Faza realizacji

1. Podział klasy na grupy czteroosobowe. Zespoły otrzymują arkusze flipcharta i markery. Grupy wybierają osobę koordynującą pracę grupy.

2. Nauczyciel losuje pytania, grupy zapisują odpowiedzi na flipcharcie. Po wyznaczonym czasie koordynatorzy grup czytają odpowiedzi. Nauczyciel przyznaje punkty, a w razie konieczności wspólnie z uczniami koryguje wypowiedzi.

3. Nauczyciel decyduje, po ilu rundach gra się kończy. Może przyznać grupom oceny cząstkowe za ich pracę.

4. Uczniowie pojedynczo lub w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne, a następnie wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wspólnie redagują wnioski po lekcji. W formie notatki zapisują je w zeszycie.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Karta Narodów Zjednoczonych, unic.un.org.pl.

Europejska konwencja o funkcjach konsularnych, vilp.de.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r., sejm.gov.pl.

Wyrok z 27 maja 2003 r., K 11/03 Referendum w sprawie przystąpienia do Unii Europejskiej, trybunal.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film może pomóc w przygotowaniu się do testu sprawdzającego wiedzę.