Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Kamila Wichrowska
Autorka scenariusza: Monika Ekert
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Community Helpers / Kto nam pomaga?
Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.4, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.1, 5.2, 6.3, 7, 8.1, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń nazywa różne zawody.
Uczeń opisuje, czym zajmują się osoby wykonujące poszczególne zawody.
Cele motywacyjne:
Uczeń wzbogaca słownictwo dotyczące różnych zawodów.
Uczeń kształtuje umiejętności opisywania zadań wykonywanych przez przedstawicieli różnych zawodów.
Uczeń rozwija umiejętność współpracy w grupie.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra dydaktyczna, ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje karteczki z nazwami różnych zawodów, znanych już uczniom.
Na początku lekcji nauczyciel proponuje uczniom grę w kalambury. Ochotnicy losują po jednej kartce z nazwą zawodu, potem prezentują dany zawód przy pomocy gestów. Pozostałe osoby odgadują, o przedstawiciela jakiej profesji chodzi.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 1 (Przeczytaj), a uczniowie powtarzają. Przy każdym obrazku nauczyciel dodatkowo pyta: How many plumbers/gardeners/builders/cleaners are there in the picture?
Uczniowie słuchają nagrania z historyjki (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Nauczyciel wyświetla Exercise 2 (Przeczytaj). Czyta początek pierwszego zdania, a uczniowie chórem odczytują jego poprawne zakończenie. Analogicznie postępuje z kolejnymi przykładami.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 3 (Przeczytaj). Następnie nauczyciel prosi wybrane pary, żeby głośno przeczytały po jednym zdaniu z ćwiczenia.
Nauczyciel wyświetla na tablicy obrazek z Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Ochotnicy podchodzą do tablicy i odtwarzają nagrania do słów na obrazku. Pozostali również podchodzą do tablicy i powtarzają odtworzone słowo, a następnie biegną do ławek (dyktando biegane) by zapisać dane słowo na kartkach. Po trzech rundach takiej aktywności dla wyrazów: gardeners, builders oraz plumbers, uczniowie odpowiadają na pytanie w ćwiczeniu.
Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację interaktywną. Zapowiada uczniom, że za chwilę podzieli ich na pięć grup. Zadaniem każdej z nich będzie przygotowanie ilustracji i opisu jednego zawodu, który jest zdaniem drużyny bardzo ważny dla społeczności, a nie został przedstawiony na ilustracji. Drużyny mogą korzystać z opisów na ilustracji interaktywnej, historyjki oraz sekcji Zwróć uwagę! Po wykonaniu zadania drużyny prezentują plakaty na forum klasy.
Uczniowie, nadal pracując w grupach, wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Następnie nauczyciel prosi po jednej osobie z drużyny, żeby podeszła do tablicy, wybrała wyraz odnoszący się do zawodu przedstawionego na grafice, a następnie głośno go wypowiedziała.
Nauczyciel odtwarza kolejne nagrania z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Każda grupa po kolei powtarza zdanie i decyduje, która odpowiedź jest poprawna.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel proponuje zabawę w dokańczanie zdań. Głośno wypowiada początek zdania, np. Plumbers…, i wskazuje na wybraną drużynę. Ta ma 5 sekund do namysłu, żeby dokończyć zdanie tak, aby było logiczne.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.
Materiały pomocnicze: Karteczki z nazwami różnych zawodów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie opracowują scenki, które przedstawiają każdy z prezentowanych zawodów.