Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.6.6
Autor e‑materiału: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Tytuł e‑materiału: Was steckt in Lebensmitteln? Das kleine Alphabet der Zusatzstoffe/Co tkwi w artykułach spożywczych? Mały kataog dodatków
Poziom edukacyjny: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność informowania o produktach spożywczych ze szczególnym uwzględnieniem ich składników.
Cele szczegółowe lekcji:
Cele operacyjne
Uczeń:
rozpoznaje dodatki do żywności;
łączy dodatki do żywności z opisem ich działania;
przedstawia, w których produktach spożywczych można znaleźć wskazane dodatki do żywności.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), gry dydaktyczne, burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne:
komputer, np. laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: ilustracja interaktywna,
zestaw zadań interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta ich o skojarzenia związane z tym zdjęciem oraz inicjuje burzę mózgów na temat żywienia, produktów spożywczych i zawartych w nich substancjach. Nauczyciel zwraca także uwagę uczniów na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów, jaką wiedzę, wynikającą z własnych doświadczeń, posiadają na ten temat.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do tekstu (Übung 1‑3 w części Przeczytaj), rozwiązują zadania na rozumienie tekstu (zadania prawda/fałsz, porządkują informacje, pracują ze słownictwem).
Uczniowie analizują multimedium (ilustrację interaktywną) i wykonują polecenia do niego (Übung 1‑3 w części Ilustracja interaktywna) – porządkują informacje, dopasowują poszczególne elementy do siebie, poznają słownictwo.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Przedstawiciele grup losują nazwy dodatków do żywności. Uczniowie w grupach charakteryzują wylosowany dodatek. Następnie grupy zostają wymieszane w ten sposób, aby w nowych grupach był członek innej grupy i scharakteryzował dodatek do żywności swojej grupy. Działanie to zostaje powtórzone. Kolejni uczniowie relacjonują w nowej grupie dodatek do żywności, nad którym pracowali na początku.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie piszą krótki tekst, informujący o substancjach zawartych w produktach spożywczych, ich funkcji oraz wpływie na zdrowie.
Uczniowie charakteryzują wybraną kategorię dodatków do żywności, wymieniają produkty spożywcze, w których mogą one być zawarte.
W ramach podsumowania uczniowie odgrywają scenki, w których wcielają się w rolę eksperta ds. dodatków do żywności, informują o oznakowaniu danej grupy dodatków oraz o produktach spożywczych, które mogą je zawierać. Pozostali uczniowie zadają ekspertowi dodatkowe pytania.
Praca domowa:
Zadaniem ucznia jest przeanalizowanie składu trzech różnych wybranych produktów spożywczych, np. musli, masło, napoje, dania gotowe pod kątem obecności dodatków do żywności. Uczeń może skorzystać z różnych źródeł, np. internetu, literatury, czasopism.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zainspirowanie i zaciekawienie ucznia. Nauczyciel rozdaje uczniom opakowania kilku produktów lub prosi o wybranie przez uczniów kilku produktów samodzielnie. Uczniowie przygotowują się do lekcji w domu, odczytują skład produktu oraz notują dodatki, które zawiera ten produkt.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Uczniowie losują produkt przyniesiony przez nauczyciela. Na podstawie zdobytej wiedzy uczniowie opisują skład produktu i zawartość dodatków. Informacje prezentują na forum klasy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie przygotowują ulotkę z oznaczeniami dodatków do żywności, przydatną w codziennym życiu, np. podczas dokonywania zakupów produktów żywnościowych.