Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.6.2
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Über Geschmack lässt sich doch streiten./O gustach się jednak dyskutuje.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność wypowiadania się na temat swoich preferencji smakowych oraz opisywania upodobań smakowych innych osób.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
opisuje przykładowe preferencje smakowe;
przedstawia swoje preferencje smakowe;
wyraża swoją opinię na temat różnych gustów kulinarnych oraz ich przyczyn.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego, a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata – uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji).
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w wypowiadaniu się poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca – pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym, wyjaśnienie;
aktywizująca – dyskusja dydaktyczna, technika: burza mózgów, metoda LdL, nauczanie wielozmysłowe;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
produkty żywnościowe w różnych smakach,
multimedium: mapa pojęć,
walizka i kosz,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Następnie zapisuje na tablicy wyraz „Geschmack” i prosi uczniów o podanie wszelkich określeń, jakie im się kojarzą z tym wyrazem. Tworzy asocjogram, w ten sposób uczniowie wspólnie odświeżają słownictwo znane im już, a dotyczące opisywania smaku.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie pracują metodą LdL. Wyznaczeni uczniowie mają przygotowane streszczenie tekstu, które po kolei przedstawiają na forum klasy, wyjaśniając nieznane kluczowe zwroty i pojęcia. Przygotowują pytania lub quiz do tekstu. Quiz można przeprowadzić również w wersji online. Następnie inicjują krótką dyskusję na ten temat, proszą uczniów, by zdradzili nieco na temat ich upodobań smakowych.
Uczniowie zaznaczają poprawne odpowiedzi, łączą wyrażenia o podobnym znaczeniu, uzupełniają tekst podanymi wyrazami (Übung 1‑3 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy według kontynentów, uczniowie wybierają sobie kraj/lub cały kontynent i opisują smaki danych kuchni. Uczniowie do przygotowania swoich wypowiedzi korzystają z internetu.
Uczniowie przedstawiają swoje opisy na forum klasy, stając się równocześnie ekspertami danej kuchni, odpowiadają na pytania pozostałych uczniów.
Uczniowie analizują multimedium (mapa pojęć). Następnie w parach tłumaczą sformułowania na język polski, dopasowują poszczególne elementy do siebie, uzupełniają zdania wybranymi wyrazami. Warto, by nauczyciel zwrócił tu uwagę na podwójne znaczenie słowa „Geschmack” jako smaku i gustu. W tym celu może poprosić uczniów o przykłady ich własnych zdań obrazujących te odmienne znaczenia.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel przygotowuje kilka produktów o różnych smakach, rozkłada na tackach, chętni uczniowie mają zawiązane oczy, próbują produktu, omawiają jego smak oraz próbują odgadnąć co to za produkt.
Uczniowie w ten sposób nazywają konkretne smaki, wypowiadają się także na temat zmysłu smaku, wyjaśniają kiedy powstają pierwsze odczucia smakowe oraz odnoszą się do tezy, że o smakach można dyskutować.
Uczniowie opowiadają o swoich preferencjach smakowych, ćwiczenie można wykonać za pomocą łańcuszka pytań i odpowiedzi, uczeń zadaje pytanie o preferencje smakowe, prosi konkretną osobę o wypowiedź itd.
Nauczyciel prosi uczniów o udzielenie feedbacku na koniec zajęć, przynosi małą walizkę, do której uczniowie na kartkach wrzucają informacje, co im się na lekcji podobało i co zabierają ze sobą, a do kosza wrzucają według nich informacje, które nie zostaną wykorzystane i można z nich zrezygnować. Następnie podsumowuje uzyskane odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.
W ramach szybkiego ćwiczenia ustnego podsumowującego słownictwo można wykonać ćwiczenie tzw. węża językowego polegającego na dokończeniu zdania lub uzupełnieniu go np.: „Mir schmeckt am besten ... /Die Zitrone ist mir zu ...” itp.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczeń przeprowadza ankietę wśród wybranej przez siebie grupy osób (rodzina/przyjaciele/rówieśnicy/sąsiedzi...), w której zbada, jaki jest najbardziej popularny i preferowany smak, a następnie przedstawi wyniki w formie krótkiego tekstu lub ustnie (zależnie od zaleceń nauczyciela).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Nauczyciel prosi o przygotowanie fiszek w formie papierowej ze zwrotami służącymi do określenia smaku.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Uczniowie wymieniają się fiszkami, uczą się/powtarzają zwroty/sprawdzają nawzajem swoją wiedzę. Nauczyciel prosi uczniów, by przeprowadzili wywiad z kucharzem światowej sławy na temat smaków z kraju, z którego się wywodzi. Uczniowie wcielają się w rolę dziennikarzy i kucharzy oraz prezentują swoje dialogi na forum klasy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie mogą nagrać krótki filmik ze swojej kuchni, w którym prezentują smaki na podstawie różnych przypraw i potraw, opowiadając o preferencjach smakowych swojej rodziny.