Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.1.3
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die Kunst der guten Manieren/Sztuka dobrych manier
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat zasad dobrego zachowania się w szkole i poza nią.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przypomni sobie podstawowe zasady dobrych manier w różnych sytuacjach;
przedstawi zasady dobrego zachowania, które mają szczególne znaczenie w czasie urlopu;
zareaguje w języku niemieckim na sytuacje, w których inne osoby wykazują się brakiem dobrych manier.
Cele motywacyjne:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody, techniki i formy pracy:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, praca z tekstem źródłowym, praca z filmem;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
karteczki z nazwą miejsca do losowania,
główne hasła z filmu na kartkach do losowania.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla lub zapisuje na tablicy kilka czasowników związanych z kwestią braku dobrych manier, np. schmatzen, schlürfen, rülpsen, sich drängen, lärmen, fluchen i prosi uczniów o wyjaśnienie w języku niemieckim lub polskim, co te wyrazy oznaczają. Następnie pyta ich, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji (burza mózgów).
Uczniowie czytają tekst wprowadzający. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat zasad dobrego wychowania i prosi o odpowiedź na pytanie zadane w tekście wprowadzającym: Ist ein Ratgeber „Gute Manieren” heutzutage noch wichtig? Ist der Knigge noch aktuell? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla pierwsze dwa akapity tekstu Przeczytaj – wstęp oraz pierwszy fragment dotyczący zasady zachowania A wie Anrede.
Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup i pyta: Welche Benimmregeln in der Schule könnte man hier hinzufügen? Następnie przydziela każdej grupie po dwie literki, np. B wie ..., D wie .... Uczniowie w grupach przygotowują własne hasła oraz propozycje zasad dobrego zachowania według wzoru, z którym się zapoznali. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy w grupie na forum klasy. Uczniowie tworzą własny wspólny katalog dobrych manier przed zapoznaniem się z tekstem źródłowym.
Następnie uczniowie zapoznają się z całym tekstem Gutes Benehmen an der Schule. W razie konieczności korzystają z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1 i 2 w części Przeczytaj. Uczniowie zaznaczają treści omówione w tekście oraz łączą części zdań, tworząc w ten sposób zasadę dobrego zachowania.
Uczniowie dobierają się w pary. Każda para uczniów pisze na podstawie kodeksu opracowanego w grupach oraz tekstu w części Przeczytaj, jakie dobre maniery obowiązują lub powinny obowiązywać w kręgu przyjaciół (Übung 3 w części Przeczytaj). Wybrana para czyta swoją wypowiedź na forum klasy. Nauczyciel pyta: Wer hat ähnliche Regeln erwähnt? Wer hat andere Regeln beschrieben? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Übung 1 w części Film. Zanim uczniowie obejrzą film, określają, które wypowiedzi dotyczące zachowania w czasie urlopu są prawidłowe, a które nie. Wybrany uczeń odczytuje rozwiązanie na forum klasy. Nauczyciel prosi o krótki komentarz do każdej wypowiedzi.
Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy i prosi przedstawicieli grup o wylosowanie jednego hasła dotyczącego reguł dobrego zachowania na wakacjach, które wystąpi w filmie, czyli:
Das richtige Outfit
Pünktlichkeit und gutes Benehmen
Belegen von Liegestühlen
Lautstärke runterdrehen
Benimmregeln am Buffet
Każda grupa przygotowuje krótką scenkę/dialog w języku niemieckim, który nawiązuje treścią do wylosowanego hasła. Grupa prezentuje dialog na forum klasy. Pozostałe grupy odgadują, o jakiego typu zasadę zachowania chodzi lub jakie zagadnienie jest prezentowane. Zagadnienia zostają zapisane na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z treścią filmu, a następnie sprawdzają stopień zrozumienia jego treści, wykorzystując do tego Übung 1 i 2 w części Film.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie losują miejsce, do którego dopasowują zasadę dobrego zachowania, np. das Hotel, das Restaurant, die Schule, der Strand, der Freundeskreis, das Flugzeug, das Theater, das Klassenzimmer.Uczniowie formułują zasadę w języku niemieckim.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie omawiają oraz opisują swoją reakcję na sytuacje przedstawione w Übung 7 w części Sprawdź się. Wybrane pary prezentują swoją wypowiedź na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie formułują wypowiedź pisemną – odpowiedź na pytanie zawarte w Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Uczniowie opisują co najmniej trzy zachowania, których jako turysta najbardziej nie akceptują u innych turystów i uzasadniają swoją opinię.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium(Film)
Przed lekcją: Na podstawie tytułu filmu uczniowie przygotowują opis jednej sytuacji, w której ważne są zasady dobrego zachowania w trakcie urlopu. Uczniowie przygotowują fiszki niemiecko‑niemieckie do tematu.
W trakcie lekcji: Na podstawie treści filmu i słownictwa występującego w filmie uczniowie przygotowują w grupach ankietę na temat dobrych manier w czasie urlopu, którą przeprowadzają wśród kolegów i koleżanek. Wyniki ankiety zostają zapisane i przedstawione na forum klasy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie rozwijają każdy wątek przedstawiony w filmie, wyszukując dodatkowe informacje na ten temat. Mogą to być przykłady sytuacji, zdjęcia z urlopu i ich opis, wpisy na forum internetowym.