Numer e‑materiału: 3.4.1.3

Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Die Kunst der guten Manieren/Sztuka dobrych manier

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat zasad dobrego zachowania się w szkole i poza nią.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie);
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
4) przedstawia publicznie w języku obcym wcześniej przygotowany materiał, np. prezentację, film.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przypomni sobie podstawowe zasady dobrych manier w różnych sytuacjach;

  • przedstawi zasady dobrego zachowania, które mają szczególne znaczenie w czasie urlopu;

  • zareaguje w języku niemieckim na sytuacje, w których inne osoby wykazują się brakiem dobrych manier.

Cele motywacyjne:

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się

strategie pamięciowe:

  • stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);

strategie kognitywne:

  • stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;

  • stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;

strategie społeczne:

  • zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody, techniki i formy pracy:

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca: pogadanka, praca z tekstem źródłowym, praca z filmem;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupie,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (film),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karteczki z nazwą miejsca do losowania,

  • główne hasła z filmu na kartkach do losowania.

PRZEBIEG LEKCJI:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wyświetla lub zapisuje na tablicy kilka czasowników związanych z kwestią braku dobrych manier, np. schmatzen, schlürfen, rülpsen, sich drängen, lärmen, fluchen i prosi uczniów o wyjaśnienie w języku niemieckim lub polskim, co te wyrazy oznaczają. Następnie pyta ich, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji (burza mózgów).

  • Uczniowie czytają tekst wprowadzający. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat zasad dobrego wychowania i prosi o odpowiedź na pytanie zadane w tekście wprowadzającym: Ist ein Ratgeber „Gute Manieren” heutzutage noch wichtig? Ist der Knigge noch aktuell? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel wyświetla pierwsze dwa akapity tekstu Przeczytaj – wstęp oraz pierwszy fragment dotyczący zasady zachowania A wie Anrede.

  • Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup i pyta: Welche Benimmregeln in der Schule könnte man hier hinzufügen? Następnie przydziela każdej grupie po dwie literki, np. B wie ..., D wie .... Uczniowie w grupach przygotowują własne hasła oraz propozycje zasad dobrego zachowania według wzoru, z którym się zapoznali. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy w grupie na forum klasy. Uczniowie tworzą własny wspólny katalog dobrych manier przed zapoznaniem się z tekstem źródłowym.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z całym tekstem Gutes Benehmen an der Schule. W razie konieczności korzystają z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1 i 2 w części Przeczytaj. Uczniowie zaznaczają treści omówione w tekście oraz łączą części zdań, tworząc w ten sposób zasadę dobrego zachowania.

  • Uczniowie dobierają się w pary. Każda para uczniów pisze na podstawie kodeksu opracowanego w grupach oraz tekstu w części Przeczytaj, jakie dobre maniery obowiązują lub powinny obowiązywać w kręgu przyjaciół (Übung 3 w części Przeczytaj). Wybrana para czyta swoją wypowiedź na forum klasy. Nauczyciel pyta: Wer hat ähnliche Regeln erwähnt? Wer hat andere Regeln beschrieben? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Übung 1 w części Film. Zanim uczniowie obejrzą film, określają, które wypowiedzi dotyczące zachowania w czasie urlopu są prawidłowe, a które nie. Wybrany uczeń odczytuje rozwiązanie na forum klasy. Nauczyciel prosi o krótki komentarz do każdej wypowiedzi.

  • Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy i prosi przedstawicieli grup o wylosowanie jednego hasła dotyczącego reguł dobrego zachowania na wakacjach, które wystąpi w filmie, czyli:

    1. Das richtige Outfit

    2. Pünktlichkeit und gutes Benehmen

    3. Belegen von Liegestühlen

    4. Lautstärke runterdrehen

    5. Benimmregeln am Buffet

  • Każda grupa przygotowuje krótką scenkę/dialog w języku niemieckim, który nawiązuje treścią do wylosowanego hasła. Grupa prezentuje dialog na forum klasy. Pozostałe grupy odgadują, o jakiego typu zasadę zachowania chodzi lub jakie zagadnienie jest prezentowane. Zagadnienia zostają zapisane na tablicy.

  • Uczniowie zapoznają się z treścią filmu, a następnie sprawdzają stopień zrozumienia jego treści, wykorzystując do tego Übung 1 i 2 w części Film.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie losują miejsce, do którego dopasowują zasadę dobrego zachowania, np. das Hotel, das Restaurant, die Schule, der Strand, der Freundeskreis, das Flugzeug, das Theater, das Klassenzimmer.Uczniowie formułują zasadę w języku niemieckim.

  • Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie omawiają oraz opisują swoją reakcję na sytuacje przedstawione w Übung 7 w części Sprawdź się. Wybrane pary prezentują swoją wypowiedź na forum klasy.

Praca domowa:

Uczniowie formułują wypowiedź pisemną – odpowiedź na pytanie zawarte w Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Uczniowie opisują co najmniej trzy zachowania, których jako turysta najbardziej nie akceptują u innych turystów i uzasadniają swoją opinię.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium(Film)

  • Przed lekcją: Na podstawie tytułu filmu uczniowie przygotowują opis jednej sytuacji, w której ważne są zasady dobrego zachowania w trakcie urlopu. Uczniowie przygotowują fiszki niemiecko‑niemieckie do tematu.

  • W trakcie lekcji: Na podstawie treści filmu i słownictwa występującego w filmie uczniowie przygotowują w grupach ankietę na temat dobrych manier w czasie urlopu, którą przeprowadzają wśród kolegów i koleżanek. Wyniki ankiety zostają zapisane i przedstawione na forum klasy.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie rozwijają każdy wątek przedstawiony w filmie, wyszukując dodatkowe informacje na ten temat. Mogą to być przykłady sytuacji, zdjęcia z urlopu i ich opis, wpisy na forum internetowym.