Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Zapobieganie konfliktom – organizacje regionalne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
14) charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami i państwami.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia najważniejsze organizacje regionalne oraz obszar ich działania;
wyjaśnia rolę organizacji regionalnych w zapobieganiu konfliktom na świecie;
podaje przykłady działań organizacji regionalnych w kontekście konfliktów w różnych częściach świata.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Sześcioro uczniów (podzielonych na trzy pary) dostaje zadanie przygotowania krótkich prezentacji dot. działań trzech regionalnych organizacji międzynarodowych w kontekście zapobiegania konfliktom. Każda para zajmuje się jedną z organizacji: OBWE, Unią Afrykańską oraz Ligą Państw Arabskich. Uczniowie wykorzystują źródła internetowe i wskazaną przez nauczyciela literaturę, np. następującą pozycję: Brygida Kuźniak, Marcin Marcinko, Organizacje międzynarodowe, Warszawa 2017.
Faza wstępna
1. Burza mózgów. Uczniowie tworzą mapę myśli, na której umieszczają znane im regionalne organizacje międzynarodowe.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania i uzupełniają mapę myśli o dodatkowe informacje dotyczące:
działań OBWE związanych z zapobieganiem konfliktom w Europie lub Azji;
działań Unii Afrykańskiej związanych z zapobieganiem konfliktom w Afryce;
działań Ligi Państw Arabskich związanych z zapobieganiem konfliktom na Bliskim Wschodzie i w krajach Maghrebu.
2. Dyskusja na temat różnic w sposobach działania każdej z przedstawionych organizacji oraz regionalnych uwarunkowań. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.
3. Praca z audiobookiem 1. Po wysłuchaniu materiału uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji: „Dlaczego poszczególne zadania wykonują w Kosowie różne organizacje regionalne?”. Na zakończenie wybrana para przedstawia podsumowanie.
4. Zapoznanie się z treścią audiobooka 2 i wykonanie dołączonego do niego ćwiczenia 1. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel inicjuje podsumowującą dyskusję w formacie burzy mózgów na temat: „Od czego zależy skuteczność organizacji regionalnych w zapobieganiu konfliktom na świecie?”. Wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Brygida Kuźniak, Marcin Marcinko, Organizacje międzynarodowe, Warszawa 2017.
Elżbieta Chrabonszczewska, Czy organizacje międzynarodowe się przeżyły?, International Journal of Management and Economics 25/2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobooki mogą zostać wykorzystane przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.